Start-up expert Omar Mohout en onderzoeksinstituut Sirris hebben cijfers vrijgegeven over de staat van de Europese venture capital markt. Voor het onderzoek werden 226 deals in 23 Europese landen in kaart gebracht. Opvallend: België zit in de top 5 als het op het aantal afgesloten start-up deals aankomt. 

België scoort beter dan Denemarken en Nederland

Als je het aantal afgesloten deals bekijkt, scoort België boven het Europees gemiddelde. Ons land staat op dat vlak zelfs in de Europese top 5. Daarmee scoort België beter dan landen zoals Nederland en Denemarken. De absolute Europese koploper met de meeste gesloten start-up deals, is het Verenigd Koninkrijk.

Met 39 miljoen aan opgehaald kapitaal strandt België tot op heden in de Europese top 6. Daarmee bevindt ons land zich in de Europe kopgroep van Groot-Britannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland. 

Grootte investeringen in Belgische start-ups onder Europees gemiddelde

Toch blijven de geïnvesteerde bedragen in Belgische start-ups relatief laag, zeker in vergelijking met onze buurlanden. Zwitserland steekt er bijvoorbeeld met kop en schouders bovenuit, dankzij een gemiddelde van 33,8 miljoen euro per start-up.

In België wordt gemiddeld 2,8 miljoen euro geïnvesteerd per start-up. Daarmee staat België op positie 16 in de Europese ranking. Dat is een stuk onder het Europees gemiddelde, dat op 6,7 miljoen euro per start-up afklokt. Nederland scoort iets beter dan België met een gemiddelde investering van 3,2 miljoen euro per start-up. 

België blinkt uit in B2B & manufacturing

Het Belgische ecosysteem heeft nog maar eens haar specifieke karakter in de verf gezet. Onder het aantal Belgische start-ups dat minstens 1 miljoen euro ophaalde, blijkt dat 71 procent van hen B2B-gericht is, terwijl amper 29 procent toebehoort aan de consumentenmarkt. De cijfers bevestigen het unieke karakter van België: B2B-geënt en sterk in manufacturing.

In dezelfde niche scoren ook landen zoals Finland (67%), Denemarken (63%), Verenigd Koninkrijk (56%) en Frankrijk (51%) hoog. De laagste B2B-percentages zijn Zwitzerland en Italië (25%), Zweden (28%), Spanje (33%), Duitsland (34%), Ierland (40%) en Nederland (44%). De focus op de consumentenmarkt is vooral merkbaar in het Berlijnse start-up ecosysteem. En is dus anders dan de rest van het land, dat economisch een industrieel karakter heeft. 

Conclusie: de Belgische start-ups zijn goed op weg om er een boerenjaar van te maken. België blijft haar uniek karakter bevestigen met een ijzersterk B2B DNA en innovatieve startups die volop gebruik maken van de aanwezigheid van een sterk industriële weefsel en grote aanwezigheid van kmo's. De opgehaalde bedragen in België zijn een stuk lager dan in de rest van Europa maar dat wordt goed gemaakt door het hoge aantal deals.

Meer info: www.sirris.be