Hoe zou het zijn met Spott, het technologiebedrijf dat in 2019 nog werd uitgeroepen tot Scale Up Of The Year? Het ziet ernaar uit dat medeoprichter en CEO Jonas De Cooman nog nooit zoveel leerde als afgelopen jaar. Daarover vertelt hij voor het eerst in de nieuwste aflevering van Techmag.

Moeilijke pivot

Spott, in 2015 opgericht door Michel De Wachter en Jonas De Cooman, begon als oplossing waarmee consumenten in één klik producten konden kopen die ze net op tv hebben gezien. Maar afgelopen jaar pivoteerde de scale-up zijn software naar een B2B SaaS-platform voor marketeers. Spott helpt hen om hun customer journey volledig in eigen handen te nemen, en dat door visuele content interactief en inzichtelijk te maken. “Wij slaan simpelweg de brug tussen content van een bedrijf en de e-commerce product database”, legt De Cooman uit. “Met als resultaat dat een consument meteen kan klikken op wat hij ziet, terwijl marketeers een schatkist aan data krijgen.”

De Cooman omschrijft de pivot als een ‘logische zet om te blijven beantwoorden aan snel veranderende marktbehoeften’. Maar makkelijk was de transformatie allerminst. “Daar komt veel people management bij kijken”, getuigt de CEO. “Je moet opnieuw evangeliseren bij klanten om een nieuwe product-market fit te vinden.”

“Anderzijds wil je ook je team en de aandeelhouders betrekken. Toch bekijk ik dit als een interessante ervaring -als bedrijf hebben we enorm veel geleerd. Zo houden we nu elk kwartaal een meeting met een customer advisory board. Daarin wordt de product roadmap afgetoetst met de markt. We willen permanent de vinger aan de pols houden.”

Evenwichtsoefening

Het moeilijkste aan een pivot - en bij uitbreiding het laten groeien van een start-up - is volgens De Cooman het vinden van een balans tussen nederigheid en zelfvertrouwen. “Je wil zelfzeker zijn, want enkel zo inspireer je andere mensen”, licht hij toe. “Dan heb ik het niet alleen over klanten, de early adopter, ook over investeerders. En vooral: de medewerkers, zij ruilen een zekere job in voor een onzeker start-uptraject.”

“En weet je, als je een evenwicht wil zoeken, dan maak je fouten. Soms neig je te veel naar dat zelfvertrouwen. Bij Spott hebben we ons misschien wel te halsstarrig vastgehouden aan ons product en de visie. Als disruptieve start-up mag je natuurlijk niet blind zijn voor feedback van de markt. Maar wanneer je anderzijds té nederig bent, dan ga je misschien stoppen met groeien. Vandaag is dat nog steeds een constante zoektocht. We proberen klanten steeds duidelijk te maken dat we op zich wéten welke meerwaarde ons product heeft. Maar dat we helaas niet alle antwoorden hebben.”

Leren confronteren

Een soortgelijke evenwichtsoefening maakte Jonas De Cooman in zijn dagelijkse modus operandi. “Ik ben van nature confrontatie-avers”, geeft hij toe. “Daardoor was ik vroeger geneigd om oplossingen te zoeken zonder mensen te confronteren. Gevolg: ik vond nooit echt de beste uitkomst. Nu probeer ik mijn team steeds meer te confronteren en te betrekken. Zo kan ik mensen laten groeien, en daar worden we allemaal beter van.”

Vandaag confronteert de ondernemer ook zichzelf regelmatig. Zo geeft hij tijdens ons gesprek aan dat hij regelmatig uit balans geraakt in zijn privésfeer. “Net door in het extreme te gaan, kan ik dat evenwicht telkens terugvinden”, verzekert hij me. “Als ondernemer slaag je daar in door kleine aanpassingen te doen. Je smartphone niet meer meenemen naar de slaapkamer kan al wonderen doen voor je gemoedsrust en die van je naasten.”

Benieuwd naar meer video’s en content? Abonneer je hier op Techmag.