Tijdens de coronacrisis maakte ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij Vlaamse bedrijfsleiders interviewt, en die je in de komende weken integraal op Bloovi kunt lezen en beluisteren. In deze aflevering vuurt hij zijn vragen af op Hans De Mondt, CEO van de Antwerpse start-up Mobly dat inzet op Mobility as a Service en vol op het gaspedaal duwt. De tijd is rijp om verder te groeien.”

Mobiliteit in de brede zin

Hans De Mondt is sinds april 2020 de nieuwe CEO van de Antwerpse start-up Mobly. Waar staat dit jonge bedrijf voor? “Het grote publiek kent ons vooral van verzekeringen, maar eigenlijk zijn we bezig met mobiliteit in de ruime zin van het woord”, antwoordt De Mondt.

“We zijn in 2017 begonnen met diverse auto-gerelateerde diensten zoals een verzekering en een garantieproduct tussen particulieren. Intussen zijn we ook breder beginnen te kijken. Niet iedereen koopt nog een wagen, maar in veel gevallen maakt die auto wel nog deel uit van het totaalpakket.”

“Als ik naar mezelf kijk: ons gezin heeft twee auto’s maar die worden niet constant gebruikt. We hebben ook fietsen, steps en noem maar op. We moeten dus ook inzetten op andere vormen van mobiliteit, omdat daar veel aan het bewegen is.

Mobility-as-a-service

Mobly richt zich niet enkel tot particulieren, maar ook tot bedrijven met het Moveasy-platform. Dat kunnen ze naar wens inrichten om zo nieuwe of aanvullende mobiliteitsdiensten aan te bieden. Mobility as a Service, zoals dat dan heet.

Hans De Mondt: “We hebben het platform gelanceerd met Europ Assistance, onze eerste partner en tevens eerste B2B-klant. Hoe werkt zo’n platform nu precies? Eén van de mogelijke toepassingen is een mobiliteitsbudget voor werknemers. De werkgever bepaalt dan een budget per werknemer. Dat kunnen ze besteden bij verschillende providers die een alternatief bieden voor de wagen. Denk bijvoorbeeld aan Uber en aan De Lijn.”

Ook steden kunnen het platform aanbieden, bijvoorbeeld aan toeristen. Die kunnen dan een app downloaden waarop bijvoorbeeld 50 euro mobiliteitsbudget staat dat ze kunnen spenderen bij één van de aangesloten dienstverleners. Dat is één van de oplossingen die we willen promoten.”

Markt vergroten

Mobly staat nu volop op het gaspedaal met heel wat stevige veranderingen op de teller. De overname van zoekertjessite VROOM.be bijvoorbeeld. Wat zijn de plannen daarmee? “We hebben in eerste instantie het merk en de naamsbekendheid gekocht”, geeft De Mondt mee.

“We willen van VROOM.be op iets langere termijn een platform maken waar niet enkel wagens en bijhorende diensten te vinden zijn, maar we willen de website ook uitbreiden op vlak van mobiliteit. We verkopen dus geen hardware, maar wel de diensten die ermee samenhangen.”

Deelmobiliteit in opmars

Mobiliteit is tegenwoordig een hot item. Hoe ziet Hans De Mondt het wagenpark evolueren? “Voor een deel zal dat standhouden. Een auto is namelijk nog altijd een statussymbool en voor veel werknemers is zo’n bedrijfswagen een deel van hun loon. Voor de jongere generatie is het vaak een ander verhaal.

“Veel hangt natuurlijk af van hoe ver je van je werk woont en van jouw loon. Je zal dus niet altijd een eigen auto meer nodig hebben, maar wel toegang tot een auto. We zien veel bewegen in deelsystemen en voor veel mensen is dat voldoende. Ik zie dat ook bij veel van onze werknemers. Zij die ver wonen, komen met de wagen en de rest neemt de fiets of het openbaar vervoer.”

Van alle markten thuis

Voor hij CEO werd van Mobly, heeft Hans De Mondt al heel wat watertjes doorzwommen. “Ik heb in verschillende sectoren gewerkt en overal heb ik wel iets geleerd. Oorspronkelijk kom ik uit de wereld van de user experience. Ik heb in Eindhoven gestudeerd waar toen een hele levendige community rond usability en user experience actief was. Dat waren echt spannende tijden! Toen ik terug naar België kwam, was er op dat vlak helemaal niks. We hebben dan met zes man een organisatie opgericht om events te kunnen organiseren rond user experience.”

“Na mijn studies kon ik aan de slag bij Alcatel waar ik samen met een aantal collega’s een bedrijf binnen het bedrijf heb opgericht rond RFID. Vervolgens ben ik in een telematicabedrijf beland en heb ik een tijdje bij Stepstone gewerkt als productmanager. Daar moest ik vaak moeilijke knopen doorhakken. Soms hebben developers maanden aan een systeem gewerkt maar als het niet aanslaat, moet je het afvoeren. De voldoening als je je doelstelling wél bereikt, is dan ook zéér groot.”

Café Mobly

Hoe ziet een doorsnee werkdag van Hans De Mondt eruit? “Ik sta steevast op om kwart voor zeven. Vervolgens maak ik mijn vijf kinderen wakker en breng ik die naar school. Om 8u30 begint mijn werkdag. Meestal werk ik thuis, maar een paar keer per week ga ik in niet coronatijden naar kantoor. Om 9 uur is er dan ons virtuele Mobly café. Dat hebben we in het leven geroepen omdat we het ochtendmoment aan de koffiemachine op de werkvloer missen.”

Het werk van een manager stopt nooit. Gelukkig heb ik ook thuis een sterk team achter mij staan

“Na of tussen de vele meetings door hou ik me bezig met strategie en onze langetermijnvisie. Daarnaast ben ik ook nog Chief Product en dat ga ik nog wel een tijd blijven doen. Waarom? Omdat we continu nieuwe producten en diensten willen leveren die passen binnen onze bedrijfsvisie. Ook krijg ik heel wat administratie te verwerken.”

“Mijn werkdag eindigt doorgaans rond 6 uur, ten laatste half 7, want dan is het tijd om te eten met vrouw en kinderen. Nadien werk ik nog een beetje. Het werk van een manager stopt immers nooit. Gelukkig heb ik ook thuis een sterk team achter mij staan.”

Het team van Mobly

Vlakke organisatie

Mobly probeert een zo vlak mogelijke organisatie te zijn. Wat betekent dat in de praktijk? “Ons managementteam bestaat uit vier mensen. We proberen ons zo weinig mogelijk boven de anderen te plaatsen. Hoe? Op maandag hebben we steevast een managementoverleg. En daarna briefen we onze werknemers over wat er dan besproken is. We willen daarin zo open mogelijk zijn.”

“Wat we kunnen delen, delen we. Doen we dat niet, dan gaan mensen zelf speculeren over wat er reilt en zeilt in het bedrijf. Ook stel ik mij open voor iedereen die met vragen zit.”

Gezellige chaos

Ondanks zijn drukke professionele agenda, maakt De Mondt graag tijd voor zijn kroostrijke gezin. “Ik ben een echte familieman. Mijn vrouw en ik hebben dan ook bewust gekozen voor een groot gezin. We hebben vijf kinderen, waarvan er twee geadopteerd zijn”, vertelt hij.

Samen met de vele huisdieren is het hier dus altijd een gezellige drukte. Misschien een tikkeltje chaotisch soms, maar ons stoort dat niet. Ik zou het heel triest vinden, mocht het hier stil zijn in huis. Dat neemt niet weg dat ik graag een afzonderlijke ruimte heb waar ik mezelf kan afzonderen voor het werk. En als ik echt stoom wil afblazen, dan ga ik een eindje lopen of doe ik wat klussen in huis.”

Schaal tonen

Mobly bestaat nu drie jaar. Hoe ziet De Mondt het bedrijf in de toekomst evolueren? “De tijd is rijp om nog verder te groeien. Daarom zijn we heel hard beginnen inzetten op B2B en in mindere mate op B2C. Bovendien willen we ons niet beperken tot België.”

“Hoe we dat gaan doen? We weten van een paar dingen dat we daar goed in zijn en dat ze goed werken. We hebben dan ook meer developers aangenomen om kwaliteitsvolle software te schrijven die vanaf dag één schaalbaar moet zijn en door iedereen gebruikt kan worden. We zetten ook heel hard in op de kwaliteit van onze software. Als wij een fout maken in de core, dan hebben al onze klanten daar problemen mee.”

“Tot slot willen we ook werken met grote partijen. Waarom? Zij hebben vaak de middelen om bepaalde producten te ontwikkelen, maar ze missen de snelheid die wij wél hebben. Zij releasen hun software maar een paar keer per jaar.”

Wij houden telkens sprints van twee weken. Moveasy is een mooi voorbeeld van onze werkwijze. In december vorig jaar waren we nog aan het onderhandelen met Europ Assistance of we het al dan niet zouden doen en begin februari zijn we er al aan begonnen. We waren klaar in juli en in september volgde de lancering. Zo snel kan het gaan.”


Wil je ook graag weten waar Hans De Mondt binnen 5 jaar hoopt te staan als CEO? Beluister dan hieronder het volledige podcastinterview: