Spacehuntr-founders Michaël Luckx en Dietrich Moens

Hybride werken wordt het nieuwe normaal, daarover is iedereen het intussen eens. Geen 9-to-5-shifts meer in altijd dezelfde kantoorruimte maar maximale flexibiliteit met productiviteit in plaats van gepresteerde uren als norm. Met Spacehuntr, een online platform dat de meest unieke vergader- en eventruimtes in Europa samenbrengt, spelen Michaël Luckx en Dietrich Moens daar naadloos op in. Al moesten ze daarvoor wel wat (harde) ondernemerslessen leren. Spacehuntr moest een Airbnb voor co-workingspaces worden. Alleen hadden we ons concept niet getest in de markt, meteen onze eerste grote fout als entrepreneurs.”

Eerste grote ondernemersfout

Luckx en Moens leerden elkaar twaalf jaar geleden kennen, toen ze beiden promotionele activiteiten voor evenementenbureaus uitvoerden. “Vanaf het begin was er interesse om samen iets uit de grond te stampen”, vertelt Luckx. “Toen ik mijn MBA in Glasgow had afgewerkt en Dietrich een nieuwe uitdaging zocht na zijn passage bij Ernst & Young, zijn we uiteindelijk begonnen met brainstormen. We stelden beiden vast dat we tot dan onze professionele uren steeds hadden doorgebracht in vreselijk saaie en levenloze kantoor- en vergaderruimtes. Daar wilden wij samen een beter alternatief voor bieden.”

Aanvankelijk moest Spacehuntr - dat het levenslicht zag in 2018 - een soort Airbnb voor co-workingspaces worden”, vult Dietrich Moens aan. “We hadden dat concept tot in de puntjes uitgewerkt, het leek economically viable, alles was geautomatiseerd,… We hadden het alleen niet getest in de markt, en dat was meteen de eerste grote fout die we als entrepreneurs maakten. Zeven à acht maanden hadden we aan dat product zitten werken tot het volledig werkte, om vervolgens vast te stellen dat er geen vraag naar was.”

“We hebben er bijgevolg een heel belangrijke les uit geleerd: soms moet je naar de markt durven gaan met een less than perfect product. Niet wachten op perfectie, maar focussen op tractie en vervolgens improve as you go. Dat is vandaag onze ingesteldheid: hebben we een nieuw idee, dan gaan we daar onmiddellijk mee naar de markt om daar via een lean approach het idee te testen.”

Critical mass in bepaalde steden

Het aanvankelijke idee van een Airbnb voor co-workingspaces bleek dus een maat voor niets. Daarom sloegen ze een nieuwe weg in: het aanbieden van grote event venues en meeting rooms in Europa. “We dachten eerst dat ook hier geen vraag naar zou zijn”, geeft Michaël Luckx toe. “Het omgekeerde bleek waar: er zijn vandaag zoveel bedrijven die internationaal opereren en die graag een evenement organiseren voor hun personeel of klanten in een ander land – vaak zelfs gelijktijdig in hun verschillende Europese vestigingen.”

“Maar doorgaans hebben ze weinig of geen kennis van de lokale markt van accommodaties. En dan komt een vertrouwde partij als die van ons goed van pas: wij maken de selectie van venues voor hen, op basis van een netwerk van lokale scouts, of de online communities waarin we actief zijn. In steden waar we al enige critical mass hebben, zoals Londen, komen de aanbieders zelf tot bij ons.”

Meer en meer bedrijven hechten waarde aan die juiste context: we kunnen bij wijze van spreken niet meer afkomen met een witte ruimte, wat stoelen en een grote vergadertafel. Die tijden zijn voorbij

De locaties die voor ons in aanmerking komen, moeten in de eerste plaats een verhaal hebben”, vertelt Moens over de selectiecriteria. “Ze hoeven niet chique te zijn, maar maar het is belangrijk dat iedereen de ontmoeting onbewust in gedachten behoudt. De ruimte moet prikkelen omdat wij ervan overtuigd zijn dat dit de creativiteit en innovatie stimuleert.

“Vooral voor tech companies is dat erg belangrijk: die hebben bijvoorbeeld heel strenge voorwaarden naar hackatons, brainstorm- of design thinking-sessies toe, omdat groepen optimaal moeten kunnen samenwerken in de ruimte in kwestie. Meer en meer bedrijven hechten waarde aan die juiste context: we kunnen bij wijze van spreken niet meer afkomen met een witte ruimte, wat stoelen en een grote vergadertafel. Die tijden zijn voorbij.”

Lokale ruimtes on demand

Door hun focus op dynamische vergader- en evenementenruimtes hebben de founders van Spacehuntr ook zicht op de verander(en)de mentaliteit bij organisaties. Stellen zij inderdaad vast dat de statische kantoorruimte verleden tijd is? “De trend bestond eigenlijk al, maar de pandemie heeft het ge-turbocharged”, antwoordt Luckx.

“Elke dag pendelen naar een kantoor, om daar aan een laptop te werken die thuis even goed dienstdoet: mensen beseffen nu hoe onlogisch dat klinkt. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat je kan doodgaan van verveling, dus dat kan ook al tellen als argument tegen saaie, statische ruimtes (lacht). Voeg daar nog de grote kosten op die kantoren met zich meebrengen, en de rekening is snel gemaakt.”

Het is wetenschappelijk bewezen dat je kan doodgaan van verveling, dus dat kan ook tellen als argument tegen saaie, statische ruimtes

“Grote organisaties zijn daar snel mee begonnen, en nu volgen ook de kleinere ondernemingen. Thuis- en flexibel werken wordt de norm - ook al omdat het bedrijven toelaat veel internationaler te werken met werknemers ter plaatse - met wel veel meer aandacht voor fysieke contactmomenten zoals teambuildings of brainstormsessies. Kortom, voor alles wat met het creatieve te maken heeft.”

De mindset is ook aan het veranderen bij bedrijfsleiders: die gaan er niet meer vanuit dat mensen die van thuis uit werken minder of zelfs niets doen. Er zijn vandaag ook veel meer tools om project-gebaseerd te werken. Je moet niet meer actief daar zijn om te bewijzen dat je werkt. Ook bij ons mag iedereen wonen en werken waar hij of zij wil, zolang ze maar rekening houden met de verschillende tijdzones, zodat klanten de beste service blijven krijgen.”

“We stellen vast dat we enorm veel aanvragen krijgen voor lokale ruimtes on demand, waarbij de tijd tussen aanvraag en effectief event steeds korter wordt – daarom hebben wij ook een 24/7 hotline. Vooral grote bedrijven nemen daar de leiding in, ook al omdat die over het nodige kapitaal beschikken om pakweg met een team van 60 mensen elk kwartaal een activiteit of bijeenkomst te organiseren.”

Salesmensen omscholen tot SEO-specialisten

Een platform om grote event venues en meeting rooms te boeken: zo’n businessmodel moet ongetwijfeld heel sterk geleden hebben onder de coronacrisis, die van fysieke contactmomenten maandenlang een absolute no-go maakte. Dietrich Moens knikt: “Toegegeven, we zijn even geschrokken maar toen hebben we beslist om van de gelegenheid gebruik te maken en onze mensen te herscholen. Zo hebben we onze salesmensen ondergedompeld in SEO, zodat we ons platform beter vindbaar konden maken. We hebben met andere woorden geprofiteerd van het feit dat we opeens tijd hadden om de dingen te doen waar anders nooit tijd voor was. Net zoals dat wellicht bij veel andere bedrijven ook het geval was.”

Toegegeven, we zijn even geschrokken maar toen hebben we beslist om van de gelegenheid gebruik te maken en onze mensen te herscholen

Met een product naar de markt durven gaan dat nog niet volledig klaar is, was een belangrijke les voor de co-founders. Hebben ze nog andere zaken opgestoken van hun ondernemerstraject tot nog toe? “Focus, focus en nog eens focus”, aldus Moens. “Je moet niet altijd alles willen doen, of elke feature in je platform integreren. Kijk goed waar je naartoe wilt en wat je nodig hebt om dat doel te bereiken. Zorg dus dat je je basics goed hebt, dat je voldoende test en itereert. Want als je niet oplet, ben je vooral bezig met toeters en bellen die eigenlijk niet eens zo belangrijk zijn.”