Job van der Voort, co-founder en CEO van Remote

De Nederlandse unicorn Remote bestaat nog maar drie jaar en is nu al drie miljard dollar waard. Het snelgroeiende HR tech bedrijf haalde twee jaar geleden 46 miljoen dollar groeikapitaal op, in 2021 kwam daar daar na een Serie B-investeringsronde nog eens 150 miljoen dollar bij en in april van dit jaar werd zo maar even 300 miljoen dollar aan vers kapitaal opgehaald. Het geheim van dit gigantisch succes? Op afstand werken. Daar gelooft founding CEO en thuiswerkgoeroe Job van der Voort heilig in, zo vertelt hij aan Bloovi. “Remote werken brengt enorm veel voordelen met zich mee. Voor de werknemer, maar ook voor de werkgever.”

Mislukt debuut als ondernemer

Het succesbedrijf van Job van der voort helpt andere ondernemingen om mensen vanop afstand aan te werven, bijvoorbeeld bij het uitbetalen in landen waar die geen eigen vestiging hebben. Remote blijft trouw aan zijn eigenzinnige thuiswerkfilosofie, want zelf heeft de Nederlandse scale-up geen enkel fysiek kantoor. Vanuit zijn woning in Zaandam stuurt de CEO zijn medewerkers aan die netjes verspreid zitten over 75 landen. Van der Voort heeft een achtergrond in de neuropsychologie en werkte een aantal jaar als onderzoeker. Toen voelde hij de ondernemerskriebel voor het eerst opkomen.

Hij nam definitief afscheid van de academische wereld om zijn eigen start-up te beginnen. “Niets noemenswaardig, want die eerste poging ging nog nergens heen. Het geld raakte op en ik moest opnieuw op zoek naar een vaste baan”, vertelt Van der Voort die dan maar aan de slag ging bij softwarebedrijf Digidentity. Daar leerde hij Sytse Sijbrandij kennen, de Nederlandse IT-ondernemer die vorig jaar na de Amerikaanse beursgang van zijn bedrijf GitLab in één klap multimiljardair werd.

Voordelen voor werknemer én werkgever

“Sytse had een leuk idee voor een nieuw ‘bedrijfje’. Hij vroeg mij mee te doen, met als resultaat dat ik vijf jaar lang het productteam leidde. Steeds vanop afstand, want Gitlab heeft geen fysiek kantoor”, benadrukt Van der Voort. “Dat ging goed qua werk, maar minder soepel qua bureaucratie, zoals uitbetalingen. Alle oplossingen die wij gebruikten, waren of heel duur of ze werkten niet goed voor een snelgroeiende start-up.”

“Zo wilden wij bijvoorbeeld alle medewerkers voorzien van stockopties en goede benefits, maar bood de serviceprovider die kansen simpelweg niet. Op den duur werkte de systemen ons zo tegen dat medewerkers er ongelukkig van werden en sommigen er zelfs aan dachten om Gitlab te verlaten. Toen wist ik: nu is het tijd dat ik mijn eigen ding ga doen. Ik wilde werken op afstand toegankelijk maken.”

Een maand later kondigde Nederlands premier Mark Rutte de allereerste lockdownmaatregelen aan. “Mijn Portugese co-founder Mercelo Lebre en ik dachten nog: we doen het rustig aan, maar door corona stapten we zonder het goed te beseffen in een rollercoaster”, aldus Van der Voort. “In no-time brachten wij ons product op de markt en in mei 2020 hadden we onze eerste klanten aan boord.”

Het leven wordt ineens een stuk makkelijker als je niet van negen tot vijf ‘vastzit’ op kantoor

De Nederlandse ondernemer gelooft rotsvast in de toekomst van remote work, ook in het postcoronatijdperk. “Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik ontbijt, zonder uitzondering, elke dag samen met de kinderen. Lunchen doe ik elke dag samen met mijn vrouw. Ik werk waar en wanneer ik wil, verhuis naar waar ik wil en surf zo nu en dan tijdens lunchtijd. Het leven wordt ineens een stuk makkelijker als je niet van negen tot vijf ‘vastzit’ op kantoor. Kortom: remote werken brengt enorm veel voordelen met zich mee. Voor de werknemer, maar ook voor de werkgever.”

De beste match op aarde

Welke die voordelen voor de werkgever dan wel zijn? Die zijn enorm, volgens Van der Voort. “Die profiteert van lagere kantoorkosten, gelukkigere - en daardoor productievere en duurzaam inzetbare - medewerkers én meer talent”, verduidelijkt hij. “Want als werkgever hoef jij niet langer lokaal te zoeken naar een specifiek talent. De hele wereld kan voor je werken. Dat betekent dat jij op zoek kunt naar de beste match op aarde. De mogelijkheden zijn letterlijk en figuurlijk grenzeloos.”

Voor Van der Voort is het zo klaar als een klontje: remote werken heeft heel veel toekomst. “Een manager anno 2022 beoordeelt een medewerker niet langer op het aantal uren dat hij op zijn bureaustoel zit, maar op de kwaliteit van zijn werk. En dat werk kan overal worden uitgevoerd. Belangrijke kanttekening: dan moet de communicatie van de organisatie wél op orde zijn. Als jouw team over de hele wereld werkt, kun je er niet meer standaard vanuit gaan dat iedereen tegelijkertijd aan het werk is. Dat betekent dat je niet meer afhankelijk kunt zijn van meetings, dus wat moet je dan doen? Dingen opschrijven! Want als je de dingen opschrijft, werk je efficiënter.”

Wij houden net zoveel van sociaal contact, maar pakken het wat creatiever aan

Van der Voort illustreert zijn betoog aan de hand van een eenvoudig voorbeeld: “Werk je remote? Dan loop je niet langer naar HR om je vakantiedagen in te zien, maar open je simpelweg een bestandje. Het geeft aan hoe eenvoudig we tijd kunnen besparen.”

En het sociale contact dan? Mensen missen mensen, leerden we in coronatijd, toch? “Wij houden net zo van sociaal contact, maar pakken het wat creatiever aan”, antwoordt de CEO van Remote. “We organiseren proactief gelegenheden waarbij werknemers met elkaar sociaal kunnen zijn. Zo krijgen al onze medewerkers een VR headset en de mogelijkheid om online met elkaar te chatten en spelletjes te spelen.

Van 50 naar 1.000 medewerkers

Remote is een daverend succes, dat tonen de cijfers duidelijk aan. Tussen 2019 en 2021 groeide het HR tech bedrijf van 50 naar niet minder dan 1.000 medewerkers! Best uitdagend, erkent Van der Voort. “Als je zo hard groeit, breekt alles. Daarmee bedoel ik dat je elke twee maanden weer een nieuw bedrijf runt. Waarom? Omdat meer dan de helft van je mensen er minder dan drie maanden werkt. Telkens als ik dacht: ‘dit is Remote’, moest ik dat idee weer bijstellen. Toch denk ik dat we het redelijk goed gedaan hebben. Zo zijn we bijvoorbeeld heel duidelijk in onze waarden: wat verwachten we van onze medewerkers en hoe willen wij met elkaar omgaan? Dat helpt ons om een bepaald type medewerker aan te trekken.”

Als je zo hard groeit, breekt alles. Daarmee bedoel ik dat je elke twee maanden weer een nieuw bedrijf runt

Op dit moment is Remote in 70 landen beschikbaar. “De wereld telt er 195, dus we hebben nog een lange weg te gaan. Wij willen blijven groeien. In aantal markten, mensen én producten. Nu hebben we één product, waarmee we bedrijven helpen met het aannemen en uitbetalen van werknemers in landen waarin zij zelf geen entiteit hebben. Later dit jaar breiden we uit door de hele payroll uit handen te nemen. Ons doel is simpel: ongeacht wie je bent en waar je bent, geven wij je toegang tot jouw droombaan.”