Curvo-founders Yoran Brondsema en Thomas Ketchell

De ene heeft een Britse vader en Franse moeder, de andere is een Nederlander. Maar Thomas Ketchell en Yoran Brondsema zijn toevallig allebei opgegroeid in België en hebben elkaar hier op de middelbare school leren kennen. Zestien jaar geleden is dat ondertussen al, maar de twee hebben hun vriendschap al volop benut. Met de oprichting van Sutori, een digital learning tool voor scholen, begonnen de mannen tien jaar geleden samen aan hun eerste ondernemersavontuur. En nu doen ze het weer, met Curvo: een app die de beleggingswereld op z’n kop moet zetten.

Na de middelbare school zijn Thomas Ketchell en Yoran Brondsema elk hun eigen weg gegaan. De eerste keerde terug naar zijn vaderland om er aan de University of Nottingham te studeren, de tweede trok naar Leuven. Maar het duurde niet lang voordat de vrienden elkaar weer vonden. In 2012, vlak na hun studies, begonnen ze te bouwen aan Sutori. “Die periode was het begin van de laptops op de schoolbanken”, herinnert Ketchell zich nog goed. “Meer en meer scholen lieten leerkrachten en leerlingen dan wel toe om met de laptop te werken tijdens de lessen, maar helaas ontbraken de juiste tools nog.”

Google kwam wel stilaan af met sterke oplossingen om in te zetten tijdens de lessen, maar Ketchell en Brondsema zagen toch nog een gat om op te vullen. “Met Sutori hebben we een tool ontworpen waarmee leerkrachten en leerlingen beter en op een leukere manier kunnen samenwerken tijdens de les. Het is interactief en gebruiksvriendelijk, wat maakt dat iedereen in de klas meer geëngageerd en geïnteresseerd de les volgt”, aldus de 33-jarige ondernemers.

Naar Boston

Geschiedenislessen zijn nooit meer saai dankzij Sutori, maar Belgische scholen zagen dat in 2012 nog niet in. “We hadden moeite om de onderwijsinstellingen in dit land te overtuigen van het nut van onze tool”, zegt Ketchell. Hoewel laptops steeds meer hun plek kregen in de klas, was het gebruik van specifieke tools nog een ver-van-mijn-bed-show voor de meeste leerkrachten en directeurs. In de Verenigde Staten stonden de scholen op dat vlak al iets verder, merkten de twee ondernemers. “Technologische toepassingen waren daar al meer ingeburgerd dan in Europa, dus we zijn naar Boston verhuisd om Sutori in de VS te lanceren.”

Het platform groeide er razendsnel: vandaag werken zo’n 2 miljoen leerkrachten en leerlingen met Sutori, dat na tien jaar nu ook in onze contreien steeds meer aandacht krijgt. “De pandemie heeft natuurlijk veel veranderd. De nood aan tools zoals de onze is nog veel duidelijker geworden”, aldus Ketchell. “Je kan met ons platform zowel in de klas als remote lesgeven en die lessen ook boeiend houden. Iets wat tijdens de lockdowns echt wel nodig was.”

Gat in de markt

Terwijl de twee in Boston, en later San Francisco, Sutori aan het groot maken waren, borrelde al een nieuw idee op. “We begonnen steeds meer na te denken over ons pensioenplan”, vertellen ze. “Als zelfstandigen maakten we ons wel wat zorgen over dat pensioen - en dan uiteraard vooral over het feit dat dat waarschijnlijk niet veel zou zijn. We zijn voor onszelf beginnen rondkijken op welke manier we onze centen konden investeren, zodat we er op het einde van onze carrière iets aan over zouden houden.”

Toen we met vrienden praatten over ons idee, werd snel duidelijk dat het een gat in de markt was

Ketchell en Brondsema vonden enkele interessante Amerikaanse apps die gebruikers lieten investeren op een laagdrempelige manier, maar ze merkten dat er in Europa niets gelijkaardigs bestond. De twee zagen dat het goed ging met Sutori, lieten het in handen van een sterk team en keerden terug naar België om Curvo uit de grond te stampen. “Toen we voor het eerst met vrienden praatten over ons idee, werd snel duidelijk dat het een gat in de markt was.”

Twintigers en jonge dertigers blijken, net als Ketchell en Brondsema, steeds meer op zoek naar een makkelijke en betrouwbare manier om wat spaargeld te investeren en het meer te laten opbrengen - en de investeringsplannen van banken zijn voor hen vaak geen oplossing. “De opties die banken aanbieden, zijn dikwijls duur en ingewikkeld waardoor er wantrouwen ontstaat. Onze generatie, en de jongeren die na ons komen, willen gewoon iets laagdrempelig en eenvoudig. Beleggen op de beurs is een manier om de inflatie te verslaan.”

Simpliciteit, duurzaamheid, transparantie

En dat is Curvo ook geworden: je vult een vragenlijst, je investeerdersprofiel wordt bepaald (durf je een risico nemen of ben je eerder risico-avers), en tot slot krijg je een beleggingsportefeuille die het beste bij jou past. Curvo heeft zo vijf portefeuilles samengesteld, “dus voor elk type investeerder zit er wel iets in”, die een mix zijn van aandelen en obligaties én rekening houden met duurzaamheid. “We investeren niet in bedrijven die volgens ons schade toebrengen aan de planeet”, benadrukken de bedenkers.

We kiezen voor simpliciteit, duurzaamheid en transparantie. Dat zijn zaken die nu nog te weinig voorkomen in de investeringsmarkt, maar waarmee wij wel het verschil willen maken

Curvo, dat gelanceerd werd in oktober 2021, wil investeren op een andere manier aanpakken dan nu vaak het geval is. “We kiezen voor simpliciteit, duurzaamheid en transparantie”, klinkt het. “Dat zijn zaken die nu nog te weinig voorkomen in de investeringsmarkt, maar waarmee wij wel het verschil willen maken.”

Het lijkt aan te slaan, want de beleggingsapp heeft intussen 280 gebruikers en zo’n 600.000 euro geïnvesteerd. “We zagen dat mensen in de eerste maanden wat voorzichtiger waren en kleine bedragen investeerden, maar nu valt het op dat die bedragen steeds groter worden naarmate het vertrouwen groeit”, zegt Brondsema die maar al te goed begrijpt dat mensen in eerste instantie eerder afwachtend zijn. “Het gaat tenslotte om hun spaargeld, ze willen dat niet zomaar aan om het even wie geven.”

Maar kwestie van de puntjes op de i te zetten: “Als je in Europa op de financiële markt iets wilt doen, moet je voldoen aan heel wat voorwaarden alvorens je de juiste licenties en partnerschappen krijgt. Onze app is goedgekeurd en perfect veilig.

Altijd iets om te verbeteren

De twee hopen uiteraard om met Curvo internationaal te gaan. Maar ze willen niets overhaasten. Intussen hebben Brondsema en Ketchell al heel wat ondernemerservaring opgedaan, en weten ze heel goed wat mogelijke valkuilen zijn. “Uiteraard hebben we met Sutori fouten gemaakt die we met Curvo niet meer zouden maken”, klinkt het. “Te snel geld ophalen of dat geld in zaken steken die achteraf gezien toch niet interessant waren bijvoorbeeld. Maar je leert altijd bij, en dat doen we trouwens nu ook nog.”

We geloven ook heel sterk in ons product: we wéten dat we met Curvo een probleem oplossen voor veel mensen en dus ook waarvoor we het allemaal doen

Of 24 uur in een dag nog genoeg is voor twee jonge ondernemers met twee bedrijven? “Het geeft soms wel wat stress”, lacht Yoran Brondsema. “Er is altijd iets te doen, altijd iets om te verbeteren.” Maar, zo vult Thomas Ketchell aan: “We doen ons werk ontzettend graag, dat maakt het gemakkelijker. We geloven ook heel sterk in ons product: we wéten dat we met Curvo een probleem oplossen voor veel mensen, en dus ook waarvoor we het allemaal doen.”

Vriendschap als basis

Brondsem en Ketchell genieten nu meer van het ondernemerschap, vernemen we, alleen al omwille van het feit dat ze een product maken waar ze zelf ook nood aan hadden. “Het is veel makkelijker om aan een product te werken dat je zelf nodig hebt, het ontwikkelen van nieuwe features verloopt daardoor veel vlotter. Je moet niet lang nadenken over wat je doelgroep zou willen, want wij maken daar zelf deel van uit. We maken Curvo precies zoals wij het willen, en dat is enorm plezant!

Dat ze kunnen samenwerken als beste vrienden, is niet gewoon de kers op de taart - het is de basis van de taart, zegt Brondsema. “Ik kan me niet voorstellen dat ik een bedrijf zou opstarten met iemand anders.” Ketchell knikt: “Je hebt enorm veel vertrouwen nodig in elkaar, en volgens ons kan je dat niet zomaar vinden in iemand waar je nog niet zo lang mee bevriend bent.”