Cyclowax-founders Jakob Lorré en Philippe De Naeyer

De fietsmarkt boomt als nooit tevoren. Ook een aantal innovatieve Belgische start-ups staan de op de rand van de internationale doorbraak. Cyclowax, dat fietskettingen schoon en performant houdt, heeft de ambitie om zich binnenkort ook bij dat rijtje te voegen. Met dank aan testrijders in heel Europa, die als superverspreiders een kettingreactie - pun intended - op gang brachten. Oprichters Jakob Lorré en Philippe De Naeyer willen van hun start-up een echte referentie maken. “Dat ons merk een werkwoord wordt, daar dromen we van.”

Eurekamoment

De twee oprichters van Cyclowax komen allebei uit een totaal andere wereld. “Ik heb tien jaar geleden een videobedrijf, Well Played, opgericht”, vertelt Jakob Lorré. “We produceerden animatievideo’s waarmee bedrijven hun producten of services in één minuut konden uitleggen aan hun prospecten. Na elke video begin je weer van nul. Ik heb zoveel baanbrekende producten zien passeren en wilde graag zélf eens een product maken. Iets waar je aan kan blijven schaven en boetseren om het elke keer nog wat beter te maken. Ik ben een fervent fietser en bij het idee van een fietsketting die steeds proper blijft, had ik echt zo’n eurekamoment.”

Philippe De Naeyer heeft dan weer een achtergrond in design en productontwikkeling. “Ik werk nog altijd voor een onderneming die voedselverpakkingen en servies maakt voor onder andere de luchtvaartindustrie”, verduidelijkt hij. “Ik ben elke dag bezig met productontwikkeling, met innovatie, met duurzaamheid ook. Tegelijkertijd ben ik ook gepassioneerd door sport, ik loop en fiets veel. Jakob en ik kennen elkaar al lang, van toen we 16 waren. We hebben ook al zakelijk samengewerkt, hij heeft video’s gemaakt voor het bedrijf waarvoor ik werk. Tijdens de eerste coronalockdown zijn we beginnen praten over deze nieuwe uitdaging. Mijn passie voor sport, innovatie én duurzaamheid: alles komt samen bij Cyclowax.”

Sukkelen boven het fornuis

De twee stelden vast dat fietsers vaak maniakaal bezig zijn met het onderhoud van hun fiets. “Maar hoewel ze veel aandacht besteden aan reinigingsproducten en smeermiddelen, onderhouden ze vaak hun ketting slecht”, stelt Lorré vast. “Die wordt af en toe een keertje gesmeerd met wat verse olie en that’s it. Met hete wax kan je een ketting perfect schoonhouden, zodat je fiets beter bolt en je ketting langer meegaat. In de Angelsaksische landen wordt dit al langer gebruikt door triatleten en tijdrijders. In onze contreien is dit nog een ongekende parel.”

Ze hebben het warm water niet uitgevonden, benadrukt Lorré. “We hebben gedaan wat ondernemers zo vaak doen: iets dat al bestaat een pak beter en gebruiksvriendelijker maken. Hete wax was alleen op de markt in de vorm van zakken met waxkorrels. Je moest een pot op het vuur zetten, daar korrels in laten smelten en dan je ketting met pakweg een omgebogen kapstok in die pot dompelen. Ontzettend omslachtig voor de gemiddelde wielertoerist. Zie je jezelf al met je fietsketting boven je fornuis staan sukkelen?”

“Onze Clean Chain Starter Kit bevat alles wat je nodig hebt om te starten met hete wax. Elke renner kan hiermee de switch maken, zelfs al is die een leek op vlak van fietsonderhoud. Hete wax wordt hiermee toegankelijk voor de massa.”

Laagdrempelig voor brede doelgroep

“Ik heb vanuit mijn ervaring in design en in mijn job als hoofd van productontwikkeling en duurzaamheid geleerd dat de gebruikservaring zo vloeiend en naadloos mogelijk moet zijn”, pikt Philippe De Naeyer in. “Als je ontwerpt voor de luchtvaartindustrie moet je heel slim omspringen met de beperkte ruimte in een vliegtuig. Je kan volgens mij maar echt creatief zijn als je grenzen duidelijk gedefinieerd zijn.”

“Na het nodige experimenteren hebben we er met Cyclowax voor gekozen om het zo simpel mogelijk te houden. Een kleine box waarin alles zit om te switchen van olie naar wax. De drempel moest zo laag mogelijk zijn. Onze doelgroep is namelijk heel breed: van fervente wielertoeristen die 15.000 kilometer per jaar fietsen en maniakaal met hun fiets bezig zijn tot fietsers die hun racefiets of hun mountainbike maar een paar keer per jaar van stal halen en hem zo goed willen onderhouden dat hij tien jaar meegaat.”

Experimentele leerfase

Cyclowax werkt nauw samen met testrijders, die zich volgens De Naeyer ontpopten tot echte ambassadeurs voor de ambitieuze Gentse start-up. “We zijn al vroeg op zoek gegaan naar twintig testrijders, verspreid over gans Europa. In een eerste fase konden die onze oplossing gratis uittesten. Hun feedback was een must om ons product verder te vernieuwen en te verbeteren.”

Die experimentele fase heeft ons veel geleerd. We lanceren geen nieuw product, maar wel één dat bijna geen enkele fietser kent

“Die experimentele fase heeft ons veel geleerd. We lanceren geen nieuw product, maar wel één dat bijna geen enkele fietser kent”, beseft De Naeyer. “Onze instructies moeten daarom kristalhelder zijn. We hebben die herschreven tot ze zo duidelijk mogelijk waren en elke verkeerde interpretatie zo goed als uitgesloten was. De testrijders hebben ons veel bijgebracht over logistiek en transport, over taalbarrières die je moet overwinnen, over adoptie die op de ene markt vlotter gaat dan op de andere.”

“We zagen bijvoorbeeld dat de Italianen nog zweren bij pure olie om hun ketting te onderhouden. En bij de Britten is de wax al gekend, maar nog op de omslachtige manier. Van olie naar hete wax: dat is een kwantumsprong, een gigantische verbetering. En zeker als het op onze compacte manier kan.”

Superverspreiders

In een tweede fase sprong een nieuwe lichting van 120 testrijders aan boord. “Die kregen de wax gratis, maar ze moesten wel zelf hun ketting betalen. In die tweede fase zijn we dus ook nieuwe businessmodellen, zoals een abonnementsformule, beginnen uittesten”, vertelt Lorré. “We hebben met die testrijders ook een Instagram-campagne opgezet. Zo slaan we twee vliegen in één klap. Onze testrijders zijn proefkonijnen om ons product en onze service te optimaliseren, en ze fungeren tegelijkertijd als een soort van ‘superverspreiders’. Ze vertellen over Cyclowax op hun sociale media en maken in hun thuismarkt andere fietsers nieuwsgierig.”

“Nu zijn we in de verkoopfase beland. Voor de eerste 500 boxen doen we een presale, om te vermijden dat we de hele boel moeten prefinancieren. Zo kunnen we stap voor stap verder gaan en meer verkopen. Aan het begin van de zomer beginnen we effectief te leveren aan de eerste klanten.”

‘Altijd een beetje opnieuw beginnen’

Lorré en De Naeyer hadden allebei al heel wat spreekwoordelijke kilometers op de teller staan toen ze Cyclowax samen uit de grond stampten. Maakt die ervaring andere (betere?) ondernemers van hen? “We kunnen veel sneller gaan”, zegt De Naeyer. “Als je wil innoveren, moet je snel naar de markt durven gaan en niet bang zijn om te experimenteren. We wisten hoe je relaties bouwt met potentiële leveranciers en hoe je snel feedback kan krijgen van je eerste klanten. We konden met andere woorden bepaalde stappen overslaan.”

Als je wil innoveren, moet je snel naar de markt durven gaan en niet bang zijn om te experimenteren

Cyclowax is niet mijn eerste onderneming, maar ik heb in sneltempo toch heel veel nieuwe dingen bijgeleerd”, zegt Lorré. “Ik zat in een servicebusiness, nu maken we een fysiek product. Ik had een B2B-bedrijf, met Cyclowax spelen we op de B2C-markt en verkopen we rechtstreeks aan consumenten. Ik maakte video’s voor lokale ondernemingen, vandaag zijn fietsers over de hele wereld onze doelgroep. Ondernemerservaring is handig. Je hebt meer vertrouwen bij de start. Maar het is toch altijd een beetje opnieuw beginnen, je kan niets zomaar copy-pasten.”

Geen ketting schoonmaken, maar ‘Cyclowaxen’

De twee ondernemers zagen de fietsmarkt de voorbije jaren ontploffen. “Tijdens de coronalockdown zag je plots massaal veel mensen op de fiets kruipen, langs het kanaal en tussen de velden moest je bijna filerijden. Het is ook wel een trend dat mensen extremer gaan in alles wat ze doen. Eén keer de Mont Ventoux op volstaat niet meer, je moet de berg langs drie kanten beklimmen. Wielertoeristen nemen hun hobby heel serieus en investeren veel geld in materiaal. De lat ligt voor iedereen hoger. Marginal gains waren iets voor topsporters. Vandaag zijn getrainde wielertoeristen bijna als professionals bezig met trainingsschema’s, met voeding, met materiaal. Dat moet duurzamer en performanter.”

Het is onze ambitie om echt een begrip te worden voor wielertoeristen. We willen van Cyclowax dé referentie maken als het over schone kettingen gaat

De fietswereld is nog vrij klassiek, maar je ziet toch meer en meer innovatie opduiken. Je hebt Belgische start-ups als REIN4CED, dat onbreekbare fietskaders bouwt, en Classified Cycling, dat met onder andere Tom Boonen nieuwe schakeltechnologie ontwikkelt. Het zou heel mooi zijn als wij mee in dat rijtje kunnen staan.”

“Het is onze ambitie om echt een begrip te worden voor wielertoeristen. We willen van Cyclowax dé referentie maken als het over schone kettingen gaat. Een beetje zoals iedereen een balpen een Bic noemt. Fietsers die niet meer zeggen dat ze hun ketting gaan schoonmaken, maar dat ze gaan Cyclowaxen, dat zou fantastisch zijn! Dat ons merk een werkwoord wordt, daar dromen we van.