(©Sixshooter for FF Rustig podcast)

Ellen Van Hoof is managing partner bij Insilencio en trotse mama van twee kindjes. Een goede work-lifebalance uitbouwen is voor haar dan ook cruciaal. Al omschrijft zij dat zelf liever anders. “Het gaat voor mij eerder om een duurzaam werkritme vinden. Ik kijk niet zozeer naar ‘work’ en naar ‘life’. Je moet niet proberen om verschillende werelden te creëren. Het is één leven, je bent ook maar één persoon”, vertelt ze in deze aflevering van de FF Rustig podcast.

Eeen duurzaam werkritme, dat is volgens Ellen Van Hoof vooral iets dat jíj lange tijd kan volhouden. “Zeker ook mentaal, want het is vaak de mentale vermoeidheid die mij parten speelt.” Eerder dan ons blind te staren op strak afgelijnde uren raadt ze ons met andere woorden aan om zelf een ritme uit te bouwen dat werkt op lange termijn.

Ook voor haar ging dat gepaard met heel wat zoeken. “Ik sta momenteel om 6 uur ‘s ochtends op en doe dan al heel wat dingen die mij deugd doen”, vertelt ze daarover. “Vroeger startte ik mijn dag steevast met het lezen en beantwoorden van mails. Ondertussen heb ik beseft dat als ik dat niét doe, ik veel meer energie heb.” Proactiviteit lijkt voor haar de sleutel tot succes. “Zolang ik zelf in de lead zit van de dingen die ik aan het doen ben, vind ik dat eigenlijk een hele mooie balans.”

(©Sixshooter for FF Rustig podcast)

Ambitieus met een vleugje zen

Gelinkt aan het thema mentaal welzijn geeft Van Hoof ons spontaan ook enkele leestips mee: Think Like a Monk van Jay Shetty en The Happiness Trap van Russ Harris. Twee boeken die haar gemotiveerd hebben om bewuster stil te staan bij hoe je de snelheid van de businesswereld kan laten samensmelten met een boeddhistische kijk op het leven. “Dat is echt mijn ambitie, denk ik. Ik wil niet altijd in die ratrace en die gejaagdheid zitten, maar bewust kunnen genieten van elk moment. Dat is een utopie hé! De ene week lukt mij dat duizend keer beter dan de andere”, merkt ze fijntjes op.

Toch merk je al snel dat die bewuste levenshouding echt iets is wat haar typeert. Toen Ellen Van Hoof pas afgestudeerd was als historica, startte ze haar carrière bij de Europese Commissie. “Vanuit mijn studies had ik een heel duidelijk beeld van wat ik wou: meebouwen aan een betere wereld.” Helaas bleek de bureaucratische wereld waarin ze terecht kwam een complete mismatch met haar persoonlijkheid.

De start van een professionele ontdekkingsreis met één constante drijfveer: impact. “Ik wil mij heel graag nuttig voelen in alles wat ik doe. Wanneer dat niet lukt, kijk ik wat ik in mijn eigen circle of influence kan aanpassen. Anders moet ik mijn pijlen op iets anders richten.”

Eigenlijk wil ik ook kunnen zeggen dat ik nog nooit een dag gewerkt heb in mijn leven. Dat gevoel heeft mij gemotiveerd om daar ook naar op zoek te gaan

Ook haar man (en toenmalige vriend) had een grote invloed op haar. “Hij is iemand die van zijn passie zijn beroep heeft kunnen maken. Dat was heel confronterend en tegelijkertijd inspirerend. Want ik wil eigenlijk ook kunnen zeggen: ik heb nog nooit een dag gewerkt in mijn leven. En dat gevoel heeft mij gemotiveerd om daar ook naar op zoek te gaan.” Al bleek dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Je weet heel goed wat je niét wil, maar je weet eigenlijk niet wat je wél wilt.”

Solliciteren? Gewoon doen!

Voor Van Hoof wordt het snel duidelijk: de enige manier om daar een antwoord op te vinden, is door gewoon dingen te doen. Ze besluit om heel breed te solliciteren, zelfs op functies die op het eerste zicht niet meteen iets voor haar lijken. “Het gaat niet altijd over het einddoel, maar ook over elke stap onderweg.”

“Groeien hoeft niet altijd te gebeuren door van consultant naar senior consultant te gaan. Dat kan ook door van HR naar finance of sales te gaan. Of misschien zelfs door naar een heel ander bedrijf over te stappen.” Haar volgende job in de wereld van werving & selectie leert haar bijvoorbeeld hoe een recruiter naar mensen kijkt. “En dus ben ik dat ook op mezelf beginnen toepassen. Waar krijg ik energie van? Waar liggen mijn talenten? Wat is mijn toegevoegde waarde?”

Het resultaat is een carrièreswitch naar een mix van marketing en HR. “Heel stom misschien, maar ik ben beginnen googelen en dan kwam ik uit bij begrippen zoals employer marketing en employer branding. Ik had daar nog nooit over gehoord, maar tot mijn grote verbazing waren er organisaties die zich daarin specialiseerden”, lacht ze.

Ik wil inhoudelijk uitgedaagd worden en eerst zien dat ik op het juiste pad zit. Als dat goed zit, volgt al de rest wel

Wanneer uiteindelijk Insilencio haar pad kruist, is de klik snel gemaakt. Inhoudelijk was het meteen een match – en dat dat aan een lager loon was, vertelt ze er graag bij. “Ik wil inhoudelijk uitgedaagd worden en eerst zien dat ik op het juiste pad zit. Als dat goed zit, volgt al de rest wel.” En dat deed het inderdaad. Na een korte tijd als werknemer klom Ellen VAn Hoof al snel op tot managing partner en is nog altijd even gelukkig met haar job.

Als er tot slot één tip is die ze haar 20-jarige zelf zou geven? “De jonge Ellen Van Hoof had een heel duidelijk doel voor ogen. Was ik op dat moment ook al wat meer open minded geweest, dan had ik misschien al veel sneller gaan proeven.”


De podcastaflevering met Ellen Van Hoof kan je hieronder integraal beluisteren: