(© Sixshooter for FF Rustig podcast)

Met tonnen ervaring en een mooie lijst van bedrijven waar ze haar strepen verdiende, mag je Elke Moerenhout gerust een boegbeeld in de marketingwereld noemen. Aan tafel bij Karen Van der Aa kijkt ze met voldoening terug op haar carrièrepad tot dusver en overschouwt ze het marketinglandschap dat de afgelopen twintig jaar een spectaculaire metamorfose onderging. “Blij dat ik een brede basis marketing heb, want binnen de digitale marketing is het elke dag wat nieuws. Goed om die brede scope te hebben.”

“Wees een spons”. Met een zevental werkervaringen op de teller maakt Elke Moerenhout haar slogan meer dan waar. Al twintig jaar lang speelt ze een voortrekkersrol op elke marketingafdeling waar ze tot dusver belandde. Haar talent bleef niet onopgemerkt en met nieuwsgierigheid en enthousiasme schreef ze het ene succesverhaal na het andere. Volledig in haar eigen stijl gaf ze een boost aan de marketingactiviteiten van Colruyt, Neuhaus, Unilever, Groupe SEB en Brussels Airport. Sinds juni 2021 is ze marketing manager bij Jobat.

Allround marketeer

Mensen samenbrengen en inspireren, Elke Moerenhout wist al op jonge leeftijd wat haar sterke eigenschappen waren. Heel bewust besliste ze om een praktische studierichting te volgen. Op de Erasmushogeschool Brussel studeerde ze communicatiebeheer met optie marketing, gevolgd door een postgraduaat B2B marketing. “Al doende leer ik het beste, hoe fantastisch is het niet om in the field alles aan den lijve te ondervinden en te kunnen testen. Waar een wil is, is een weg.”

Bij Colruyt Group deed ze in 2004 haar eerste ervaring op in de marketingwereld: folders en incentives uitwerken, topics bedenken, fotoshoots begeleiden, eindredactie doen en zoveel meer. Een zeer gevarieerd takenpakket maakte Elke Moerenhout tot wie ze vandaag is: een allround marketeer. Drie jaar later startte ze als product manager bij luxechocolademerk Neuhaus waar een stevige portie verantwoordelijkheid haar ertoe verplichtte om het onderste uit de kan te halen.

“Ondanks mijn fantastische ervaring bij Neuhaus besefte ik op 28-jarige leeftijd dat er nog veel mogelijkheden waren”, vertelt ze over die periode. “Zoveel andere producten en bedrijven die ik nog moest ontdekken.”

Brede scope

Bij Unilever vond Moerenhout een volgende grote uitdaging. Ze belandde er in een wereld van grote merken en stevige budgetten, met vallen en opstaan groeide ze door tot brand manager van Zwitsal en Dove and AXE Hair.

Blij dat ik een brede basis marketing heb, want binnen de digitale marketing is het elke dag wat nieuws. Goed om die brede scope te hebben

De digitale revolutie maakte in die periode haar intrede in de marketingwereld en opeens kreeg Moerenhout een aantal nieuwe platformen waarop ze haar boodschap kon verkondigen. Snel leerde ze hoe sociale media in haar voordeel te gebruiken en bouwde zo AXE and Dove uit tot één van de best presterende merken op sociale media: “Blij dat ik een brede basis marketing heb, want binnen de digitale marketing is het elke dag wat nieuws. Goed om die brede scope te hebben.”

Bruggenbouwer

Bij Groupe SEB, producent van kleine elektro-apparaten, stortte Elke Moerenhout zich in 2013 opnieuw in het onbekende. Bij Krups, producent van koffieapparaten, bouwde ze als product manager het toen nog kleine ‘Nescafe Dolce Gusto’ uit tot een volwaardige marktspeler.

Geen gemakkelijke opdracht want de kloof tussen de Zwitserse en Franse bedrijfscultuur was best groot. Vastberaden startte Moerenhout haar charmeoffensief en opnieuw was het eindresultaat succesvol te nomen. “Mijn rol was vooral die van bruggenbouwer. Dat komt terug in alle jobs die ik gedaan heb. Mensen en departementen samenbrengen, en verzuiling tegengaan, daar ben ik goed in”, klinkt het zelfverzekerd.

De rol van bruggenbouwer komt terug in alle jobs die ik gedaan heb. Mensen en departementen samenbrengen, en verzuiling tegengaan, daar ben ik goed in

“Ik heb heel goed nagedacht over mijn volgende stap en bewust gezocht naar een bedrijfscultuur die bij mij past en waar ik mij goed bij voel. Die vond ik bij Jobat: een heel menselijk bedrijf, een familie waar ondernemerszin heel belangrijk is. De overlegcultuur, eigen initiatief mogen nemen en het gevoel van samenhorigheid: dat voelt als thuiskomen voor mij.”

Begin elke dag met een glimlach

Ook voor Elke Moerenhout waren slechte dagen tijdens haar hele parcours geen uitzondering. Ondanks veel ambitie was angst om te falen bij momenten een groot struikelblok. De boodschap die ze daarom ook steevast meegeeft: “Kom uit je comfortzone.”

Angst en verlangen zijn de twee keerzijdes van dezelfde medaille. ‘Ik ben bang dat’ zet ik snel om in ‘ik zou liever hebben dat’. Twintigers hebben het daar moeilijk mee. Ik vergelijk het met een kreeft die uit z’n schelp groeit. Groeien is je kwetsbaar opstellen, pijn toelaten, accepteren en verdragen om zo een betere versie van jezelf te worden.”

Haar advies aan jonge marketeers, klinkt logisch, al zal het dat zeker niet voor iedereen zijn: “Jezelf blijven, luisteren en draagvlak creëren. En vooral, begin elke dag met een glimlach.


Hieronder kan je de volledige podcastaflevering met Elke Moerenhout beluisteren: