Onlangs lanceerde Google twee nieuwe updates. “Wie zichtbaar wil blijven in Google, zal zijn strategie moeten veranderen”, waarschuwt Michel Tassent, SEO-specialist en zaakvoerder van webarchitectenbureau Diggle. Omdat hij zelf helemaal gewonnen is voor het online delen van expertise, geeft Tassent meteen ook mee welke 8 belangrijke SEO trends je in 2020 maar beter kan volgen om online vindbaar te blijven, die hij bundelde in een gratis e-book. Wil je het allemaal live meemaken? Dat kan tijdens het nieuwjaarsevent 'SEO Trends 2020' in Antwerpen of Kortrijk.

“De meeste websites zijn vooral gericht op de verkoop van producten en niet op het leveren van informatie die aan een beslissing voorafgaat”, aldus Michel Tassent. “Daardoor zullen zij hun zichtbaarheid in Google stilaan gaan verliezen. Google is namelijk vooral op zoek naar informatieve en hulpgerichte websites. Wie goed wil scoren in Google moet dus eerst informatieve waarde leveren. Dat noemen we ‘selling without selling’.” Tassent ziet daarbij acht grote trends voor 2020.

1. BERT update

“De BERT update richt zich vooral op het beter begrijpen van taal, voornamelijk een betere interpretatie van de meer ‘conversatiegerichte’ zoekwoorden. Daardoor zal Google nog beter nuances en context kunnen interpreteren en die gaan koppelen aan de meest overeenkomende zoekresultaten. Dat betekent dat je de zogenaamde ‘on-page SEO’ van je website nog meer aandacht moet schenken: duidelijk schrijven en je pagina’s van de juiste context en een goede structuur voorzien met alinea’s en ondertitels, zodat Google beter kan detecteren waarover je website precies gaat.

2. De E-A-T update

EAT staat voor ‘Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness’. Behalve waardevolle content wil Google ook correcte content laten zien aan zijn gebruikers.”

“Toon dus je expertise online om de meest waardevolle speler in je vakgebied te worden. Je hoeft niet bang te zijn dat je daarmee te veel prijsgeeft waardoor je klanten je diensten niet meer nodig hebben. Het integendeel is waar. Bij wie wil jij het liefst je lekkende kraan laten repareren, bij een loodgieter die alleen contactgegevens online heeft staan of bij een loodgieter van wie je al jaren handige tips leest?”

“Autoriteit creëer je vooral door ‘backlinks’: links die op andere websites doorverwijzen naar jouw site. Hoe meer van die backlinks, hoe hoger jouw autoriteit. Ook het aantal keren dat je content wordt gedeeld, bijvoorbeeld op social media, bepaalt mee de autoriteit van je website.”

EAT staat voor ‘Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness

“Laat gebruikers ook zien dat je te vertrouwen bent. Dat doe je onder meer door je contactgegevens en auteur met foto op jouw blogs te tonen. Ook belangrijk is een SSL-certificaat, zodat je url begint met ‘https’ in plaats van ‘http’. In dat laatste geval krijg je van Google namelijk automatisch de melding ‘niet beveiligd’, wat weinig vertrouwen schept. Een andere manier om vertrouwen op te bouwen is om je tevreden klanten te vragen naar een beoordeling op Trustpilot, Tripadvisor, Facebook, Google Mijn Bedrijf, etc. Met al het fake news wilt Google websites en pagina’s gaan belonen die de meest waardevolle en correcte informatie leveren”

3. Rich results

Rich results zijn de zoekresultaten zoals je ze tegenwoordig te zien krijgt. Als je in Google bijvoorbeeld een vraag intikt, kan je bovenaan het antwoord daarop te zien krijgen in een zogenaamde ‘rich snippet’. Verder zie vaak foto’s, kaartjes, reviews en lokale zoekresultaten. Zorg er dus zeker voor dat je dit soort informatie op je website zet. Afhankelijk van de informatie kunnen we onderscheid maken tussen de verschillende soorten Rich Results. Zo hebben we momenteel de Rich Snippets, Featured Snippets, People Also Ask Boxes (PAA Box), One-Box, Video’s and Knowledge panels”

Voorbeeld van een Featured Snippet

4. Monsterblogs

“Tegenover de vluchtigheid van social media staat de diepgang van blogs, die weer stijgen in populariteit. Uit onderzoek van SEO-softwarebedrijf Moz blijkt dat blogposts van minder dan 1.000 woorden amper gedeeld en gelinkt worden. Wil je met je blog in de top tien van Google komen en waardevol zijn, dan heb je zelfs een blog nodig van 2.000 tot 2.500 woorden. De nieuwe trend om absolute waardevol te worden, zijn de zogehete ‘monsterblogs’ die vanaf 4.000 woorden beginnen”

“De diepgang die je levert, maakt hierbij het verschil. Zo’n tekst vraagt een inspanning maar het voordeel is dat je er nog vele jaren effect mee scoort. Herbekijk je blogposts wel regelmatig, update de datum en verrijk je tekst met extra content zoals afbeeldingen, video, audio, pdf’s of vragenlijsten. Vergeet je monsterblog niet te optimaliseren voor Google, anders zijn al die inspanningen minder vindbaar.”

Een monsterblog vraagt een inspanning maar het voordeel is dat je er nog vele jaren effect mee scoort.

5. Search intent

Search intent is de bedoeling die mensen hebben als ze een bepaald zoekwoord ingeven in Google. Als je met SEO je omzet wil verhogen, is het belangrijk om in je SEO rekening te houden met alle fasen waarin een persoon zich kan bevinden voor hij of zij overgaat tot een aankoop.”

“Daarbij horen namelijk ook verschillende soorten zoekwoorden: woorden die je gebruikt wanneer je op zoek bent naar een oplossing of informatie, wanneer je een soort product zoekt, wanneer je al een specifiek merk zoekt, zoekwoorden op producten of om prijzen te vergelijken, vraag gerichte zoekwoorden, locatiespecifieke en aankoopgerichte zoekwoorden, bijvoorbeeld zoekwoord in combinatie met prijs, kost of offerte. Een goed zoekwoordonderzoek wordt nu belangrijker dan ooit”

6. Artificial intelligence

“Google is al jaren bezig met het toepassen van artificiële intelligentie in zijn algoritmes. Wanneer een zoekresultaat amper bekeken wordt, dan zal Google dankzij AI hiervan leren en de volgende keer een ander resultaat laten zien. Omgekeerd zullen resultaten die wel veel worden bekeken steeds hoger in de zoekresultaten belanden.”

“Met artificiële intelligentie is het ook mogelijk om in te spelen op de persoonlijke voorkeuren van elke gebruiker. Ook websites zullen zich meer en meer gaan richten op een persoonlijke gebruikerservaring, met content die individueel is aangepast voor elke bezoeker van je website.”

7. Voice Search

“Steeds meer mensen gebruiken Siri, Google Assistant of Alexa om zoekopdrachten in te spreken via hun smartphone. Maar daar houdt het niet op. De meeste GPS-toestellen in moderne wagens zijn ook al voorzien van spraaktechnologie en kunnen je via spraakgestuurde zoekopdrachten aanbevelingen doen.”

“Spraaktechnologie is duidelijk aan een opmars bezig en is dus zeker iets om in je SEO rekening mee te houden. Zo zijn spraakgestuurde zoekopdrachten meestal vragen. Het gaat er dus om dat je zo goed mogelijk de vragen van je doelpubliek beantwoordt.”

8. Visual Search

“Net zoals voice search is visual search een nieuwe trend bij online zoekgedrag. Zeker voor e-commerce en webshops is dit een evolutie waar je best op inspeelt. Het gaat daarbij niet om een zoekopdracht naar afbeeldingen in Google. Bij een visuele zoekopdracht neem je eerst een foto van een object met je smartphone, en die geeft je op basis van je foto de best overeenkomende resultaten op internet.”

“Een foto van een handtas kan jou dan leiden naar de webshops die zo’n handtas verkopen. Voor je website is het dus belangrijk dat je zelf duidelijke, snel te laden afbeeldingen gebruikt van je producten. Ook de juiste metadata blijven cruciaal: een bestandsnaam, titel en beschrijvende alt-tag helpen Google om je afbeeldingen te vinden.”

Meer weten over de SEO Trends van 2020, zodat ook jouw website in het nieuwe jaar hoger kan gaan scoren in Google? Kom naar het nieuwjaarsevent “SEO Trends 2020” in Antwerpen of Kortrijk of download gratis het e-book ‘SEO Trends 2020’