De juiste investeringen op het juiste moment: met cashflowplanning en financieel management haal je meer uit je cijfers

De juiste investeringen op het juiste moment: met cashflowplanning en financieel management haal je meer uit je cijfers

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Financial Tree for Companies

Zijn de financiële cijfers voor jou een noodzakelijk kwaad? Nochtans geven die getallen precies aan hoe gezond je bedrijf is, welke ingrepen nodig zijn en waarin je kan investeren voor maximaal resultaat. Alleen moet je dan wel eerst wat dieper gaan graven. Jonathan Thelen van Financial Tree for Companies noemt zich een ‘atypisch financieel klankbord’ en weet precies hoe de vork in de steel zit.

Niet alleen brandjes blussen

Jonathan Thelen geeft strategische financiële begeleiding aan KMO's tot 50 medewerkers, eenmanszaken en starters. Vanuit zijn ervaring heeft hij gemerkt dat ondernemers dat financiële luik te vaak op de lange baan schuiven. “Ze concentreren zich vooral op de ontwikkeling en het in de markt zetten van hun diensten of producten”, stelt Jonathan Thelen.

Ondernemers schuiven het financiële luik te vaak op de lange baan

“Logisch, want dat is hun kernactiviteit. Daarnaast stoppen ze veel tijd in het blussen van brandjes: vervanging zoeken voor zieke medewerkers, klachten opvangen, … Maar helaas kan geen enkel bedrijf zich permitteren om de financiële kant van de onderneming te verwaarlozen. Je misloopt dan niet alleen kansen op groei maar je riskeert ook in de problemen te komen. Het gaat er vooral om dat je meer financieel inzicht krijgt in je eigen business.”

Vooruitkijken in plaats van achteruit

Financieel management en cashflowplanning gaan veel verder dan louter boekhouding bijhouden, al zijn die boekhoudcijfers uiteraard wel de basis waarop je je inzichten bouwt. “Het probleem is dat je je boekhoudcijfers altijd pas na afloop van een bepaalde periode krijgt”, zegt Jonathan Thelen. “Je kijkt dus achterom, terwijl het voor een gezonde cashflow en strategisch financieel beheer net belangrijk is om vooruit te kijken.

Wanneer je bijvoorbeeld als starter een groeifase doormaakt, kan je cashflowproblemen krijgen omdat die groei ook extra investeringen vraagt. Je hebt dus financiering nodig. “Met de juiste structuur en betere financiële processen kan je vermijden dat je heel veel moet gaan lenen”, verklaart Jonathan Thelen. “Soms gaat het om ingrepen die op zich niet zo moeilijk door te voeren zijn. Zo kan je bekijken op welke termijn je zelf je leveranciers betaalt en wat de betaaltermijn van je klanten is. Als die twee niet op elkaar afgestemd zijn, kan je cashproblemen krijgen. Die afstemming lijkt voor de hand liggend, maar gebeurt nog te weinig.

Jonathan Thelen, founder van Financial Tree for Companies

Veel ondernemers willen zelf graag ‘een correcte betaler’ zijn en wachten daarom niet tot het einde van de betaaltermijn om hun facturen te betalen. Dat kan je beter niet doen. Het is doorgaans ook mogelijk om over de bestaande betaaltermijnen te onderhandelen met je klanten en leveranciers. Dit soort dingen zijn de ‘quick wins’ die met weinig moeite een grote impact hebben op je cashflow.”

Betere strategische beslissingen

Als je ook betere strategische beslissingen wil nemen over je werkkapitaal, ga je met financieel beheer nog een stap verder. Je bent dan verplicht om goed na te denken over je uitgaven en inkomsten. “Een goed financieel beheer zorgt ervoor dat je veel meer inzicht in je eigen business krijgt”, legt Thelen uit. “Hierdoor krijg je soms andere mogelijkheden dan deze die je eerst voor ogen had.”

Elke onderneming en iedere sector kent natuurlijk zijn eigen uitdagingen. Zo heeft een kledingwinkel veel meer onkosten dan een dienstenbedrijf. Een onderneming die met voeding werkt, moet dan weer rekening houden met de bewaartermijn. Ben je de oprichter van een startend softwarebedrijf, dan ben je in de beginfase vooral intensief bezig met de ontwikkeling van je basisproduct en het bekendmaken van je aanbod bij je doelpubliek. Jonathan Thelen: “Je moet een klare kijk hebben op de kosten die daarbij komen kijken, de impact op je cashflow, en de termijn waarop je ook inkomsten kan genereren.”

De financiële impact van klantenkorting

Als je vooral met fysieke goederen werkt, als productie- of verkoopbedrijf, dan moet je absoluut aandacht hebben voor de minimale voorraad die je nodig hebt en hoe lang die gemiddeld blijft staan. “Voorraad stockeren kost veel geld”, zegt Jonathan Thelen. “Toch hebben heel wat bedrijven daar te weinig zicht op, omdat ze zich alleen bezighouden met hun omzet-, winst- en verkoopcijfers. Het is dan beter om een externe specialist los te laten op die cijfers om ze te analyseren. Een voorbeeld is analyseren of het wel slim is om je beste klant een korting te geven. Wat is de financiële impact daarvan op je winstcijfers?”

Stilstaan is achteruitgaan

Het is niet zo vreemd dat je je als ondernemer te weinig focust op dat strategische financieel beheer. Zoiets is nu eenmaal erg complex. Stel dat je als KMO wil investeren in een nieuwe machine. Dan moet je je niet alleen afvragen op welke manier je die zal betalen. “Je moet dan onder meer ook bekijken hoe goed de oude machine nog werkt en of daar nog een lening voor loopt. Dat weeg je af tegen de grotere productiecapaciteit van de nieuwe machine en de nieuwe afbetaling”, verduidelijkt Jonathan Thelen.

“Te voorzichtig zijn is in ieder geval nooit goed, want zoals het cliché zegt: ‘stilstaan is achteruitgaan’. Blijven investeren is dus heel belangrijk, alleen moet je wel weten welke investering het meest zal opleveren. Dat kan een nieuwe machine zijn maar ook een extra medewerker, marketing of software.”

Ik geloof sterk in de voortdurende zoektocht naar nieuwe opportuniteiten. Dat hoeft zeker niet altijd iets volledig nieuws te zijn

“Ik geloof sterk in de voortdurende zoektocht naar nieuwe opportuniteiten”, zegt Jonathan Thelen. “Dat hoeft zeker niet altijd iets volledig nieuws te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook je aanbod uitbreiden of aanpassen op het vlak van duurzaamheid. Zo blijf je als onderneming evolueren en inspelen op nieuwe trends en vragen uit de markt.”

Op zoek naar financiering

Naast de beslissing over de beste investering bekijk je ook op welke manier je die investering kan financieren. Gebruik je je eigen kapitaal of stap je naar een andere partij? En waar ga je dan best aankloppen voor financiering? Ook dat hoort bij financieel management en is iets waarbij Jonathan Thelen bedrijven kan begeleiden.

Ook al van bij de conceptfase is onafhankelijk financieel advies geen overbodige luxe. Een stevig businessplan moet een diepgaand financieel luik omvatten waarmee je aantoont dat je plan meer is dan ‘leuk idee’. Zo overtuig je veel makkelijker financiële instellingen en investeerders om mee te gaan in je traject. En ook nadien laat je je maar beter begeleiden door een financieel expert met ervaring.

Financiële begeleiding in mensentaal

“Het is belangrijk om minstens elke maand te bekijken of je onderneming nog financieel gezond is”, aldus Jonathan Thelen. “Daarbij heb je niet genoeg aan cijfers op zich – er komt ook interpretatie bij kijken. Helaas spreekt de financiële sector vaak een ontoegankelijke taal. Mijn bedoeling is om veel meer ‘mensentaal’ te gebruiken om de boodschap duidelijk over te brengen. Precies die insteek heeft geleid tot de oprichting van mijn financieel adviesbedrijf Financial Tree for Companies.

Door mijn ervaring in de banksector weet ik alvast waar bedrijfsleiders van kmo’s en eenmanszaken mee worstelen. Daarnaast ben ik vertrouwd met de manier waarop banken de aanvraag van een lening beoordelen. Banken worden strenger bij de goedkeuring van een lening en ze vragen vaak een waarborg in de vorm van een hypotheek, persoonlijke borgstelling, uw eigen woning of spaargeld. Om dat te vermijden, kan ik ondernemers ook de weg wijzen naar alternatieve manieren om hun project te financieren.”

Volgens Jonathan Thelen zijn ondernemers dikwijls te voorzichtig door een gebrek aan inzicht in hun financiën. “Je ziet wel de cijfers op je rekeningstand maar het concrete resultaat van je boekjaar heb je standaard pas nadat het jaar voorbij is”, zegt hij. “Terwijl het zo belangrijk is om vooruit te kijken en prognoses te maken. Alleen met die aanpak kan je de ontwikkeling van je onderneming actief gaan sturen.”


Ook op zoek naar een financieel klankbord? Neem hier contact op met Financial Tree For Companies.

De juiste investeringen op het juiste moment: met cashflowplanning en financieel management haal je meer uit je cijfers

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Financial Tree for Companies

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief