Deze matchmaker koppelt investeerders aan start-ups: “Veel startende ondernemers waren het voorbije coronajaar blij dat ze een business angel aan boord hadden”

Deze matchmaker koppelt investeerders aan start-ups: “Veel startende ondernemers waren het voorbije coronajaar blij dat ze een business angel aan boord hadden”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & BeCentral

Tussen start-ups en investeerders staat vaak nog een hoge muur: ze leven in twee gescheiden werelden, en kennen en vinden elkaar maar moeizaam. BeAngels wil die muur slopen. De matchmaker begon als een netwerk van business angels en groeide de voorbije twintig jaar uit tot een innovatief platform voor private investeerders. “We linken investeerders niet alleen aan beloftevolle start-ups. We helpen hen ook ontdekken wat voor type investeerder ze zijn en welke groeifase van een onderneming voor hen het interessantste moment is om aan boord te stappen”, verduidelijkt CEO Claire Munck. Van een investeerdersclub tot een eigen fonds: BeAngels ontwikkelde vijf manieren om te investeren in beloftevolle ondernemingen en om hun groei fors te versnellen.

1. Onafhankelijke business angels: investeerder, klankbord en mentor

BeAngels is al 20 jaar actief. In die tijd is het investeerderslandschap volgens Munck radicaal veranderd. “De interesse van private investeerders om te investeren in de reële economie is enorm gegroeid. Laagdrempelige initiatieven als crowdfunding hebben een belangrijke rol gespeeld in die evolutie. Ze hebben het voor iedereen toegankelijk gemaakt om te investeren in start-ups. Business angels gaan nog een stap verder. Het gaat meestal niet alleen om grotere bedragen, maar vooral om een groter engagement. Business angels steken niet alleen geld in startende bedrijven, ze delen ook hun ervaring en hun netwerk om die ondernemingen te helpen groeien.”

Als business angel moet je goed beseffen wat jouw rol is. Je bent een actieve investeerder.

“Als business angel moet je goed beseffen wat jouw rol is. Je bent een actieve investeerder. Maar je mag ook niet te ver gaan. Soms merken we dat business angels vanuit hun eigen ervaring en hun eigen expertise in de verleiding zouden kunnen komen om als een soort van operational lead de boel te willen sturen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Je bent een mentor en een klankbord, maar het is aan de founders om zelf hun eigen keuzes te maken.”

“Maar ik heb het voorbije jaar gezien dat een business angel een bijzonder grote meerwaarde kan hebben voor een start-up. In een ongeziene crisis is een ervaren ondernemer, iemand die al crisissen heeft meegemaakt én heeft overwonnen, een enorme troef.”

2. Investeerdersclub: business angels werven en opleiden

Voor start-ups die kapitaal willen ophalen, bestaan vandaag al heel wat boeken, workshops, webinars,… “Voor investeerders bestonden dat soort initiatieven niet”, zegt Munck. “Terwijl je toch ook niet zomaar van vandaag op morgen een investeerder wordt. Het houdt veel meer in dan zomaar een cheque op tafel leggen. Daarom zijn wij in 2013 met een club voor business angels gestart, op deze manier ontvangen alle club members coaching van ervaren business angels en doorlopen ze een uitgebreide opleiding via de BeAngels Academy. We brengen 20 startende business angels samen en die leggen elk 15.000 euro in. Door dat geld te poolen, kunnen ze in drie start-ups verdeeld telkens een totaal van 100.000 euro investeren.”

Claire Munck - CEO BeAngels

“Waar begin je te zoeken naar een beloftevolle start-up? Welke vragen stel je aan de founders? Wat moet je zeker weten voor je met een start-up in zee gaat? We zoomen in op alle vragen waar startende business angels mee worstelen. Vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen: er zijn vandaag duizenden start-ups, ze zien door de bomen het bos niet meer. Onze club is een stoomcursus business angel. Met die drie eerste deals ontdekken de deelnemers wat het juist inhoudt om een business angel te zijn, en of het wel iets voor hen is. Beschouw het als een proefperiode. 70 tot 80 procent gaat er na dat jaar mee door.”

“De investeerdersclub is voor BeAngels ook een heel doeltreffend instrument om vers bloed aan te trekken. Over business angels leven heel wat foute stereotypes: het zijn zogezegd allemaal oudere mannen, die een hobby zoeken nadat ze hun eigen bedrijf voor veel geld verkocht hebben. Dat klopt niet, wij hebben de voorbije jaren ook veel vrouwen en veel jonge ondernemers aangetrokken die andere ondernemers willen ondersteunen.”

3. Investeerderspool: de krachten bundelen

De tax shelter die België in 2015 invoerde, heeft de investeringen in start-ups een extra boost gegeven. BeAngels speelde daarop in met de oprichting van investeerderspool. Een zogenaamde SIBA (een Sociétés d'Investissement de Business Angels). “Na de lancering van de tax shelter contacteerden veel kandidaat-investeerders ons omdat ze op zoek waren naar interessante deals”, legt Munck uit.

“We kijken dan samen met hen naar hun achtergrond en hun motivatie. Soms worden het business angels, maar soms hebben ze niet de ambitie of de tijd om een start-up echt actief te ondersteunen. Voor die passieve investeerders hebben we een investeringspool opgericht.”

Na de lancering van de tax shelter contacteerden veel kandidaat-investeerders ons

“Er zijn in die pool twee opties om in een vroeg stadium te investeren in start-ups. Ofwel co-investeren de deelnemers samen met een business angel. Door passieve investeerders te koppelen aan actieve investeerders kunnen ze grotere bedragen in beloftevolle start-ups steken, en kunnen die dus ook sneller groeien. Ofwel, en dat is het tweede alternatief, gaan investeerders studenten helpen om hun start-up te lanceren. We werken daarvoor samen met vijf incubatoren.”

4. Scale II investeringsfonds: voorbij de Valley of Death

BeAngels beschikt eveneens over een eigen investeringsfonds van niet minder dan 8,6 miljoen euro waarmee al geïnvesteerd werd in 2 veel belovende start-ups: Kaspard en Passbolt. “Met dit fonds gaan we nooit mee in een eerste kapitaalronde stappen”, verduidelijkt Munck.

“Met de eerste drie opties gaan investeerders telkens al in de seed-fase start-ups ondersteunen. Ons Scale II-fonds kijkt naar ondernemingen die al een groeifase verder zitten en doorgroeien naar een scale-up. We kijken dan naar kapitaalrondes ergens tussen 1 en 3 miljoen euro. Vaak nog te kleine investeringen voor VC’s en al te groot voor individuele business angels. Met ons fonds willen we vermijden dat start-ups hier in een volgende valley of deathbelanden.”

5. Partnership met Investiere: de drempel voor investeerders verlagen

Sinds kort mag BeAngels in België exclusief het van oorsprong Zwitserse fonds Investiere vertegenwoordigen, waarmee voornamelijk in Series A en B rondes wordt geïnvesteerd over heel Europa. “Dit fonds verlaagt de drempel voor investeerders nog verder. Investeerders tekenen deal per deal in. Dat kan al vanaf 10.000 euro. Alles verloopt volledig digitaal. De voorstellen die de 4.500 geaccrediteerde investeerders krijgen, worden zorgvuldig geselecteerd door professionals.”

Investeerders moeten dus niet zelf op zoek naar interessante deals, maar krijgen die proactief aangeboden. Deal per deal beslissen ze of ze mee instappen. Dat is een nieuwe, bijzonder toegankelijke manier van investeren die wel eens een nieuw publiek kan overtuigen om startende ondernemingen te ondersteunen.” Zo’n manier van werken zorgt er ook voor dat scale-ups efficiënter investeerders vinden om hun internationale groei te ondersteunen.

Indrukwekkende cijfers

BeAngels weet sinds haar ontstaan te imponeren:

  • BeAngels biedt op vandaag 5 verschillende investeringsproducten
  • Een sterk vertegenwoordigde groep van 350 investeerders
  • Voor een totaal van €50 miljoen geïnvesteerd in start-ups
  • 2020 betekende een sterk groeijaar voor BeAngels waaronder 42 investeringsrondes werden gefaciliteerd en een membergroei van 20%

Op de website van BeAngels vind je meer informatie terug over hun producten, succesvolle funding projecten en meer.

Deze matchmaker koppelt investeerders aan start-ups: “Veel startende ondernemers waren het voorbije coronajaar blij dat ze een business angel aan boord hadden”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & BeCentral

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief