Waarom veel bedrijven de extra kosten van crowdlending eerder als marketingbudget dan als een financieringskost zien

Waarom veel bedrijven de extra kosten van crowdlending eerder als marketingbudget dan als een financieringskost zien

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bolero Crowdfunding

Bolero Crowdfunding, het crowdfundingplatform van KBC, heeft de interesse in crowdlending de voorbije jaren heel hard zien stijgen. “Crowdlending is duurder dan een klassieke banklening, maar aan zo’n crowdlendingcampagne zijn heel wat voordelen verbonden”, verklaart Business Development Manager Kristien De Smedt het succes.

Bolero Crowdfunding werd in 2015 opgericht als onderdeel van Bolero, het bekende online beleggingsplatform voor particuliere beleggers van KBC. In de beginjaren lag de focus op equity crowdfunding, maar al snel merkte KBC het grote potentieel van crowdlending op. Business Development Manager Kristien De Smedt legt ons het verschil tussen beide uit: “Crowdfunding is eigenlijk een verzamelnaam. Enerzijds heb je niet-financiële crowdfundingacties.

Dat zijn bijvoorbeeld reward-based crowdfundingacties of donaties zoals bijvoorbeeld de acties voor baby Pia of het Rode Kruis. Daar verwacht de investeerder geen return. Anderzijds heb je de financiële crowdfunding, die je verder kan opsplitsen in equity crowdfunding en crowdlending. Bij equity crowdfunding ontvang je als investeerder aandelen in ruil voor je investering. Bij crowdlending teken je als belegger in op een obligatielening die is uitgeschreven door de onderneming.”

Een duidelijke ROI

De investeerders vinden crowdlending interessanter, omdat het brutorendement op hun investering op voorhand is vastgelegd in de overeenkomst. Ze weten met andere woorden perfect wat ze volgende maand of volgend jaar gaan krijgen, afhankelijk van het vooraf gecommuniceerde aflossingsplan. Dat rendement ligt behoorlijk hoog, want er komt toch een zeker risico bij kijken. Crowdlending is immers een vorm van achtergestelde lening, dus obligatiehouders komen achteraan in de rij als het tot een faillissement zou komen.

Het gemiddelde brutorendement van de crowdlendingcampagnes op Bolero Crowdfunding bedraagt 6 à 7% procent

Tegenover dat risico staat dus een hoger rendement. Momenteel bedraagt het gemiddelde brutorendement van de crowdlendingcampagnes op Bolero Crowdfunding 6 à 7%, met uitschieters tot 9%. En dat op een gemiddelde termijn van vier à vijf jaar. Voor beleggers zijn deze campagnes bovendien gratis. We rekenen geen instapkosten aan, geen uitstapkosten, geen beheerskosten, helemaal niets.”

Een slimme financiering

De kosten voor bedrijven die gebruik willen maken van crowdlending liggen daarentegen wel hoger dan bij een klassieke banklening, geeft Kristien De Smedt aan. “We willen crowdlending zeker niet in de markt zetten als de ideale financieringsvorm voor eender welke financieringsbehoefte. Maar wij vinden wel dat crowdlending een volwaardige plaats verdient in een goede, gezonde financieringsmix.

“Het komt bijvoorbeeld steeds vaker voor dat banken een groter stuk eigen inbreng vragen om een groeitraject van een bedrijf te financieren, of meer waarborgen. Die eigen middelen of waarborgen kunnen veel bedrijven niet zomaar voorleggen. Op zo’n moment gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden. Niet voor de volledige financiering, maar om het plaatje rond te maken. Een bank kan bijvoorbeeld voorstellen om 80% van de financieringsbehoefte te financieren, maar de andere 20% moet de onderneming zelf voorzien.”

“En dan komt crowdlending al snel in het vizier. Met crowdlending hoeven ondernemers immers geen aandelen en dus de controle over hun bedrijf uit handen te geven. Als je als ondernemer kan kiezen tussen je plannen meteen realiseren maar met 20% krediet aan een duurder tarief, of de plannen bevriezen en wachten tot je organisch gegroeid bent, dan kiezen de meeste ondernemers toch snel voor de eerste optie. Zoals Belgian Cycling Factory, een onderneming die in 2019 een half miljoen euro ophaalde om een uitgebreid digitaliseringsproject te financieren.”

Focus op mature groeiers

Crowdlending is daarom vooral aantrekkelijk voor sterke groeiers, stelt Kristien De Smedt vast: “Het zijn meestal bedrijven die een duidelijke groeistrategie voor ogen hebben en dat ook goed kunnen onderbouwen met een rationeel en waarheidsgetrouw businessplan. Het zijn typische Vlaamse kmo’s met een zeker trackrecord. Eenmanszaken komen niet in aanmerking voor crowdlending, het moet een nv, bv of cv zijn.”

Crowdlending is vooral aantrekkelijk voor bedrijven met een duidelijke groeistrategie en een waarheidsgetrouw businessplan

Start-ups kunnen we ook niet echt helpen met crowdlending. Het moeten toch minstens scale-ups zijn die al drie of vier jaar bestaan en al echt omzet gemaakt hebben. We verwachten immers dat ze geen negatief eigen vermogen vertonen op de balans en een zekere terugbetalingscapaciteit hebben. Het moeten gezonde, mature bedrijven zijn die al iets verder staan in hun bedrijfscyclus en nu op zoek zijn naar een bijkomende financiering voor hun groei. Zo heeft Mobile Locker, een groeibedrijf in volle expansie, 300.000 euro opgehaald”

Een uniek marketingpotentieel

Crowdlending biedt ondernemers nog een ander verrassend voordeel, geeft Kristien De Smedt tot slot nog mee: “Een grote meerwaarde van crowdlending die veel ondernemers over het hoofd zien, is het grote marketingpotentieel. Bij Bolero Crowdfunding alleen al tellen we 40.000 leden. We bereiken dus heel wat mensen.”

Het Bolero Crowdfunding platform

“Als ondernemer kan je bovendien ook zelf via het platform berichten uitsturen naar je investeerders, om hen op de hoogte te houden van je groei, of van nieuwe contracten die je hebt afgesloten. Zo kan je hen echt betrekken bij je bedrijf.”

Vaak zijn crowdlendingprojecten van enkele honderdduizenden euro’s in amper tien minuten gefund door onze leden. Dat is een krachtige boodschap om als bedrijf mee in de pers uit te pakken. Het bewijst dat investeerders in je bedrijf geloven. Die aandacht is dus een serieuze meerwaarde. Veel bedrijven beschouwen de extra kosten van crowdlending dan ook eerder als een marketingbudget dan als een financieringskost.”


Zit jouw bedrijf in een groeifase en ben je op zoek naar extra financiering, maar ben je bang dat crowdlending te hoge kosten met zich meebrengt? Download dan het gratis e-book “Feit of fictie: Crowdlending is duur voor een ondernemer” of neem hier contact met ons op.

Waarom veel bedrijven de extra kosten van crowdlending eerder als marketingbudget dan als een financieringskost zien

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bolero Crowdfunding

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief