Trendskout

Toegankelijke, snel inzetbare Artificiële Intelligentie Software 

De democratisering van AI is op komst: deze start-up maakt Artificiële Intelligentie toegankelijk voor de grote massa van bedrijven

De democratisering van AI is op komst: deze start-up maakt Artificiële Intelligentie toegankelijk voor de grote massa van bedrijven

De democratisering van AI is op komst: deze start-up maakt Artificiële Intelligentie toegankelijk voor de grote massa van bedrijven

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Trendskout

Zelfs zonder overdreven veel IT-skills kan je vandaag zelf een website of webshop bouwen. De start-up Trendskout gaat nog een paar stappen verder, en bouwde een softwareplatform dat ook Artificiële Intelligentie democratiseert. Oprichters Koen Ovaere, Tom Muylle en Pauwel Grepdon maken AI-oplossingen toegankelijk voor een heel grote groep bedrijven die niet over miljoenenbudgetten en een leger datawetenschappers beschikken. “AI staat nog in zijn kinderschoenen, het onbenutte potentieel is enorm. De echte boom moet nog komen.”

“Ik werk al meer dan 10 jaar geregeld aan projecten rond AI en machine learning”, zegt Ovaere. “Meestal waren dat projecten voor grote bedrijven, genre Siemens. Kleinere bedrijven, zeker de grotere kmo’s, beschikken over veel data. Maar ze hebben niet de tools om daar waarde uit te halen. Ze krijgen die data niet ontgonnen en verwerkt. AI kan ook voor hen een enorm verschil maken. Alleen lopen ze tegen een heel grote investeringskost aan, die niet opweegt tegen de schaal van de AI-oplossing. Ze krijgen die niet rendabel, ook al zijn ze zich bewust van de meerwaarde die AI kan bieden.”

“Wij maken AI ook toegankelijk voor de bedrijven die er vandaag nog niet de mensen of de middelen voor hebben. In de IT-wereld zie je in verschillende domeinen een verschuiving van de traditionele projectaanpak naar no coding tools, waarmee ook niet-specialisten makkelijker oplossingen kunnen bouwen. Als het over websites of webshops gaat, zijn die tools al op grote schaal doorgebroken. AI gaat ook in die fase terechtkomen, waar de technologie toegankelijk én betaalbaar wordt voor een heel brede groep van ondernemingen. Wij nemen met Trendskout het voortouw in die evolutie.”

Kant-en-klare AI software

De kant-en-klare AI software van Trendskout breekt volgens Grepdon resoluut met de traditionele aanpak. “De traditionele projectaanpak vertrekt van een bepaalde use case. Datawetenschappers gaan dan een model bouwen om die specifieke use case op te lossen met behulp van AI. Duur en tijdrovend. Je begint bovendien elke keer opnieuw van nul, want typische AI-projecten werken volgens het principe van één case, één investering.”

Typische AI-projecten werken volgens het principe van één case, één investering. Wij hebben een bibliotheek uitgebouwd van AI-algoritmes, je selecteert als gebruiker zelf de toepassing die je nodig hebt

“Wij hebben een bibliotheek uitgebouwd van AI-algoritmes met daarop nog een extra aansturende AI-laag. Je selecteert als gebruiker zelf de toepassing die je nodig hebt, doorheen domeinen zoals productie, sales, marketing, productoptimalisatie,… Onze software probeert onder de motorkap op een intelligente wijze duizenden combinaties van algoritmes uit, en bouwt in de cloud het meest geschikte model om je businesscase op te lossen. Heb je een nieuwe case, dan herhaal je dat proces zonder recurrente kosten. Trendskout werkt zoals andere SaaS-oplossingen met maandabonnementen.”

“Met de traditionele projectaanpak duurt het veel langer voor je een AI-oplossing kan gebruiken. Wij reduceren die ontwikkelingstijd van maanden naar dagen. Minstens even belangrijk is dat we niet enkel onze software altijd up-to-date houden, maar ook de gebouwde modellen automatisch worden geüpdatet. Dat is een belangrijk manco bij de projectaanpak. Datawetenschappers breken zich graag het hoofd over nieuwe technologische oplossingen. Maar eenmaal ze die gevonden hebben, is de uitdaging vaak weg en verliezen ze hun interesse. Maar onderhoud is natuurlijk cruciaal, zeker in een domein dat zo snel evolueert als AI. Vaak betekenen updates ook elke keer weer een nieuw project, met nieuwe kosten.”

AI filtert lezersreacties op hln.be

Een van de klanten van Trendskout is de website van Het Laatste Nieuws, de populairste van het land. “Ze gebruiken onze software om lezersreacties te filteren”, legt Muylle uit. “Het Laatste Nieuws krijgt maandelijks zo’n 250.000 lezersreacties op de artikels die het op zijn website publiceert. Daar zitten jammer genoeg ook heel wat ongepaste reacties bij. Het Laatste Nieuws zette moderatoren in om die reacties te filteren, maar dat werd steeds moeilijker vol te houden. Op basis van die manuele filtering hebben we een AI-model gegenereerd. Onze AI-software zorgt nu voor een eerste filtering en verwijdert de ongepaste reacties automatisch. De moderatoren moeten zich alleen nog over de twijfelgevallen buigen. Ze kunnen die grondiger bekijken, er glippen er veel minder door de mazen van het net.

We zien vaak bedrijven die bang zijn dat AI de controle overneemt. Maar je draait als gebruiker zelf aan de knoppen

“Het AI-algoritme dat het Trendskout-platform bouwde, weigert nu vier op de tien lezersreacties. Dat bepalen de mensen van Het Laatste Nieuws zélf. Ze kiezen zelf hoe streng ze de AI laten filteren, welke parameters meespelen, hoe zwaar sentiment doorweegt,… We zien vaak bedrijven die bang zijn dat AI de controle overneemt. Maar je draait als gebruiker zelf aan de knoppen.”

De 95 procent regel

Kan de AI-software van Trendskout alle cases aan? “We hanteren de 95 procent-regel”, legt Ovaere uit. “De overgrote meerderheid van de business cases voeren we uit via ons platform. Maar voor sommige toepassingen, bijvoorbeeld oncologische toepassingen in health care, houden we de boot principieel af. Die behoren tot de 5 procent, en daarvoor is het gerechtvaardigd om naar maatwerk te grijpen. Maar voor de meeste toepassingen weegt die investering niet op tegen het rendement.”

Weg van onder de kerktoren

Is AI in de toekomst voor alle bedrijven weggelegd? “Een zekere digitale maturiteit is natuurlijk nodig”, reageert Grepdon. “Als je nog geen CRM-systeem en geen fatsoenlijke website hebt, is het misschien beter om daar eerst op te focussen voor je met AI begint. Daarnaast moet je natuurlijk ook over voldoende data beschikken. Het maakt niet echt uit in welk domein of business unit je wil starten, maar AI heeft data nodig. Dus we kijken in de eerste plaats naar de iets grotere kmo’s. Maar dat is een gigantische markt. AI staat nog in zijn kinderschoenen, het onbenutte potentieel is enorm. De echte boom moet nog komen.”

Pauwel Grepdon, Tom Muylle en Koen Ovaere

“We zijn nog niet lang bezig met de commercialisering van ons platform, maar het is niet de bedoeling dat we ons beperken tot België. AI verovert de hele wereld, onze technologie is internationaal inzetbaar. We gaan niet onder de kerktoren blijven hangen.”

Een specifieke business case waar je je tanden op stuk bijt? Vraag een gratis demo aan en Trendskout toont hoe AI ook jouw bedrijf kan helpen.

De democratisering van AI is op komst: deze start-up maakt Artificiële Intelligentie toegankelijk voor de grote massa van bedrijven

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Trendskout

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.740 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief