Klanten die minder snel in de check out afhaken, een hogere conversie en een kleinere impact op het milieu. De adrescheck die PostNL nu ook in België introduceert, en die het adres automatisch aanvult bij de check-out van online aankopen, biedt webshops verschillende voordelen. Er zijn nog meer innovatieve oplossingen op komst bij PostNL, zeggen Emmy Peetermans (salesmanager Pakketten België) en Jurrit Veltman (business development manager bij Data Solutions). “We zijn een logistiek bedrijf en hebben dus toegang tot veel gegevens. Zo weten we bv. waar veel pakketten worden geleverd én waar minder. Die data zetten we ook in om te innoveren en onze diensten nog te verbeteren.”

PostNL heeft zich het voorbije jaar helemaal op de kaart gezet in België. “De coronacrisis heeft voor toenemende concurrentie gezorgd op de markt”, zegt Peetermans. “We zagen een enorme boom in de online aankopen. De vraag was te groot voor één pakjesdienst, zo hebben we met PostNL onze positie in België versterkt. In Nederland is het net omgekeerd: daar waren wij de eerste en zijn we nog altijd de grootste, maar hebben we er de voorbije jaren ook steeds meer concurrenten bijgekregen. Dat is eigen aan een razendsnel groeiende markt zoals die van de e-commerce.”

Bedrijven die pakjes verzenden en bezorgen, moeten dus volgens Peetermans op zoek naar innovatieve manieren om het verschil te maken. Zoals de adrescheck. “Die zorgt ervoor dat het adres van klanten automatisch wordt aangevuld bij de check-out van hun online bestelling. Het is een relatief eenvoudige ingreep, maar hij heeft voor webshops een aantal belangrijke voordelen. De adrescheck maakt het uitchecken sneller en gemakkelijker. Klanten haken minder snel af en de klachten nemen af. Die grotere klanttevredenheid zorgt voor trouwere klanten die terugkomen voor nieuwe aankopen. Webshops zien hun conversie stijgen en op langere termijn versterkt een naadloze online winkelervaring hun reputatie.”

De adrescheck verkleint de kans op foute adressen, en dus ook de kans op tragere leveringen of onnodige retouren. Goed voor de webshops, want hun kosten dalen. Maar ook goed voor het milieu: als de online winkels minder retouren krijgen, kan PostNL daarmee hun ritten beperken. We zijn niet de enige logistieke dienstverlener die de adrescheck aanbiedt, maar wij bieden de adrescheck wel wereldwijd aan, in 171 landen.”

Data als motor voor innovatie

De adrescheck is maar één voorbeeld van de nieuwe oplossingen die PostNL ontwikkelt, zegt Veltman. Oplossingen die ook naar België komen op termijn. Data spelen een cruciale rol in die innovatie. “We zijn als bedrijf in volle transformatie. We waren een postbedrijf, toen werden we ook een pakkettenbedrijf en vandaag evolueren we naar een volwaardig e-commercebedrijf. Digitale oplossingen worden steeds belangrijker in de e-commercemarkt. De oplossingen die we in eigen huis ontwikkelen, vertrekken altijd van data. PostNL bezorgt elke week miljoenen pakjes in de Benelux. Elk van die pakjes heeft dan ook nog eens een hele reeks verschillende datapunten. Wij zitten hier dus op een gigantische berg aan waardevolle data.”

Willen bedrijven de moderne consument voor zich winnen en aan zich binden, dan moeten ze personaliseren. Daar hebben ze data voor nodig

“De adrescheck is op zich een basisdienstverlening voor onze klanten. Met onze data kunnen we nog veel verder gaan. Bedrijven zijn op zoek naar inzichten. Willen ze de moderne consument voor zich winnen en aan zich binden, dan moeten ze personaliseren. Daar hebben ze data voor nodig. Er zijn heel wat spelers die data aanbieden, maar die markt is enorm versnipperd. Om doeltreffend te kunnen personaliseren, moeten bedrijven dus op heel veel verschillende plekken data gaan zoeken. Dankzij onze volumes hebben wij een unieke positie om slimme marketing inzichten aan te bieden.”

Jurrit Veltman, business development manager bij Data Solutions

“Omdat we bij zo veel mensen aan de deur komen, hebben we ook een uniek inzicht in het bestelgedrag. Daarnaast hebben we dankzij samenwerkingen met andere data-partijen toegang tot bijvoorbeeld ook socio-demografische of socio-economische kenmerken op adresniveau, waardoor we nog scherper inzicht kunnen geven in de online consument. Door onze eigen unieke data te combineren met externe data kunnen we onze klanten een bijzonder volledig beeld geven van wie hun (potentiële) klanten zijn en waar die om vragen. Goed voor het bedrijf, want hun conversie stijgt. Maar ook goed voor mij als consument, want ik krijg waardevolle aanbiedingen waar ik écht iets aan heb. Geen losse flodders uit een slecht afgericht algoritme.”

België maakt inhaalbeweging

PostNL mag dan van oorsprong Nederlands zijn, het is vandaag een volwaardig Benelux-bedrijf. De aanstelling van Bart Delmulle, de Belg die als gloednieuwe Chief Digital Officer die de innovatie en digitalisering bij PostNL aanvuurt, is een illustratie van die focus op drie landen. “E-commerce is bij uitstek een internationale wereld, we staren ons niet blind op grenzen”, benadrukt Veltman. “In Nederland beschikken we vandaag natuurlijk over veel meer data dan in België. De data-oplossingen die we daar ontwikkelen, rollen we op termijn ook in België uit.”

COVID-19 was een hefboom. Belgen zijn massaal online hun aankopen gaan doen

Peetermans wijst erop dat België het voorbije jaar grote stappen vooruit heeft gezet. “COVID-19 was een hefboom. Belgen zijn massaal online hun aankopen gaan doen. PostNL komt sinds de start van de coronapandemie bij 15% nieuwe adressen. Het e-commercelandschap in België is het voorbije jaar matuur geworden. Alle schakels in die hele logistieke ketting hebben grote stappen vooruitgezet. Technologische innovaties zullen die evolutie nog verder versnellen. België heeft een snelle inhaalbeweging ingezet.”


Het check-out proces van je webshop vergemakkelijken? Probeer hier de PostNL adrescheck 2 maanden gratis uit.