Dankzij een groeiend aantal toepassingen in interactieve films, games, 360° video’s en apps vinden augmented reality en virtual reality steeds makkelijker hun weg naar een breed publiek. De Belgische app AR Horse is daar een treffend voorbeeld van en zet een nieuwe standaard voor visuele kwaliteit in mobile AR-applicaties. Het Gentse softwarebedrijf Graphine, een wereldwijde referentie in texture streaming technology, sloeg hiervoor de handen in elkaar met Weta Digital uit Nieuw-Zeeland dat internationale faam verwierf met zijn visuele effecten (VFX) voor grote filmproducties. “Voor zover wij weten, bestaat er geen andere AR-app die een groot virtueel object zo levensecht en gedetailleerd weergeeft”, klinkt het niet zonder trots uit de mond van Aljosha Demeulemeester, CEO van Graphine.

Grensverleggend in augmented en virtual reality

AR Horse is een nieuwe mobiele augmented reality-app, gemaakt met Belgische technologie. Meer dan 800 MB aan detail voor één virtueel object in een app: toegegeven, het is een knap staaltje van het Gentse softwarebedrijf dat grafische technologie ontwikkelt voor wereldleiders in de videogame- en 3D-industrie en voor pioniers in AR en VR.

Dankzij de jongste applicatie van Graphine kunnen nu ook consumenten op hun ARCore-compatibele smartphone levensechte objecten zien verschijnen die zijn gecreëerd voor special effects in bioscoopfilms. In het geval van AR Horse - de naam zegt het al - is dat een imposant zwart paard dat real time rondloopt op de locatie waar de smartphonegebruiker zich op dat moment bevindt.

Geloofwaardige mixed reality ervaring

“AR Horse is de eerste applicatie ooit die een virtueel object van dergelijke omvang zo waarheidsgetrouw en tot in de kleinste details gestalte geeft”, vertelt CEO Aljosha Demeulemeester. “Van zodra je inzoomt op het paard, krijg je daar pas echt een goed begrip van.”

“AR Horse is de eerste applicatie ooit die een virtueel object van dergelijke omvang zo waarheidsgetrouw en tot in de kleinste details gestalte geeft”

Een uitstekende visuele kwaliteit is een van de belangrijkste voorwaarden voor een geloofwaardige mixed reality ervaring”, benadrukt Demeulemeester. “Mobiele hardware ondersteunen is iets wat ons bedrijf al heel lang wilde doen. AR Horse bleek de ideale case om ons verhaal onder de aandacht te brengen bij een breed publiek.”

Nieuwe toepassingen

Hoeft het nog gezegd dat augmented en virtual reality steeds meer mainstream worden. De technologie van Graphine opent nu voor het eerst de deur naar toegankelijke en bijna-fotorealistische toepassingen die binnenkort gebruikt zullen worden in trainingsapplicaties, virtual stores, promotiefilms, games en reclameboodschappen.

Met haar nieuwste AR-app laat Graphine zien dat het de lat zeer hoog legt voor grafische kwaliteit in augmented reality

Het softwarebedrijf levert middleware waarmee de grafische kwaliteit van interactive 3D applicaties sterk kan verhoogd worden, zonder dat daarvoor een enorme rekenkracht of videogeheugen vereist is. Met een buitengewone expertise in virtual texturing, texture streaming en 3D game engines heeft Graphine klanten uit diverse sectoren, gaande van autobouwers en mediabedrijven tot partners in compleet nieuwe sectoren.

 

Samenwerking tussen twee wereldspelers

Met AR Horse, sinds 12 december gratis te downloaden via Google Play, laat Graphine zien dat het de lat zeer hoog legt voor grafische kwaliteit in augmented reality en maakt de Gentse software-ontwikkelaar zijn technologie beschikbaar op ARCore-compatibele hardware. De baanbrekende app kwam er in samenwerking met het Nieuw-Zeelandse wereldspeler Weta Digital, gespecialiseerd in visuele effecten en hofleverancier voor blockbusters als Lord of The Rings en War for the Planet of the Apes.

Voor de specialisten en liefhebbers onder ons: op de blog van Graphine wordt stap voor stap uitgelegd hoe zij tewerk zijn gegaan bij de realisatie van AR Horse.