Al in 1996 schreef Bill Gates dat content de brandstof zou worden van de marketingmachine. Hij kreeg overschot van gelijk. Maar hoe gaat content marketing evolueren? Vijf specialisten-trainers voor Frankwatching geven je hun do's & don'ts voor doeltreffende content marketing. Frankwatching is hét Nederlandse platform voor alle marketing, communicatie, sociale media en tech professionals dat nu ook in België trainingen verzorgt.

#1 Streef voor content marketing niet naar buying, maar naar bonding

“Velen onder ons worden noch warm of koud van leuke grapjes of verkooppraatjes”, zegt John Verhoeven, content strateeg en trainer voor Frankwatching. “Een goede contentstrategie helpt je om je organisatie te verbinden met een grote doelgroep, die breder is dan alleen de groep kopers/gebruikers. Die band moet zowel het hart als het hoofd beroeren. Mensen moeten echt iets aan je hebben en ze moeten van je houden.”

Hoe bereik je dat? Verhoeven heeft 5 vuistregels waar content marketeers (in wording) altijd kunnen op terugvallen. “Allereerst moet je content creëren die de lezer of gebruiker écht verder helpt. Beantwoord vragen en rijk oplossingen aan – ook als die niet rechtstreeks verwijzen naar jouw producten of diensten. Ten tweede moet je een plan maken voor je audience engagement. Consumenten zijn niet langer die latente bezoekers die een product, dienst of tool kopen en hun ontevredenheid niet durven uiten. Anno 2018 durft de consument voor zichzelf opkomen. Belangrijk is hier om niet zomaar over je heen te laten lopen. Drijf het natuurlijk ook niet te ver”, tipt Verhoeven. “Reageren is goed, maar ‘ageren’ is beter.”

John Verhoeven, content marketing strateeg Frankwatching

“De derde regel draait volledig rond emotie. Vraag niet aan gebruikers, lezers of consumenten wat ze willen, maar ga op onderzoek uit en leer wat ze van jou willen. Ga op zoek naar wat er in hun hart omgaat en speel hierop in met verrassingselementen of zelfs ontroering. De voorlaatste regel hangt hier wat mee samen en zegt dat je best zorgt voor evenwicht tussen hoofd, hart en ja hoor, ook je portemonnee.” Last but not least moet je ook één en ander hebben van het ‘secret ingredient’. Mensen hebben ideeën, verwachtingen, twijfels, vragen en emoties. Die inbreng uit je doelgroepen is echt en integer dus moet je zorgen dat je daar navenant mee omgaat. Wees dus op z’n minst even eerlijk en integer als hen. Het is een cliché en we weten het allemaal, maar bij de laatste regel draait het er vooral om eerlijk te zijn. Het is zo simpel, maar zal enorm gewaardeerd worden”, besluit John Verhoeven.

#2 Doe ze stoppen met scrollen

Volgens Kim Swagemakers, die voor Frankwatching trainingen geeft in sociale mediastrategie, staan sociale media strategen voor één hele grote uitdaging: hoe laat ik surfers stoppen met scrollen en zorg er dus voor dat ze langer op mijn pagina blijven? Volgens Swagemakers heeft dit vooral te maken met hoe je pagina eruitziet en wat er te lezen valt. “Het klopt dat beeld tegenwoordig belangrijker is dan tekst. Maar tekst zorgt voor context, en dat is wél heel belangrijk om lezers te boeien en aan je te binden. En dat proces stopt nooit.”

Volgens Swagemakers is het grote verschil met klassieke marketing dat online marketing een 'ongoing proces' is. “Klassieke marketing stopt met het behalen van de communicatiedoelstellingen. Het proces springt van campagne naar campagne. Social media marketing is één doorlopende campagne, waarbij het doel is om gebruikers, merken en momenten met elkaar te verbinden. Alledrie tegelijk, iets wat klassieke marketing niet doet.”

Kim Swagemakers, social mediastrateeg Frankwatching

#3 Van één shoot kun je tien video’s maken

“Tot een aantal jaar geleden was video eerder een nice to have. Vandaag is het een must have”, vertelt Pelpina Trip. Pelpina geeft opleidingen in video content marketing, video & vloggen voor bedrijven. “Video is gewoon de meest persoonlijke manier om een connectie te maken met iemand. Iedereen kan een filmpje maken, maar niet iedereen kan daarmee een doel bereiken. Videomarketing is meer dan op de recordknop drukken. Er hoort wel een duidelijk plan bij. Waarom ga je een filmpje maken? Voor wie? Voor welk platform? Planning is cruciaal om effectief aan video contentmarketing te doen.”

“Haal niet holderdebolder die camera uit je tas maar ga eerst na wat je precies gaat filmen om je doel te bereiken. Zonder die focus eindig je met een hoop footage waar uiteindelijk niks mee gebeurt. Met de nodige focus kun je van één shoot tien video’s maken.

Video’s maken en vloggen kan je dus wel degelijk leren. Belangrijk is of je werkelijk gepassioneerd bent door je onderwerp of niet, want dat straalt af op je video.”

“Andersom, als je het doodeng vindt om voor een camera te staan, zullen kijkers dat zeker ook merken. Het moet echt vanuit jezelf komen. Sommige mensen zijn daar natuurlijk beter in dan andere. Je ziet nu zakelijke vloggers die worden ingehuurd door bedrijven om filmpjes te maken. Maar als iemand van het bedrijf het zelf doet, komt dat toch weer persoonlijker over."

Pelpina Trip, video content marketing strateeg Frankwatching

#4 Zorg voor supporters in je stadion

"Wat denk je dat er gebeurt met een voetbalploeg die een stadion zonder supporters binnenloopt?", vraagt Cor Hospes die voor Frankwatching training geeft in storytelling en content marketing. “Sommige merken en bedrijven doen als die ploeg. Ze gaan de markt op zonder fans of supporters -ambassadeurs in tijden van social media-. Een merk zonder fans kan nooit iets worden. Die fanbase bouw je op door verhalen te vertellen die het delen waard zijn. Op die manier start je online conversaties rond je producten en diensten. Dat is dé essentie van content marketing en storytelling is daar een belangrijk onderdeel van.”

“Behalve een verhaal en beleving, willen mensen vooral ook serieus worden genomen. Als blijkt dat het verhaal dat je opdist bestaat uit gebakken lucht, lopen ze weg. Met een dubbele tong spreken kost je fans en supporters. Vertrouwen wek je door waar te maken wat je vertelt. Je versterkt die vertrouwensband door relevante verhalen te vertellen, waar mensen echt iets aan hebben."

Cor Hospes, storyteller en content marketingstrateeg Frankwatching

#5 Likes zijn leuk, maar reacties zijn beter

Met ruim 1 miljard gebruikers is Instagram dé plek waar het allemaal gebeurt. Toch zeker voor de millennials. Wil je die doelgroep bereiken, dan kun je er niet omheen, volgens Kirsten Jassies. Zij geeft voor Frankwatching trainingen over Instagram als hét medium voor al je social media marketing.

“Het begint allemaal met een foto, een filmpje of een gifje en daarna komt pas de boodschap. Instagram gaat om beeld, beeld en nog eens beeld. Merken en bedrijven die op Instagram iets willen bereiken, moeten die mentale omslag maken. Op LinkedIn en zelfs Facebook, gaan mensen nog op zoek naar een goed verhaal om te lezen, waardoor ze op je website terechtkomen. Niets daarvan op Instagram. Gebruikers gaan de conversatie aan op Instagram zelf, onder de foto of video. Daar ontwikkelt zich het verhaal en dat verhaal is in de eerste plaats visueel.”

Kirsten Jassies, Instagram strateeg Frankwatching

Is Instagram alleen voor 'leuke' sectoren als travel, food of fashion? Niet volgens Jassies. “Ook 'moeilijke' sectoren als banken of verzekeringen kunnen hun ding doen op Instagram. Focus is de kritische succesfactor. Ga niet uitweiden over de duizend dingen die je doet, maar focus op een probleem waar de doelgroep mee zit. Een voorbeeld: geef tieners tips om geld te verdienen. Heb je een eerder technisch product? Een mooi filmpje dat op grafische manier uitlegt wat het doet, kan wonderen doen. Op die manier lok je niet alleen likes, maar ook reacties uit. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Wil je graag het hele verhaal kennen over hoe je content marketing voldoende impactvol kunt maken? Dat kan via de trainingen, opleidingen en online cursussen van Frankwatching Academy. Nu ook in Gent en Antwerpen!