Opnieuw een lockdown, opnieuw verstrengde maatregelen, en voor velen opnieuw een verplichte sluiting van hun zaak. De beslissingen van de overheid, hoe begrijpelijk ook, hakken er zwaar in bij zaakvoerders. “Misschien zelfs meer dan bij de eerste golf”, zucht Patrick Baeckelmans, manager van de afdeling Outsourcing Services bij SD Worx. “We zagen net een heropleving, veel zaken hadden hun draai gevonden in het nieuwe normaal. En nu moeten ze zich opnieuw heruitvinden.”

Hij heeft er nog geen ander woord voor gevonden, dus gebruikt Baeckelmans het toch maar: ontzorgen. Dat is waar het voor SD Worx altijd om draait en waarom het bedrijf meer is dan een sociaal secretariaat. “Mijn team van Outsourcing Services is daar het perfecte voorbeeld van”, zegt Baeckelmans. “Onze veertig specialisten nemen een groot deel van de payroll-administratie van kmo’s over. Ja, ook voor de heel kleine bedrijven.”

“Eigenlijk zijn ze de externe personeelsdienst van onze klanten. Ze leveren alle input voor de loonverwerking aan de collega’s van ons sociaal secretariaat. De ondernemer moet er dus niet van wakker liggen. Wij zorgen dat het in orde is én staan klaar om elke vraag te beantwoorden van zowel werkgever als werknemer.”

Veel vragen en onzekerheid

En of er de afgelopen maanden vragen zijn geweest. Niet alleen voor het team van Baeckelmans, maar ook bij zijn collega Annelies Rottiers, verantwoordelijk voor de dienst Consultancy voor kmo’s bij SD Worx. “Ondernemers vragen zich vooral af wat ze moeten doen als ze niet genoeg werk hebben of als ze hun zaak moeten sluiten door de maatregelen. Daarnaast zitten ze ook in met het welzijn van hun medewerkers”, legt Rottiers uit. “Vergeet niet dat dit geen economische crisis is zoals we die in het verleden hebben gehad. We zitten in een ongeziene gezondheidscrisis waarbij de veiligheid van werknemers een belangrijk issue is. Dat brengt zowel bij werkgever als werknemer wel wat onzekerheid en angst met zich mee.”

Ondernemers vragen zich vooral af wat ze moeten doen als ze niet genoeg werk hebben of als ze hun zaak moeten sluiten door de maatregelen. Daarnaast zitten ze ook in met het welzijn van hun medewerkers

Voor bedrijven die vandaag - hout vasthouden - wel voldoende werk hebben, is het dan weer een puzzel om bijvoorbeeld het telewerk georganiseerd te krijgen en toch operationeel te blijven. “De vragen en struggles zijn dus heel divers”, vult Baeckelmans aan. “Elk bedrijf heeft andere noden en wensen. Meer dan ooit werken we à la tête du client. Kunnen ze geen volledige voormiddag blokkeren om met onze Outsourcing-specialist te overleggen, dan organiseren we een uur hier en twee uur daar. Dat vraagt meer flexibiliteit van onze mensen, maar het is onze drive om klanten erdoor te loodsen.

Concreet en duidelijk vertalen

SD Worx zet al van in het begin van de crisis in op zoveel mogelijk informatie verschaffen. “We vertalen de maatregelen van de overheid en de toepassing ervan op een concrete en duidelijke manier voor onze ondernemers en hun specifieke sector. Een maatregel van de ministers is maar zo sterk als de implementatie ervan door bedrijven”, stelt Rottiers. “Daarom hebben we ook een digitaal platform gecreëerd waar ondernemers een overzicht van de maatregelen vinden, maar ook stappenplannen of antwoorden op FAQ’s. Zo willen we het voor werkgevers ook makkelijker maken om duidelijkheid te geven aan hun werknemers. Duidelijkheid zorgt voor zekerheid.

Naast die digitale hulpmiddelen heeft SD Worx ook een expertencel opgericht om vragen persoonlijk te kunnen beantwoorden en concreet aan de slag te gaan met ondernemers. “We begeleiden hen waar ze ons nodig hebben. Het is best ingewikkelde materie, dus iemand hebben die meekijkt en aangeeft wat moet en niet moet, is een grote hulp voor hen.”

Get the basics right

Ondernemers doen er alles aan om deze periode te overleven. Maar liefst willen ze natuurlijk meer dan dat. Hoe kunnen ze ondanks alles naar een next level groeien? “Get the basics right”, klinkt het. “Zorg ervoor dat alle payroll flows goed zitten en dat die helder zijn voor werknemers. Dat creëert vertrouwen. En dat vertrouwen zorgt dan weer voor continuïteit.”

Het zijn de werknemers die het verschil maken in een bedrijf. Ze helpen de toekomst vormgeven. Een sterk HR-beleid in de onderneming, zelfs al vanaf één werknemer, naast een goeie payroll flow, is daarom cruciaal

Nu we het over die werknemers hebben, wil Rottiers meteen benadrukken dat we de ‘human’ in ‘human resources’ niet mogen vergeten. “Klinkt cliché, ik weet het”, zegt ze. “Maar het zijn de werknemers die het verschil maken in een bedrijf. Ze blijven doorwerken, ze vangen meer taken op dan vroeger, ze helpen aanpassingen doorvoeren. Met andere woorden: ze helpen de toekomst vormgeven. Een sterk HR-beleid in de onderneming, zelfs al vanaf één werknemer, naast een goeie payroll flow, is daarom cruciaal. Die twee dingen moeten goed zitten om een duurzame toekomst op te bouwen.”

Een blik op overmorgen

Veel ondernemers weten niet hoe ze vandaag de coronastorm doorkomen, laat staan aan die toekomst beginnen. Enter de experten van SD Worx, die in deze periode meer dan ooit als coach optreden voor de bedrijven. “We kijken samen met ondernemers hoe ze hun business op lange termijn kunnen draaiende houden, want het is belangrijk om die blik op overmorgen te behouden”, zegt Rottiers. “Dat kan gaan over andere uurroosters uittekenen voor werknemers, duurzaam telewerk organiseren of loonkostenoptimalisatie doorvoeren, maar evengoed nemen we andere kosten door of kijken we met hen hoe ze kunnen vernieuwen.”

We kijken samen met ondernemers hoe ze hun business op lange termijn kunnen draaiende houden, want het is belangrijk om die blik op overmorgen te behouden

Wat Baeckelmans vooral ziet als de sleutel om de crisis door te komen, is een goeie dosis creativiteit. “We hebben veel klanten die hun creatieve kant bovenhalen om erdoor te geraken en zo vooruit te gaan. Ze differentiëren in hun aanbod, pakken hun productieomgeving op een andere manier aan of zetten hun personeel anders in. Kortom, ze innoveren op verschillende vlakken. Het zijn dingen die een groot verschil kunnen maken.”

Natuurlijk heeft niemand een glazen bol voor de komende maanden. Rottiers en Baeckelmans willen zich dan ook niet wagen aan voorspellingen. “Laten we onze ondernemers, voldoende gewapend met kennis en expertise, helpen overleven”, klinkt het.


Wil jij stappen zetten om je zaak naar een next level te tillen? Ontdek hoe SD Worx jou vooruit kan helpen.