Een knelpuntberoep zijn ze nog net niet, maar toch lijken senior digital marketeers tegenwoordig opgejaagd wild. De gloednieuwe T-shaped Academy springt daarom in de bres met een innoverende opleiding: “Wij willen junior marketeers in 12 weken naar een hoger niveau stuwen, zodat we de huidige druk wat van de markt kunnen halen”, zeggen oprichters Isabel Van Ruyskensvelde en Stein Peeters.

Eigenlijk waren de twee oprichters van de nieuwe opleiding oorspronkelijk van plan om vorig jaar naar het buitenland te trekken, verklapt Isabel Van Ruyskensvelde lachend. Een vervelend virus gooide echter roet in het eten. Dus besloten ze het over een heel andere boeg te gooien en het idee van Stein Peeters uit te werken. “Als digital consultant had ik al langer door dat mijn profiel enorm gewild was. Dat merkte ik eenvoudigweg aan de onophoudelijke stroom aan berichtjes die ik via Linkedin binnenkreeg. Agencies en bedrijven krijgen hun vacatures voor senior digital marketeers niet ingevuld omdat er eenvoudigweg niet genoeg mensen zijn met een brede ervaring.”

Isabel Van Ruyskensvelde kreeg als operations manager bij het digitale bureau The Reference dan weer de andere kant van het plaatje te zien: “Heel wat sollicitanten hadden vaak meerdere opleidingen gevolgd, maar je kon ze niet praktisch aan de slag zetten. Ze kenden de theorie wel, ze barstten van de strategieën, hadden motivatie te over… maar praktische kennis ontbrak hen volledig.

Met onze T-shaped Academy voor marketeers willen we de druk wat van de markt kunnen halen

Aan de andere kant worden senior en zelfs medior digital marketeers voortdurend weggekaapt en belaagd door headhunters. Er woedt een stevige concurrentiestrijd om talent te vinden en te behouden. Niet alleen de agencies hebben het moeilijk om voldoende ervaren mensen te vinden, ook voor de interne marketingafdeling van bedrijven is het vinden van de juiste profielen niet makkelijk. Terwijl veel bedrijven nu focussen op het aantrekken van nieuw talent, willen wij ze de optie bieden om junior marketeers of eerder offline georiënteerde marketeers een digitaal marketing bad te geven zodat ze daarop kunnen steunen om zich digitaal verder te ontwikkelen. Op die manier hopen we de druk wat van de markt te halen.”

T-shaped opleiding op maat

T-shaped is een populaire term en verwijst naar marketeers met een brede algemene kennis in combinatie met een diepgaande skillset in enkele specifieke domeinen. Die aanpak heeft het duo nu in een innovatief opleidingstraject gegoten, legt Stein Peeters uit: “Ik ben zelf altijd een generalist geweest. Ik heb superveel interesses en ben technisch geschoold, maar tegelijk ben ik graag creatief bezig. Daar heb ik me vaak onwennig bij gevoeld, omdat ik nooit in een vakje leek te passen. Tot ik ontdekte dat mijn vakje gewoon een T-shape heeft, en dat dit net mijn grote sterkte is: ik ben multi-inzetbaar en kan overal aan de slag.”

Het T-shaped marketing profiel

“Het verschil tussen onze opleiding en de bestaande opleidingen is dat ze telkens op maat van de student worden uitgewerkt en dat ze heel praktisch is. We voorzien uiteraard aandacht voor digitale strategie en het inspirationele, maar willen vooral bereiken dat marketeers na de opleiding een hele reeks concrete technieken kennen die ze meteen kunnen toepassen. Het maken van nieuwsbrieven, het opzetten van campagnes van A tot Z en SEO optimalisaties, ze zetten het meteen in de praktijk om.”

We starten elk traject met een intakegesprek”, gaat Stein Peeters verder. “Als een bedrijf vijf werknemers in onze Academy inschrijft, dan organiseren we met elk van die vijf kandidaten een intakegesprek. In dat intakegesprek brengen we de bestaande talenten in kaart en kijken we op welke vlakken ze hun kennis moeten verbreden en verdiepen, afhankelijk van hun ambities en takenpakket. Het resultaat is een individueel uitgewerkte opleiding in T-shape.”

Focus op coaching

De 12 weken durende opleiding bestaat uit drie facetten, legt Isabel Van Ruyskensvelde uit: “Enerzijds volgen onze studenten online les met vooraf opgenomen video’s. Per week krijgen ze een topic, dat ze bekijken wanneer hen dat het beste uitkomt. Het tweede deel bestaat uit een concreet project waarop ze hun nieuw verworven kennis meteen gaan toepassen.

Tijdens de coachingsessies dagen we onze studenten echt uit

De freelancers onder onze studenten kiezen vaak hun eigen website als project. Is de student een medewerker in een bedrijf, dan werken ze meestal aan een project van een klant. En tot slot krijgen ze een keer per week één op één coaching van mezelf, Stein of een van onze andere gespecialiseerde coaches.”

“Tijdens die coachingsessies dagen we onze studenten echt uit”, benadrukt Stein Peeters. “Ze moeten vertellen wat ze geleerd hebben en hoe ze die kennis concreet hebben toegepast op hun project. Dan geven wij advies vanuit onze ervaring op het terrein”

Oprichters Stein Peeters en Isabel Van Ruyskensvelde

Eigenlijk zijn die coaching sessies eerder intense sparring sessies”, lacht Isabel Van Ruyskensvelde. “We lokken onze studenten echt uit hun kot en proberen hen verder te laten nadenken. Ze moeten begrijpen waarom bepaalde beslissingen noodzakelijk zijn. Een bijkomend voordeel van die wekelijkse coachingsessies is dat onze studenten druk voelen. Die druk ontbreekt vaak bij online cursussen, waardoor ze eindeloos aanslepen of nooit afraken. Veel studenten vertellen me ook letterlijk dat de coachingsessies hun stok achter de deur zijn, ze willen echt geen mal figuur slaan als ik hen op de rooster leg.”

Positieve feedback

T-shaped Academy ging in februari van start. De eerste lichting studenten zijn intussen afgestudeerd of aan het afstuderen. “De eerste feedback is echt superpositief”, straalt Isabel Van Ruyskensvelde. “Studenten vertellen me spontaan dat ze nooit gedacht hadden zoveel te zullen leren in twaalf weken. Een van mijn studenten komt uit een carrière die niets met digitale marketing te maken heeft en die is intussen al op een tweede gesprek uitgenodigd als digitale marketeer.

En een bedrijf dat vroeger enkel offline marketing deed en vier medewerkers bij ons heeft ingeschreven, is nu ook op 100% digitale projecten aan het pitchen. En ze halen die nog binnen ook! Die medewerkers hebben nu het zelfvertrouwen om die projecten aan te gaan. Ze hebben een kader en leggen verbanden die ze vroeger nooit hadden gezien.”

Vanaf september starten de nieuwe opleidingen, waarvoor je je nu kan inschrijven. “Maar eerst willen we al onze leerstof updaten”, lacht Isabel Van Ruyskensvelde. “Digitale marketing verandert immers razendsnel. We moeten onze voorsprong behouden.”


Ben jij een digital marketeer of wil je er één worden? Reserveer hier gratis en vrijblijvend een intakegesprek met de T-shaped Academy en ontdek welke talenten jij kan verdiepen.