Elektrisch automerk Polestar blijft werken aan het creëren van een maximale rij-ervaring met een minimale impact op de planeet. Tom Van Assche, head of sales voor de Belgische en Luxemburgse afdeling, licht de ambities van Polestar en de situatie in België toe.

Momenteel is Polestar in België na Tesla Model 3 en Porsche Taycan het bestverkopende EV-model binnen de premium branche. Dat stemt Tom Van Assche tevreden, hoewel hij meteen ook een kanttekening plaatst. “Met de EV-markt zélf gaat het eigenlijk niet zo goed in België: vooral door een probleem met chips en conductoren is het aanbod momenteel heel beperkt.”

Bij ons blijft die impact binnen de perken omdat wij build-to-stock werken, dat wil zeggen via een build-ahead-productiebenadering waarbij we onze productieplannen baseren op verkoopprognoses. Zo kunnen we onze gemiddelde klant, een digital native die zijn wagen vlot online bestelt en zo snel mogelijk wil krijgen, leveringszekerheid bieden.”

Met de EV-markt zélf gaat het eigenlijk niet zo goed in België: vooral door een probleem met chips en conductoren is het aanbod momenteel heel beperkt

“Polestar kan dit doen omdat wij met minder opties werken dan de concurrentie. Een Polestar 2 is aan de basis al goed uitgerust, er zijn drie motorisaties en keuze uit een drietal pakketten die kunnen worden toegevoegd. Maar wij zijn dus tevreden over hoe het momenteel loopt, zij het dat de snelheid waarmee we als start-up onze plaats in de Belgische markt veroveren gerust nog een stuk sneller mag.

“Vergeet echter niet dat wij te midden van de pandemie gestart zijn en dus geen grote lancering hebben kunnen doen. Iets wat we deels hebben gecompenseerd met het organiseren van testritten voor bedrijven, die overigens enorm succesvol waren, vooral omdat die bedrijven de laatste maanden massaal aan het overschakelen zijn op de elektrificatie van hun wagenpark.”

Geen enkele fiscale prikkel voor particulieren

Die wens om te versnellen is niet ongefundeerd: in België kwam nog maar elf procent van de bevolking in contact met elektrische mobiliteit – een ontnuchterend laag cijfer. “En eentje met verschillende oorzaken”, duidt Tom Van Assche.

“De belangrijkste is dat er voor de particuliere koper vandaag geen enkele fiscale prikkel is om elektrisch te gaan rijden. Je hebt de early adopters die koste wat het kost elektrisch willen rijden en de B2B-markt, waar tegen 2026 alleen elektrische wagens nog volledig fiscaal aftrekbaar zullen zijn – vandaar het succes van die testritten. Maar voor de grote massa van particulieren zijn er op dit moment geen concrete incentives.”

"”Het is dus enigszins bitter dat de overheid maar roept dat we moeten vergroenen, maar dan wel de fiscale stimuli niet voorziet, zodat mensen blijven rondrijden met hun negen jaar oude wagen die 300 gram CO2 per kilometer uitstoot. Of een hybride wagen kopen, wat op zich geen duurzame oplossing is voor de milieuproblematiek.”

Het is enigszins bitter dat de overheid maar roept dat we moeten vergroenen, maar dan wel de fiscale stimuli niet voorziet

Nog bitterder is die vaststelling als je weet dat 60% van de CO2-uitstoot van het wegtransport in Europa is terug te brengen tot passagierswagens. Elektrische wagens kunnen met andere woorden een enorm ecologisch verschil maken. “Daarom besloten we om niet alleen elektrische wagens op de markt te brengen maar ook om tegen 2030 een volledig klimaatneutrale wagen op de markt te brengen. Dat is de reden van onze baseline – Polestar is not a company car, it’s a company statement – maar ook de motivatie achter ons moonshot-programma hebben gelanceerd: onze ambitie om tegen 2030 een compleet klimaatneutrale wagen te hebben.”

“Een auto die elektrisch rijdt mag dan qua uitstoot enorm klimaatvriendelijk zijn, tijdens het productieproces is er veel vervuiling en belasting: transport, het benodigde aluminium, het kobalt dat we nodig hebben voor de batterij dat bovendien op een ethische manier moet ontgonnen worden zodat het aan de basis al niet meteen fout loopt…”

"”Om dit tegen te gaan maken we gebruik van blockchaintechnologie met een partnership met Circulor. We willen zonder compromissen te sluiten naar een proces dat volledig cradle-2-cradle is, door bijvoorbeeld gerecycleerde duikerspakken en plastic flessen in te zetten als volwaardig alternatief voor leder.”

Laadstations op bedrijfsterreinen

Geen fiscale stimuli voor de particulieren dus om elektrisch te rijden. Maar kan de infrastructuur – meer laadstations langs de snelwegen, betaalbare privé-laadpalen – mensen dan misschien niet motiveren om de switch te maken? “Infrastructuur is sowieso key”, beaamt Tom Van Assche, “en het is goed om te zien dat de overheid op dat vlak aan een inhaalbeweging bezig is.”

“Infrastructuur is bijvoorbeeld de reden waarom Nederland al zoveel verder staat dan ons als het op elektrische mobiliteit aankomt. Anderzijds zien we dat de meeste laadstations vandaag op bedrijfsterreinen worden geplaatst, en het is maar zeer de vraag of bedrijven die zullen willen openstellen voor particulieren. Dus we zijn er nog niet helemaal, maar de transitie is wél al ingezet: dat is toch ook iets.”

Qua infrastructuur – meer laadstations langs de snelwegen, betaalbare privé-laadpalen – zijn we er nog niet helemaal, maar de transitie is wél al ingezet

Ook range anxiety blijft een issue: hoewel de Belg gemiddeld amper zo’n 30 kilometer rijdt op een dag, schrikt hij en zij nog steeds van het feit dat de actieradius van pakweg de Polestar 2 ‘maar’ tussen de 420 en 520 kilometer ligt. “Dat is inderdaad ruimschoots voldoende autonomie. En ik kan het weten, want ik doorkruis dagelijks het land met een Polestar en ik heb nooit issues.”

Het probleem is dat mensen in hun achterhoofd niet bezig zijn met die dagelijkse ritten, maar met die ene keer per jaar dat ze naar de Provence of op skireis met de wagen gaan, waarbij ze vrezen dat ze daar met een elektrische wagen niet zullen geraken – dat is de reden waarom ze niet tot aankoop overgaan.”

Vergeet verder niet dat er vanuit de verkoop- en garagesector veel terughoudendheid is tegenover elektrische wagens: die bestaan uit veel minder onderdelen dan een brandstofwagen en vragen dus veel minder onderhoudt, wat aan de poten van hun verdienmodel zaagt. De Google Android-software van onze wagens wordt ook non-stop automatisch geüpdatet, waardoor je na vier of vijf jaar eigenlijk nog altijd met een nieuwe wagen rijdt. Ook dat past niet in hun businessmodel van regelmatig onderhoud.”

“Voor consumenten wordt het daardoor ook best lastig om objectieve informatie in te winnen over elektrisch rijden. Bij hun garagist die hen altijd heeft geadviseerd krijgen ze momenteel waarschijnlijk eerder negatieve informatie te horen. Daar proberen wij met onze Spaces (waar onze experts niet op commissie werken) een rol te spelen in educatie en inspiratie.”

Leonardo DiCaprio en Nafi Thiam

“Er zijn dus nog heel wat hindernissen en stoorzenders, maar nogmaals: je merkt aan alles dat de transitie naar elektrische mobiliteit is ingezet. Daar willen wij met onze missie van drie P’s – Pure, Progressive, Performance – ons steentje toe bijdragen. Het is ook de reden dat we de eerste willen zijn die met een volwaardig en betaalbaar aanbod voor de tweedehandsmarkt uitpakt, vooral omdat die momenteel enorm aan het boomen is door het grondstoffentekort. Rijden we op termijn allemaal elektrisch? Ik vrees van niet, want buiten Europa, Azië en Californië is overal ter wereld benzine nog koning. Maar we kunnen alleen maar zelf verder aan de weg timmeren.”

Nog één ding willen we weten voor we afsluiten: Leonardo DiCaprio is investeerder in Polestar. Zou Tom Van Assche hem al ontmoet hebben? “Helaas niet, maar hij is altijd welkom op ons kantoor in Brussel”, lacht hij. “Maar laten we niet vergeten dat we met Nafi Thiam nog een schitterende én Belgische ambassadrice hebben. Die is overigens zichzelf komen voorstellen - in plaats van omgekeerd - omdat ze zo sterk in onze missie gelooft en mee het verschil wil maken.”