Een diepe zucht en heel wat haargekrab bij veel ondernemers wanneer ze bij de bank het deksel op de neus krijgen voor een financiering. Want waar halen ze dan het nodige groei- of investeringskapitaal? Te weinig ondernemers zijn op de hoogte van de mogelijkheden in de financieringsmarkt, vinden ze bij investeringsmaatschappij PMV. En dus legt algemeen manager Michel Casselman graag de nadruk op de alternatieven die PMV biedt aan ondernemers, want: “de toekomt van onze economie wordt bepaald door wat zij vandaag doen”.

Bij PMV hebben ze een grote sympathie voor ondernemers, benadrukt Casselman graag nog eens. Net daarom zijn ze er ook voor hen wanneer andere partijen afhaken. “Wij zitten vaak al vroeg in het financieringsproces van een bedrijf”, zegt hij. “Bij de eerste kapitaalronde, wanneer er pas een product is of de onderneming net zijn eerste klant of bestelling heeft. Banken geven dan nog vaak een njet, omdat ze niet genoeg zekerheid hebben. Begrijpelijk, uiteraard. Maar wij kijken welke van onze instrumenten van toepassingen kunnen zijn voor die specifieke start-up, scale-up of kmo.”

Een eerste mogelijkheid is om die bank gerust te stellen door een waarborg te geven. “Als je een start-up hebt die pas zijn product begint te verkopen en waarvan dus duidelijk is dat binnenkort de eerste omzet zal gegenereerd worden, zal de bank niet staan te springen om je te financieren. Maar onze waarborg overtuigt hen vaak wel. Je moet de bankier er gewoon soms eens aan herinneren dat die optie er is”, lacht Casselman.

Arsenaal aan mogelijkheden

Bij deze weten ondernemers dus ook dat die waarborg interessant is. Maar de investeringsmaatschappij heeft nog meer wapens in zijn arsenaal. PMV kan ook kapitaal verschaffen en treedt dan op als actieve investeerder en aandeelhouder. Maar het doe- en durfbedrijf kent ook leningen toe. “Die zijn een goede optie voor bedrijven die al terugbetaalcapaciteit hebben. Als je een softwarebedrijf hebt opgestart dat eerst nog twee jaar zijn product moet ontwikkelen voor er iets verkocht wordt, dan is een lening geen goeie keuze. Het eerste criterium bij leningen is dat je kan aantonen dat je ze kan terugbetalen.”

Voor zij die dat kunnen, zijn er verschillende mogelijkheden. “De Startlening, bijvoorbeeld: dat is onze lening tot 100.000 euro aan een vaste rentevoet van 3% voor ondernemers die maximum vier jaar bezig zijn. Er hangen uiteraard voorwaarden aan vast, maar die goedkope rentevoet is voor veel starters enorm interessant”, aldus Casselman. “Bij cofinanciering gaan we dan weer een stukje bijleggen bij wat, bijvoorbeeld, een bank of business angel al in de pot heeft gestoken. Daar kunnen we tot 350.000 euro gaan, aan dezelfde rentevoet als de Startlening.”

De Winwinlening dan, die wordt steeds populairder. Particulieren kunnen er hun spaargeld mee aan het werk zetten en zo een ondernemer ondersteunen. “Je kan als ondernemer met een Winwinlening makkelijk en goedkoop tot 300.000 euro ophalen. Diegenen die je het kapitaal lenen, halen er ook hun voordeel uit: zij krijgen jaarlijks 2,5 procent korting op hun personenbelasting. Win-win dus, en dat beseffen steeds meer mensen. We schatten dat er tegen eind dit jaar rond de 100 miljoen euro aan spaargelden via dit soort lening in Vlaamse bedrijven zit.”

Michel Casselman, algemeen manager PMV

Kritische blik nodig

Voor groeiende bedrijven die nog verder willen schalen en grotere financieringen nodig hebben, biedt PMV maatwerk. “In dat geval spreken we vaak over een financieringsmix die we mee op poten zetten in functie van de noden van het bedrijf”, zegt Casselman. PMV is er dus voor elke ondernemer, startend of gevorderd. Al maakt de algemeen manager daar meteen een kanttekening bij: “We zijn erg ondernemer-minded, maar dat wil niet zeggen dat we elk dossier goedkeuren.”

Casselman stelt vast dat heel wat businessplannen die bij PMV binnenkomen niet goed doordacht zijn. “Als wij onvoldoende inzichten krijgen van de ondernemer over zijn plannen, dan kunnen wij er ook niet in geloven”, klinkt het. “Elke ondernemer ziet zijn bedrijf als ‘eigen kind, schoon kind’, en we begrijpen dat. We verwachten dat zelfs. Maar het moet wel realistisch zijn allemaal. Een paar jaar geleden kregen wij bijvoorbeeld veel ondernemers over de vloer die een plan hadden voor een slimme energiemeter. ‘En daar is nog niemand anders mee bezig’, hoorden we elk van hen zeggen. Jawel dus.”

We zijn erg ondernemer-minded, maar dat wil niet zeggen dat we elk dossier goedkeuren

Ondernemers moeten dus kritisch zijn voor hun plannen. “Je moet echt beseffen: ‘als ik dat kan bedenken, dan kan een ander dat waarschijnlijk ook’. Het is aan de ondernemer om te achterhalen wat hem uniek maakt en die kaart uit te spelen. We kunnen daar gerust klankbord bij spelen en feedback geven; we zien immers veel ideeën passeren. We delen uiteraard nooit wat een andere ondernemer van plan is, maar weten wat er in een bepaalde markt beweegt, maakt het ons wel mogelijk om gerichte vragen te stellen die iemand kritischer doen nadenken.”

Positieve impact creëren

Een strak businessplan is dus de basis. Zet daar nog een sterk team bij en Casselman is ervan overtuigd dat je als bedrijf makkelijk financiering vindt in Vlaanderen. “Als je weet wie je klanten zullen zijn, wat je margeontwikkeling wordt, hoe het zit met de markt en eventuele concurrenten, kortom: als je een businessplan hebt dat er staat, én je hebt een sterk managementteam, dan kunnen wij meestappen in het verhaal.”

Onze missie is om de economie te versterken

Via kapitaal, leningen, een waarborg of zelfs een fonds — “We investeren in fondsen van derden om zo indirect nog ons steentje bij te dragen, maar we hebben ook fondsen die we zelf managen voor specifieke groei- of overnamesituaties” — PMV toont aan dat het niet ‘einde verhaal’ hoeft te zijn als een bank niet meteen toehapt. “Onze missie is om de economie te versterken. We doen niet alleen bedrijfsfinancieringen, we investeren ook in infrastructuur en vastgoed. Allemaal met de bedoeling om indirect een positieve impact te creëren door bedrijven of projecten te steunen die innovatief zijn.”