Marnik D’Hoore, CEO van Bloovi

Elektrisch rijden is niet meer weg te denken uit de mobiliteit van de 21e eeuw. Maar nadat het debat jarenlang gedomineerd werd door Tesla, zetten steeds meer autobouwers in op de productie van e-modellen. Sommige daarvan zijn zo indrukwekkend dat ze zelfs Tesla-adepten van het eerste uur weten te overtuigen. Zo ‘schakelde’ Bloovi-CEO Marnik D’Hoore over naar Mercedes-Benz, en dan meer bepaald de EQS.

Marnik D’Hoore kocht zijn Mercedes-EQ via Hedin Automotive België dat in ons land 19 Mercedes-Benz concessies heeft en deel uitmaakt van Hedin Mobility Group, een Zweeds familiebedrijf met meer dan 30 automotive merken in zes landen.

Hedin Automotive België verkoopt niet alleen de EQ-modellen van Mercedes, het is ook op een missie om elektrisch rijden in ons land – letterlijk en figuurlijk – in een stroomversnelling te krijgen. Onder meer met een Mercedes-EQ Experience Center en de podcast Plan Elektrisch Rijden. In die ambitie en evangelisatiedrang kan Marnik D’Hoore, e-mobility believer van het eerste uur, zich uiteraard perfect vinden.

Eerste met Model X

“Ik ben geen autofanaat”, steekt hij van wal, “maar ik heb er wel altijd naar gestreefd met een bovengemiddelde wagen te rijden, om zoveel mogelijk comfort te ervaren. Toen ik zo’n twaalf jaar geleden met de elektrische auto’s van Tesla in contact kwam, was dat voor mij dan ook een eyeopener. Ook al omdat het merk en Elon Musk enorm sterk en op een gedurfde manier inzetten op innovatie.”

“Als ondernemer kon ik daar alleen maar bewondering voor hebben. Je merkte bovendien aan alles dat Tesla die markt van elektrisch rijden aan het openbreken was. Dus ben ik dat blijven volgen, om uiteindelijk een paar jaar later – toen hun wagen volgens mij voldoende maturiteit had – in dat verhaal mee te gaan. Ik was niet de eerste in België die met een Tesla reed, maar volgens mij wel een van de eersten die een Model X had.”

Leren organiseren

De overstap van brandstof naar elektriciteit was dus ingegeven door de sterke link met innovatie en ondernemerschap, maar ook milieu-impact was een overweging. “Miljarden mensen die elke dag fossiele brandstoffen verbranden om zich te verplaatsen: ik vond dat absurd, en ik wilde daardoor mijn eigen gedrag aanpakken.”

“Met een elektrische wagen rijden was eerst wel een aanpassing: de range van de Tesla X was bijlange na niet die van de EQS waar ik vandaag mee rijd, dus ik moest mij qua laden echt organiseren als ik de deur uitging. Ik reed zowat 100 kilometer daags, en moest dus ook bijna dagelijks laden.”

Miljarden mensen die elke dag fossiele brandstoffen verbranden om zich te verplaatsen: ik vond dat absurd, en ik wilde daardoor mijn eigen gedrag aanpakken

“Als het geijzeld had, ging de batterij bovendien heel snel richting nul. Maar ik wist me snel aan te passen en heb nooit een seconde spijt gehad van mijn overstap. Want naast het milieuaspect zijn er nog tal van voordelen: elektrische wagens rijden zachter, zijn comfortabeler, en met een snellader is de batterij in geen tijd opgeladen – de tussentijd gebruikte ik dan als zen-moment voor mezelf.”

Range van 1000 kilometer

Aan de bezorgdheden rond elektrisch rijden tilt Marnik D’Hoore dan ook niet zwaar. “Ik had en heb wel eens discussies met mensen, die zaken opwerpen als: die elektriciteit moet toch ook opgewekt worden, is dat dan niet vervuilend? Of: als iedereen straks elektrisch rijdt, zitten we toch met een capaciteitsprobleem? Vragen die steekhouden, maar ik zie die als punten op een tijdlijn.”

“Elektrisch rijden evolueert en zal die pijnpunten aanpakken, onder meer door in te zetten op duurzame, hernieuwbare energie. Zo is ook de discussie over de beperkte range geen discussie meer: met mijn EQS kan ik 600 kilometer rijden zonder opladen, en ik ben ervan overtuigd dat we binnenkort de kaap van de 1000 kilometer zullen ronden, iets wat Mercedes-Benz al met verve deed met zijn EQXX-concept.”

Verkocht na de testrit

Marnik D’Hoore spreekt nu opeens over zijn Mercedes-EQ, terwijl hij destijds als eerste in België met de Tesla X reed, het paradepaardje van de Amerikaanse ondernemer die hij zo bewonderde om zijn lef en visie. Wat heeft hem ertoe aangezet de overstap te maken, willen we dan uiteraard weten.

“Ik wilde eigenlijk weten waar andere merken stonden met hun elektrische modellen”, antwoordt hij. “Ook al omdat de designs van Tesla nauwelijks evolueerden. Ik begon te kijken naar wat BMW, Audi, Porsche en andere grote producenten deden.”

“Op een bepaald moment nam een collega me mee naar een Mercedes-Benz-concessie van Hedin Automotive – die al een tijdje klant van Bloovi is – en waar hij me de EQS toonde. Eerlijk gezegd was ik niet meteen overtuigd: ik vond het een eerder basic model qua design. Bovendien had ik nog nooit van mijn leven met een Mercedes-Benz gereden.”

Totaalplaatje

“Mijn collega wees me er echter op dat die lijnen net bedoeld waren om zo energie-efficiënt mogelijk te rijden, en dat Mercedes-Benz een compleet nieuw elektrisch model had gebouw. Dus van de grond af, in plaats van bij wijze van spreken een brandstofmodel om te bouwen. Ik liet me overtuigen tot een testrit, en ik was meteen verkocht.”

"De combinatie van rijcomfort, de uitrusting binnenin – die echt van Bentley-niveau is – en de range was voor mij niets minder dan een totaalplaatje waar ik niets kon tegenin brengen. Alleen de eenvoud van de buitenkant moest ik leren appreciëren – een beetje zoals een wijn waar je eerst wat twijfels over hebt”, lacht D’Hoore. “Maar ik heb hem besteld, en ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Meer nog: ik vind de buitenkant nu zelfs zeer stijlvol en elegant.

De service van Hedin Automotive is dan de kers op de taart. Klein voorbeeld: toen ik de wagen kocht, moest ik die ophalen in Sint-Niklaas. Ik was echter te laat op de afspraak, zodat de dealer mij geen uitleg over de wagen kon geven. Dat hebben ze echter in de concessie in Sint-Martens-Latem met veel plezier gedaan, hoewel ik er dus de auto niet had gekocht. Klasse.”

Misschien waterstof

Of de elektrische wagen binnenkort definitief doorbreekt, is voorlopig nog koffiedik kijken: de energie- en grondstofprijzen swingen de pan uit, en het is de vraag of België zijn ambitie van 35.000 laadpalen tegen 2025 waar zal kunnen maken, zoals beschreven in Clean Power for Transport 2030, de visienota van de Belgische overheid. Maar in elk geval kan en mag range geen argument meer zijn om niet voor een e-wagen te kiezen. Zoals gezegd haalt Marnik’s EQS 600 kilometer, en dat terwijl de Belg op een dag gemiddeld amper 35 kilometer aflegt.

Het is de vraag of België zijn ambitie van 35.000 laadpalen tegen 2025 waar zal kunnen maken, zoals beschreven in Clean Power for Transport 2030

“Uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij elektrisch wil rijden, en/of ‘laadstress’ een zorgeloze aankoop in de weg staat”, vertelt de CEO van Bloovi. “Ik vind die 600 kilometer in elk geval enorm geruststellend.”

“Een kennis van mij reed onlangs met zijn Mercedes-EQ naar Zweden – goed voor een afstand van 1200 kilometer – en moest amper twee keer laden. En die laadmomenten gebruikte hij dan als rustpauze, of om wat op de computer te werken. Zijn vrouw, die met een klassieke brandstofwagen rijdt en apart reed voor meer laadruimte, was amper een kwartier eerder op de bestemming.”

“Laden mag dus echt niet meer dan een belemmering worden beschouwd, vind ik. Maar het is een mindset: mensen zijn het niet gewoon en houden niet van verandering, dus dat heeft zijn tijd nodig. Ik ben echter iemand die graag heel vroeg in het proces de switch maakt. Ik maak in elk geval nooit meer de switch terug naar brandstofwagens. Misschien wel nog naar waterstof, als dat echt de toekomst van transport zou blijken. Maar dat is momenteel nog niet aan de orde.”