Igor Oudermans, zaakvoerder van European Print Group (©Emilie Bonjé)

Vooral met de opkomst van digitalisering werd her en der het einde van drukwerk voorspeld. Maar het medium toonde zich veerkrachtig en bewijst anno vandaag meer dan ooit zijn meerwaarde. De vraag is alleen waar bedrijven de meest geschikte printpartner vinden. EPG (European Print Group) vormt het antwoord op die vraag, door zich als drukwerkmakelaar tussen bedrijven en drukkerijen te profileren.

Zaakvoerder Igor Oudermans begon in 1995 als werknemer in een drukkerij, waar hij verschillende functies doorliep en zo de kneepjes van het drukkersvak door en door leerde kennen: papieraankoop, aansturing van planning en pre-press, werken met rotatie en vellen,…

In 2010 kreeg hij de kans om de B2B-printservice EPG over te nemen, waar hij nu al ruim tien jaar zaakvoerder van is. Als geen ander kan hij met andere woorden vertellen over trends en evoluties in de sector maar eerst willen we weten wat EPG precies doet, aangezien het zelf geen drukkerij is.

Flyer, brochure, werfdoek, vlag

“Dat klopt”, beaamt hij. “Bij EPG zal je geen enkele drukpers vinden. De enige machines die ik hier tot mijn beschikking heb, zijn mijn computer, mijn telefoon en mijn auto (lacht). Eigenlijk moet je EPG zien als een drukwerkmakelaar, in die zin dat wij vraag en aanbod samenbrengen. Vergelijk ons in dat opzicht gerust met een verzekeringsmakelaar: die heeft verschillende verzekeringsmaatschappijen in zijn portefeuille en afhankelijk van het type verzekering dat zijn klant nodig heeft, selecteert hij de meest geschikte verzekeringspartner.”

“Ik doe eigenlijk niets anders, maar dan met drukwerk. Een klant die een brochure, een boek, een flyer, een werfdoek, een vlag of een ander specifiek product nodig heeft, koppel ik aan de meest geschikte drukkerij – en dat over heel Europa. Dankzij dat netwerk – goed voor zo’n 4000 grafische partners – vinden wij meestal wel een oplossing voor de papierschaarste die momenteel heel wat drukkerijen teistert.”

Elke klant koppel ik aan de meest geschikte drukkerij – en dat over heel Europa

“Die grafische partners bevinden zich voornamelijk in het zuiden van Europa en in de Baltische staten: regio’s die kwalitatief heel hoogstaand drukwerk bieden tegen een scherpe prijs – vooral omdat de loonkosten daar nu eenmaal veel lager liggen. Doordat die wat armere landen economisch bovendien enorm sterk gesteund worden door Europa, hebben ze daar de crème de la crème qua machines staan.

Copy center om de hoek

Sowieso is het heel belangrijk om voor het specifieke product dat je wil uitbrengen de juiste partner te vinden”, vervolgt de drukwerkmakelaar. “Bedrijven doen voor drukwerk als briefpapier of visitekaartjes vaak een beroep op het spreekwoordelijke copy center om de hoek of online drukkers. Daar is op zich niets mis mee, tot die bedrijven beslissen om ook hun jubileumboek of de catalogus voor hun salesmensen daaraan toe te vertrouwen.”

Het zal misschien iets meer kosten dan het copy center om de hoek, maar het resultaat zal wel top zijn. Zoals Warren Buffet zegt: price is what you pay, value is what you get

“Dat copy center of die online drukker zal die opdracht ongetwijfeld aannemen, maar heeft niet de juiste machines in huis en zal daarom de opdracht afstemmen op de machines die het wél heeft staan. Met alle gevolgen van dien: kleiner formaat, foto’s die verkeerd zijn uitgesneden, nietjes in plaats van een gelijmde rug,…”

Dankzij ons Europese netwerk kunnen wij de partner die wél over de geschikte grafische machines beschikt garanderen en bijgevolg omgekeerd redeneren: welk product wil de klant en welke machine kunnen we daarmee matchen? Het zal misschien iets meer kosten dan het copy center om de hoek, maar het resultaat zal wel top zijn. Zoals Warren Buffet zegt: price is what you pay, value is what you get.”

Photo by Emilie Bonjé

Zintuiglijke, tactiele wezens

Als drukwerkmakelaar heeft Igor Oudermans als geen ander zicht op de printwereld en de mate waarin bedrijven zich nog van drukwerk bedienen. Wat ons bij de vraag brengt waar hij precies de meerwaarde ziet in een wereld die steeds meer digitaliseert.
“Print is en blijft belangrijk. Het zal niet verdwijnen maar we evolueren meer en meer naar een hybride model van druk en digitaal”, antwoordt hij.

“Een goede e-mailmarketingcampagne kan bijzonder effectief zijn, maar een gerichte folder of brochure evenzeer. Bovendien moet je rekening houden met golfbewegingen in de samenleving. Vandaag zijn mensen bijvoorbeeld verzadigd door mailings: komen die niet meteen in de spambox terecht, dan zullen mensen vaak snel op de unsubscribe button klikken. Terwijl drukwerk vandaag veel langer op een bureau blijft liggen. Ook al omdat mensen altijd graag iets fysieks in hun handen houden: we zijn nu eenmaal zintuiglijke, tactiele wezens.”

Print is en blijft belangrijk. Het zal niet verdwijnen maar we evolueren meer en meer naar een hybride model van druk en digitaal

“Dat hybride gaat ook steeds meer in elkaar over, zoals je vandaag al ziet met QR-codes die in gedrukte beelden verwerkt zijn en die je naar de website verwijzen waar je het afgebeelde product kan kopen. Veel hangt daarbij af van de doelgroep en de context. Je moet dus altijd eerst kijken wie je met je boodschap wil bereiken en vervolgens de meest geschikte drager selecteren.

Crisis als opportuniteit

“Print is dus niet dood. Integendeel: het is springlevend. Zeker omdat drukwerk echt nog een wereld van verschil kan maken: een naamkaartje dat nét iets zwaarder aanvoelt of met kwaliteitslaminaat is afgewerkt, zal meer indruk maken dan een standaardkartonnetje. Op die manier kan je namelijk heel specifiek inspelen op een gevoel, op emoties.”

“Corona heeft daar trouwens ook een rol in gespeeld. Door de toenemende online zoekopdrachten van consumenten konden bedrijven al veel beter aan datacaptatie doen en op basis daarvan drukwerk naar de mensen thuis sturen, maar zeker sinds de lockdowns, toen mensen niet meer fysiek in winkels konden komen, heeft dat een enorme vlucht genomen. De grafische sector heeft op nog een tweede manier van de crisis ‘geprofiteerd’: de vraag naar stickers – om afstand te behouden, een mondmasker te dragen … – en plastic schermen steeg enorm.”

“Anderzijds hebben we door de crisis wellicht ook tijdelijk afscheid genomen van de papieren catalogus – bijvoorbeeld in de meubelsector: mensen konden niet op reis, dus besloten ze hun budget anders aan te wenden en nieuwe meubels te kopen. Alleen konden ze niet meer fysiek naar de winkel en zochten en bestelden ze online. Waardoor de papieren catalogus overbodig werd. Het is dus winst en verlies. Hoewel ik nog een omgekeerde slingerbeweging richting papieren catalogi verwacht wanneer het rijk der vrijheid écht terugkeert en mensen weer de zondagse uitstap naar de winkel zullen maken om hun meubels te kiezen.”

Photo by Emilie Bonjé

Vijf tot tien procent besparen

Drukker koppelen aan bedrijf: dat klinkt evident, maar hoe realiseer je zoiets concreet? Hoe weet de klant dat hij maximale return on investment krijgt als hij met de door EPG gesuggereerde drukpartner in zee gaat? Dat willen we ten slotte graag weten.

We beginnen bij nieuwe klanten altijd met een audit”, legt Igor Oudermans uit, “en kijken naar wat hij concreet aan drukwerk laat maken en welk budget hij daaraan spendeert. Op basis van die audit kan ik in vele gevallen makkelijk ettelijke procenten op dat budget besparen –vaak een echte eyeopener voor die bedrijven.”

Op basis van een audit kan ik in vele gevallen makkelijk ettelijke procenten op budget voor drukwerk besparen –vaak een echte eyeopener voor bedrijven

“Vervolgens nemen wij graag mee het heft in handen, door de klant te tonen hoe hij idealiter bestanden aanlevert en hoe hij het drukproces beter kan opvolgen. Vaak gaan wij ook tijdens de productie bij de drukker ter plaatse om te kijken of die productie aan de hoge standaard beantwoordt die wij handhaven. Dat is de service die wij bovenop die kostenbesparing bieden.”

“Mensen vragen zich soms af waarom ze met een drukwerkmakelaar in zee zouden gaan die een bepaalde marge neemt. Wel, omwille van die meerwaarde en service dus. Ik kost geen geld, ik laat bedrijven net besparen.”