Dave Van Den Keybus

Om kleine ondernemers in COVID-tijden een hart onder de riem te steken besloot design- en marketingpartner Vista vorig jaar de internationale wedstrijd 99 Days of Design te organiseren, goed voor 2500 inzendingen. In België kwam Oldcam van de Antwerpse Dave Van Den Keybus als winnaar uit de bus. De ondernemer krijgt een nieuw logo-ontwerp, marketingproducten en 15.000 euro ondersteuning voor zijn bedrijf. Een mooie opsteker voor iemand die zijn amper geopende zaak door corona meteen weer mocht sluiten.

Zoals de titel van de wedstrijd al enigszins aangeeft, werden wereldwijd 99 laureaten gekozen. Voor België was dat Oldcam van Dave Van Den Keybus. Hij werd gekozen omwille van zijn unieke verhaal en ondernemerspassie. “Een passie die zich bovenal concentreert op oude fototoestellen”, verduidelijkt Nina Coopmans, Country Manager VistaPrint Benelux.

“In september opende hij in Antwerpen een speciaalzaak rond analoge fotografica, gekoppeld aan zijn internationaal veilingplatform. Door corona moest hij die zaak om de haverklap sluiten, waarop hij besloot een webshop voor zijn camera’s op te starten. Die heel snelle transitie sprak de jury enorm aan, net als het feit dat hij als jonge ondernemer aan de slag gaat in een traditionele, analoge branche, terwijl de wereld rondom ons verder digitaliseert. Maar laten we nu toch vooral de laureaat zelf aan het woord laten (lacht).”

Fotograferen op een glasplaat

Vijftien jaar geleden wilde Dave Van Den Keybus als techniekleerkracht iets brengen rond de technische evolutie van de camera. Door zich in het onderwerp te verdiepen, raakte hij er gaandeweg door gepassioneerd. “Ik begon toestellen te kopen, volgde workshops om te ontdekken hoe ze in de 19e eeuw fotografeerden op een glasplaat… Kortom, ik werd gebeten door het ambacht van de fotografie, en door camera’s te verzamelen verzeilde ik op een dag op een Nederlandse verzamelbeurs – het liep er vol zestigplussers, die wellicht allemaal dachten dat ik daar met mijn grootvader op uitstap was (lacht).”

Dat al die toestellen alleen verhandeld werden op een ruilbeurs en dat deze niche dus écht niet bij de tijd was - laat staan een groot genoeg bereik had - bracht me vier jaar geleden op het idee van een online veilingplatform, dat ik Oldcam Auctions doopte. Goed gezien zo bleek, want vandaag verschepen we meer buiten dan binnen België, vooral naar Spanje en Italië. Klanten die dat aanbod nooit hadden leren kennen als het bij die ruilbeurs in Nederland was gebleven.”

Eigentijds maar vintage

Het platform Oldcam werd een succes omdat dit het enige in zijn soort was. Bovendien leidde het tot een fysieke winkel: heel wat mensen die een toestel binnenbrachten voor of kochten via het platform waren namelijk ook op zoek naar lenzen, filmrolletjes of andere accessoires. “Onze winkel werd in september 2020 geopend en gekoppeld aan een online shop”, vertelt Van Den Keybus verder. “Aangezien we de fysieke zaak meteen daarna moesten sluiten door corona, was ik gedwongen mij te focussen op de verdere en vooral snelle uitbouw van de webshop. Met als gevolg dat de marketing errond op zijn zachtst gezegd amateuristisch en weinig doordacht was (lacht).”

Het analoog fotograferen kent een ongelooflijke opmars – waarom een filter op een digitale foto zetten om iets vintage te laten lijken als je ‘t vintage kan maken? Op die weg wilde ik verder gaan

“Toen de wedstrijd van 99design by Vista voorbijkwam, besefte ik dat hier een gouden kans voor mij lag. De opportuniteit om samen met een professioneel team een identiteit uit te denken: een aantrekkelijke, eigentijdse maar toch vintage huisstijl waarmee ik vooral de jeugd zou warm maken voor analoge fotografie. Want zowat 90 procent van onze kopers vandaag zijn min-35-jarigen. De verzamelgeneratie is helaas letterlijk aan het uitsterven, terwijl het analoog fotograferen zélf een ongelooflijke opmars kent – waarom een filter op een digitale foto zetten om iets vintage te laten lijken als je t’ vintage kan maken? Op die weg wilde ik verder gaan. En 99 Days of Design gaf mij die kans.”

Het rescue-project

Van Den Keybus won voor België de wedstrijd en streek naast het uiteindelijke logo-ontwerp en alle nodige marketingmaterialen 15.000 euro op, die hij ‘naar wens mag besteden om zijn bedrijf er snel weer bovenop te krijgen’. Uiteraard willen we dan graag weten wat de laureaat precies met het geld zal doen. “Ten eerste een grote stock filmrolletjes van alle mogelijke types aanleggen”, antwoordt hij. “Vervolgens werk maken van de duizenden toestellen en andere items die liggen te wachten om gefotografeerd en beschreven te worden, zodat ze aan de webshop kunnen toegevoegd worden.”

Ik werk samen met twee jongeren die zich specialiseren in 3D-printing. Aangezien de markt van analoge vervangingsonderdelen stilaan uitgeput raakt, kan dat een waardig alternatief vormen

Verder wil ik mijn zogenaamde rescue-project verder ontwikkelen: mensen aansporen om hun oude analoge camera's bij ons aan te bieden voor een nieuw leven. Op termijn hoop ik ook een donkere kamer in te richten waar we zelf film ontwikkelen en workshops geven. En ten slotte werk ik samen met twee jongeren die zich specialiseren in 3D-printing. Aangezien de markt van analoge vervangingsonderdelen stilaan raakt uitgeput, kan dat een waardig alternatief vormen. Kortom, ideeën en projecten genoeg voor de toekomst (lacht). Zeker als we van Oldcam een internationaal merk willen maken, wat de uiteindelijke ambitie is.

De stickergeneratie

Het klinkt als een match made in heaven: Oldcam focust op analoge fotografie, VistaPrint op kwalitatief drukwerk – een offline verademing in een digitale wereld (waar voor de rest niets mis mee is). Ervaart Van Den Keybus dat zelf ook?

“Absoluut”, beaamt hij. “De reputatie van hun kwalitatieve offlineproducten was trouwens de reden waarom ik al voor de wedstrijd klant was bij VistaPrint. Ik liet er onder meer business cards met UV-spot en retro cameralogo maken, waar ik op ruilbeurzen echt indruk mee maak. Ze schatten me er professioneler door in omdat ze zien dat over de business is nagedacht: het kaartje laat zien dat ze te doen hebben met een bedrijf dat een eigen identiteit en eigen stijl heeft – mijn eerste logo had ik zelf snel-snel in elkaar geflanst om toch maar iets te hebben, en dat was pijnlijk duidelijk (lacht).”

Retro brandings

“Bij elke bestelling die vandaag bij ons buitengaat, steekt een in het kader van 99 Days of Design gerealiseerde postkaart om de klant te bedanken. Ook de stickers die we hebben laten maken blijken erg gegeerd, vooral dan bij jongeren. Ik kom zelf uit de stickergeneratie en was het gewoon alles te beplakken, maar de jonge gasten kennen dat fenomeen niet meer. Nu ze de sticker weer leren kennen, vinden ze het geweldig om een ‘I love Oldcam’ ergens op te kunnen kleven.”

“Zo tonen ze bovendien aan hun omgeving dat ze tot onze film community behoren. Deze week hebben we trouwens om diezelfde reden T-shirts besteld: fashion met retro brandings doet het vandaag de dag heel erg goed. Zonder die wedstrijd zou ik nooit zo ver gegaan zijn in al die marketinginitiatieven, maar ze blijken wel stuk voor stuk te werken.

Vista voelde dat het met 99 Days of Design echt een verschil maakte, ook al omdat er veel meer deelnemers dan verwacht hun kandidatuur indienden. Waar het aanvankelijk bedoeld was als eenmalig initiatief in coronatijden, wordt nu al luidop gedroomd over een tweede editie, zij het met een andere invulling of op een andere manier. Maar dat zal voor een volgend Bloovi-verhaal zijn…