“Ik ga niet vertellen waar bedrijven anno 2016 de mist ingaan, ik ga me focussen op de juiste aanpak: human-centered design”. Aan het woord is Ben Jacobson, Amerikaans innovatie-expert die zich toelegt op human-centered design, soms beter bekend als design thinking. Maar welke voordelen heeft deze aanpak je te bieden als het aankomt op innovatie? Bloovi pluisde het uit en vond er alvast 5:

Jacobson is er heilig van overtuigd dat het in deze disruptieve tijden voor veel ondernemingen hoog tijd is om hun statement te maken met innovatie. Zelfs als dat proces al op een doordachte wijze wordt aangepakt, is het vaak nog veel giswerk om te beantwoorden aan de snel veranderende markt- en consumentenbehoeften. “Een human-centered design aanpak geeft een houvast”, klinkt het.

1. Relevant zijn en blijven

Volgens Jacobson draait alles om betrokkenheid met de mensen voor wie je een product ontwikkelt. Co-creatie, heet dat: samen de beste oplossingen bouwen. “Als je dat niet doet, hoe weet je dan in hemelsnaam of je relevant bent voor je publiek?”, reflecteert hij.

“Of je nu een start-up of grotere onderneming bent: als bedrijf moet je verder gaan dan het oppervlakkig besef dat er een gat in de markt zit voor je product of dienst. Je doelklant centraal zetten in het innovatieproces is de oplossing om te groeien en succesvol te innoveren.”

Echter vandaag lukt meer dan 70% van de innovaties niet, juist omwille van het ontbreken van die broodnodige acceptatie van de eindgebruiker. “Bergen geld en inspanningen gaan verloren omdat in zeer veel innovatieprocessen de echte eindgebruiker nog steeds niet betrokken is”, voegt Jacobson daar nog aan toe.

2. Snelheid

De innovatiemolen op een slimme manier in gang zetten is één ding, maar een snelle implementatie is ongetwijfeld een ander paar mouwen.

“Kijk, dat is het mooie van design thinking,” licht Jacobson toe, “je kunt sneller innoveren en meteen op grotere schaal. Het is een iteratief proces van continu te connecteren met je bestaande en potentiële klanten. Het snel bekomen van een relevant prototype én regelmatige gebruikerstests zorgen voor een beter eindproduct, maar vooral een snellere go-to-market.”

Jacobson geeft verder aan dat, als de focus überhaupt al ligt op sneller innoveren, bedrijven ook voornamelijk gebrand zijn op snel rendement. “Om snel rendement te genereren, moet men ook sneller het juiste product lanceren”, besluit hij.

3. Sterk aanpassingsvermogen

Jacobson stelt dat veel organisaties te snel genoegen nemen met ‘de standaard’. Sterker nog: ze juichen het status quo haast toe.  Terwijl verder durven te gaan dan de norm juist meer vruchten zal afwerpen.  “De kracht om zich snel aan te passen is een van de mooiste menselijke troeven, maar het is niet simpel ze te benutten”, zegt hij filosofisch. “Maar je denkpatronen en werkwijze aanpassen volgens veranderende denkpatronen en nieuwe marktbehoeften is cruciaal om van innovatie een heus succes te maken. En dat zal pas écht lukken als je gebruik maakt van human-centered design. Via de juiste methodes verwerf je een coherent beeld van het denkproces van je doelklanten.”

Eén van die methodes luidt dat, wanneer je feedback vraagt aan je testgebruikers, je hen laat vertellen wat er door hun hoofd gaat terwijl ze je product of dienst testen. “Een tip is bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen met … vragen!
Zo weet je wat er bij je doelgroep leeft en kan je daar ook effectief op inspelen”, aldus de ondernemer.

4. Beter kunnen leren uit fouten

Wanneer iemand een innovatief, doch mislukt pilootproject heeft gelanceerd, krijgt hij de wind van voren. Falen heeft dan ook een enorm negatieve connotatie.

“Toen de Mars-missie van Europese ruimtevaartorganisatie ESA was gefaald, had de media het over een gefaald project”, beaamt Jacobson.  “Ik vind ‘falen’ zo’n enggeestige interpretatie. Ik ben ervan overtuigd dat ze bij ESA heel wat hebben opgestoken van hun experiment. Ja, zo noem ik het liever: een experiment.

De kracht om te kunnen leren uit gemaakte fouten, of beter gezegd ‘experimenteren’, sluit helemaal aan bij de visie van human-centered design. “Mensgericht ontwerpen is gestoeld op empathie en optimisme. Daardoor kunnen HCD-designers zich niet alleen sterker richten op de verwachtingen van hun doelpubliek, bovendien leven ze niet met de angst om ergens in te mislukken.”

5. Gelukkigere mensen

Als een bedrijf succesvol innoveert, dan wordt iedereen daar beter van. Het bedrijf, het personeel, de eindgebruikers en hun omgeving: simpelweg alle tussenpersonen die worden betrokken in het respectievelijke ecosysteem. 



“Doordat je, vanuit een human-centered design perspectief, zo dicht staat bij je eindgebruiker, kan je hem echt gelukkig maken met je innovatieve oplossingen”, stelt Jacobson. “In het kader van die visie geloof ik ook dat je niet gewoon mag streven naar het wegnemen van een of twee pijnpunten. Nee, je moet er écht je doel van maken om je doelpubliek extreem happy te krijgen en alle frustraties weg te werken.”

Meer weten hoe jij met jouw bedrijf beter kunt innoveren door middel van human-centered design? Zak dan op 17 november zeker af naar Leuven voor het allereerste Human-Centered Design Summit, georganiseerd door U-Sentric.  Ben Jacobson, Santosh Basapur en Kim Erwin zullen aantonen hoe je innovatie rendement verhoogt via de kracht van human-centered design. Ze zijn topexperts in hun vak en komen voor de eerste keer naar België. Mis ze niet en schrijf je hier in!