Deze Belgische start-up wil interne bedrijfscommunicatie verbeteren met slimme tool. Dit zijn de plannen:

Deze Belgische start-up wil interne bedrijfscommunicatie verbeteren met slimme tool. Dit zijn de plannen:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Meet Roger

In de media wordt er veel gesproken over communicatie met klanten, maar minstens zo belangrijk is interne bedrijfscommunicatie. Of zo luidt althans de visie van Meet Roger. Deze jonge start-up uit het Waasland ontwikkelde Roger, een eigen softwareoplossing waarmee zowel kleine als grote bedrijven hun in-house communicatie kunnen verbeteren. “Eigenlijk zijn we geen tool, maar een service”, laat oprichter en managing director Cédric Vercauteren weten. Bloovi dook in het ondernemersverhaal van Meet Roger en polste naar de plannen op korte en iets langere termijn.

Van frustraties naar idee op papier

De manier waarop het start-up idee voor Meet Roger ontstond, is geen uitzondering in het ondernemerslandschap. “Ik was echt gefrustreerd door de gebrekkige interne bedrijfscommunicatie die ik in veel ondernemingen zag”, legt Cédric Vercauteren uit. “Hoewel ik al eerder een passie voor management en communicatie had, stelde ik mezelf twee jaar geleden de vraag: hoe komt het dat bedrijven - die al een waaier aan interne communicatietools bezitten - hun tools a) verkeerd gebruiken of b) niet gebruiken en vooral c) met de verkeerde strategie? Nog frappanter was dat er bij haast geen enkel van die bestaande oplossingen rapportering is? Dat is net de motor om te evalueren of bepaalde processen goed of slecht gaan!”

"Werknemers hebben geen boodschap aan conservatieve communicatietools, ze missen sexyness"


Op een doordeweekse zondag pende de ondernemer, die een verleden heeft in de financiële wereld, zijn idee neer op papier waarna het zo’n drie maanden lang aan de kant werd verschoven. “Tot ik op een bepaald ogenblik - in februari 2016 - aan mijn vrouw vertelde dat het idee mij niet losliet”, blikt Vercauteren terug. “Ik moest er gewoon iets mee doen. Bedrijven moesten intern beter communiceren. En komaf maken met conservatieve communicatietools. Voor mijn part was het gedaan met bergen e-mails, papierwerk en logge intranetsystemen. Daar hebben werknemers geen boodschap aan. Ik voel ook dat het belang van goede interne communicatie nog wordt onderschat. Er worden veel te veel berichten in het wilde weg rondgestuurd. Dat doet de opvolging en betrokkenheid zakken. En engagement is zeker in het HR-wereldje een heikel punt, gezien 'the war for talent'. Er ligt altijd wel een conculega op de loer om jouw werknemers weg te kapen.”

Actuele pijnpunten oplossen

Vandaag heeft Vercauteren met zijn vrouw Maxime De Dycker, Bart Van Bambost en Miguel De Buf een stevig team achter de tool Roger staan. “Mijn vrouw was er al bij sinds het prille begin, Bart deed bij Nike en Danone heel wat ervaring op in communicatie en Miguel heeft mee aan Nomadesk gebouwd”, glundert Vercauteren. “Naast ons team denk ik dat Roger zijn succes bewijst doordat het actuele pijnpunten oplost."

"Online fungeren we als slimme software die zo’n drie taken op zich neemt. Allereerst ondersteunt Roger de interne communicatieverantwoordelijke in het doordrijven van informatie via de oplossing - en dat op geautomatiseerde en versnelde wijze. Alle operationele taken waarmee jij als verantwoordelijke normaliter tijd verliest, worden overgenomen door de tool. Zo meet Roger welke berichten al dan niet werden gelezen en zal hij de ontvanger zelfs aanmanen om erop te reageren. De technologie is ook zodanig ingesteld dat ze een enorm bereik heeft. We gaan voor 99% van alle werknemers. En aangezien we mobiel zijn, geloven we erin dat we op laagdrempelige manier in de broekzak van de eindgebruiker kunnen belanden. Als derde voordeel creëren we een spiegeleffect dankzij de rapporteringsmogelijkheden. Roger geeft meteen ‘actionable insights’ vrij waardoor je als communicatieverantwoordelijke proactief je processen kunt optimaliseren.”

"We concurreren niet met andere communicatietools zoals Slack en Facebook Workplace"

Naar verluidt wordt Roger volledig op maat geïmplementeerd bij bedrijven. Roger voorziet standaard verschillende functionaliteiten, maar indien gewenst kan er steed tailor made werk verricht worden. Verder kunnen klanten ervoor kiezen om de software te gebruiken als aparte applicatie, al sluit Roger ook perfect aan op bestaande tools zoals Slack en Facebook Workplace. Volgens Vercauteren een sprekend bewijs dat het bedrijf niet concurreert met de hierboven vermelde andere communicatietools. “We willen een soort van flexibiliteit meegeven en meedenken met de klant, en aantonen dat we niet de zoveelste tool aanbieden”, verklaart hij. “Het feit dat we strategisch meedenken met de intake van de software geeft bedrijven een nieuwe expertise die ze aan boord krijgen. Dat wil zeggen dat we fysiek ter plaatse komen en samen met de klant nagaan hoe we een zo goed mogelijk resultaat kunnen bereiken. Gedurende het jaar organiseren we een evaluatiemoment waarbij we de vinger aan de pols houden van een zo goed mogelijke Roger-ervaring.”

Toekomstbestendig

Vercauteren vertelt dat het amper in 2017 gelanceerde Roger volgend jaar grote stappen zal zetten. “In 2018 willen we marktaandeel veroveren in het Belgische bedrijfslandschap en bereiden we een nieuwe kapitaalronde voor”, klinken de plannen. “Daarnaast komt er een nieuwe versie van Roger, mét een eerste versie van Roger Bot. Ja, ook wij willen inzetten op artificiële intelligentie (AI). Zo kunnen uitgaande en binnenkomende berichten in de toekomst leiden tot een geautomatiseerd gesprek. We denken dat die soort slimheid het systeem een enorme meerwaarde oplevert.”

Meet Roger, die momenteel haar uitvalsbasis in Antwerpen kent, lonkt ook al naar de mogelijkheden voor internationalisering. “Problemen met interne communicatie beperken zich niet tot België”, geeft Vercauteren aan. “We geloven er heel sterk in dat we een groot gat dichten waar elk bedrijf beter van wordt.”

Benieuwd naar wat Roger kan betekenen voor jouw bedrijf? Ontdek hier de mogelijkheden!

Deze Belgische start-up wil interne bedrijfscommunicatie verbeteren met slimme tool. Dit zijn de plannen:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Meet Roger

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.420 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief