Je bent ondernemer en wil online reclame maken voor je zaak. Goed idee, maar hoe pak je dat aan? Een ad op sociale media of eerder een banner bovenaan een website? Outbrain, the world's leading native advertising platform, heeft de impact van verschillende reclameformats op het gedrag van gebruikers onderzocht. Conclusie? Native advertising blijkt de koning van de internetreclame te zijn.

Native advertising is reclame die zo goed aansluit bij de gewone content en de stijl van een pagina dat de gebruiker het gevoel heeft dat het er helemaal thuishoort. Subtiel dus, want het is de bedoeling om de lezer te boeien.

Van CNN tot The Guardian en Le Monde, al de grote nieuwssites laten links naar native reclame toe. En ze werken daarvoor allemaal samen met Outbrain. In België maken zowat alle websites van de dagbladpers en de belangrijkste magazine merken deel uit van het Outbrain-netwerk. Het platform bereikt zo 88% van de surfers in België. Outbrain genereert dankzij z’n Belgische netwerk meer dan 1,3 miljard pageviews per maand en 6,5 miljoen kwalitatieve clicks.

Meer vertrouwen

Outbrain en het Londense onderzoeksbureau Lumen deden samen een Europese studie. Daaruit blijkt dat native advertising geen modewoord is; het slaat wel degelijk aan bij internetgebruikers. Die vorm van reclame wordt anders gepercipieerd dan banner reclame of ads op sociale media.

Native ads op nieuwssites worden meer vertrouwd, meer aangeklikt en leiden vaker tot toekomstige aankopen dan reclame op socialemediaplatformen. Dit soort advertenties wordt bovendien als minder vervelend of opdringerig ervaren dan, bijvoorbeeld, storende pop-ups of video's die de inhoud van een site blokkeren of display banners die een boodschap opdringen. Da’s natuurlijk goed om te weten. Want het laatste wat je als ondernemer wil, is dat reclame over jouw zaak irriteert.

Het studierapport van Outbrain geeft je meer inzicht in de kracht van native advertising. Download het hier.