In Vlaanderen vind je soms van die verborgen parels terug. En die liggen niet altijd in het bedrijvige Gent of Antwerpen. Deze keer trekken we naar Limburg, waar in Houthalen Netmedia Europe gevestigd is. Een bedrijf met vooral veel ambitie, want ze willen dit jaar met maar liefst met 45 procent groeien. Geen klein bier, maar Netmedia Europe heeft al heel wat op haar palmares staan. Patricia Verbovsek, Teamleader Sales en Marketing, neemt ons mee voor een blik achter de schermen.

Meer dan drie miljoen bezoekers

Netmedia Europe helpt brands en retailers om hun promoties en folders op de meest relevante en performante manier onder de aandacht te brengen van de online populatie. Niks speciaals, zou je misschien denken. Ware het niet dat we hier al bijna tien jaar terug mee op de proppen kwamen, toen de papieren folder nog koning was. Haast revolutionair in die tijd.

Ons product PromoButler ontstond in 2008 uit het idee dat de consument de folders en promoties van alle winkelketens overal in België moest kunnen raadplegen op het internet,” legt Patricia uit. “We vonden dat retailers online hun folders interactief en gebruiksvriendelijker moesten aanbieden. Op dat moment waren we pioniers. Niemand bracht toen de huis-aan-huis folder naar het internet.”

Innovatief waren ze toen dus zeker, maar kan het bedrijf ook vandaag nog die voortrekkersrol innemen? Patricia bevestigt enthousiast van wel: “Doorheen de jaren hebben we onze platformen steeds meer features bijgegeven, wat maakt dat we anno 2017 marktleider zijn met zowel het verzamelplatform als met onze HTML 5 e-viewer, folders.eu. Meer dan 3 miljoen bezoekers per maand gebruiken PromoButler om hun boodschappen online voor te bereiden. Beide platformen worden nu al internationaal aangeboden als PAAS (platform as a service).”

Passie en goesting verweven in het DNA van het bedrijf

Dat het bedrijf al zo lang aan de top kan meedraaien, heeft zo zijn redenen. Zo heerst er binnen Netmedia Europe een unieke bedrijfscultuur. Eentje waar tijd voor vrienden en familie haast in het uurrooster ingecalculeerd worden. “De zogenaamde ‘Netmedianen’ zijn gedreven door passie en goesting. Wij gaan als het ware niet werken, maar we streven ons doel na. Uur na uur, dag na dag,” glundert Patricia. “Op te leveren cases zijn belangrijk, net als onze tijd met familie en vrienden. Werknemers kunnen daarom twee dagen per week thuiswerken en er wordt heel flexibel omgegaan met de werkuren. Daardoor zijn onze werknemers enorm geëngageerd.”

Mens sana in corpore sano

Netmedia Europe hecht ook veel belang aan de gezondheid van haar werknemers. “Een gezonde geest in een gezond lichaam,” luidt het bedrijfscredo. Zo wordt elke dag verse soep geserveerd en er is altijd volop fruit voorhanden. Maar waar ze ook trots op zijn, is hun deelname aan ‘Het Fitste Bedrijf’. Patricia licht toe: “‘Het Fitste Bedrijf’ is een project dat werkgevers en werknemers helpt gezonder te leven en zo fysiek en mentaal beter te presteren. Deelnemende bedrijven doorlopen 12 weken een coachingprogramma. Het bedrijf dat het meeste vooruitgang boekt, kroont zich tot Het Fitste Bedrijf. ”Het hoeft niet gezegd te worden dat Netmedia Europe volop voor de overwinning gaat.

Met dat gezonde lichaam zit het dus al goed, maar wat met die gezonde geest? Ook daar laat het bedrijf meer dan genoeg ruimte voor. “Bij Netmedia Europe scholen we ons voortdurend bij. We organiseren regelmatig interne trainingen, maar ook externe bijscholingen staan vaak op de agenda. Volgt iemand een training buitenshuis, dan wordt de opgedane kennis ook meteen gedeeld met de collega’s”, vertelt Patricia.

Klantgerichtheid door duurzaam vakmanschap

Het bedrijf is natuurlijk niet zo hard gegroeid door bij de pakken te blijven zitten. “Bij Netmedia Europe werken we voor en door de klant. Klanten worden behandeld als koning, keizer, admiraal. Vanuit ons positief professionalisme denken we steeds mee met de klant om die de best mogelijke oplossing te bieden. ‘Netmedianen’ zijn dus nooit verkopers, maar aanbieders van oplossingen. Door de grote betrokkenheid met de klant krijgen we namelijk inzicht in zijn behoeften en kunnen we ons daar volop op focussen en onze producten erop aanpassen,” aldus Patricia.

Aandacht voor elke werknemer

Als je dat allemaal zo hoort, zou je haast denken dat je terechtgekomen bent bij een vooruitstrevend multinational. Maar Netmedia Europe is eerder groots in haar daden dan haar omvang. Het zal je misschien verbazen, maar Netmedia is een kmo. "Dat zien we als een voordeel, want we kunnen snel schakelen,” vertelt Patricia. Die kleinschaligheid ziet het bedrijf dus eerder als een enorm voordeel.

Nog een voordeel is dat elke werknemer er de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Daardoor loopt het team als een goed geoliede machine. “Enerzijds staat het individu centraal in die zin dat er voortdurend ruimte is voor improvisatie en dat iedereen voortdurend betrokken wordt bij alle processen en successen. Anderzijds hechten we veel belang aan teamwork. Geraakt een taak niet op tijd af, dan helpen we elkaar. Daarnaast zijn er regelmatig teambuilding events en organiseren we elke maandag een interne of externe teamlunch met het hele bedrijf. Zo leren we elkaar ook buiten de werkuren beter kennen. We geloven ook sterk in zelfsturende teams: coachen is belangrijker dan leidinggeven,” sluit Patricia nog af.

Patricia is meer dan enthousiast over de toekomst van het bedrijf. “We willen dit jaar een groei verwezenlijken van 45 procent. Zowel PromoButler als folders.eu worden nu al in Nederland als PAAS gebruikt en er zijn plannen om deze producten ook in andere landen uit te rollen. Daarnaast willen we onze bestaande klanten nog beter van dienst zijn de komende jaren. Om die ambitie te verwezenlijken zijn we nu op zoek naar getalenteerd en gedreven ontwerptalent.”

Wil jij graag meebouwen aan de toekomst van dit ambitieuze bedrijf? Ze zijn nog op naar zoek full stack Java developers en iOS developers.