Vergeet het traditionele digital agency. Het model van de toekomst is een collaborative agency, een netwerk van digitaal talent dat experts tijdelijk samenbrengt rond bepaalde opdrachten. Jan Luts bouwde met Digital Leap zo’n ecosysteem op. “Veel agencies kijken welk talent ze in huis hebben en stellen dan oplossingen voor. Wij draaien de rollen om. Eerst oplossingen, en dan het talent zoeken dat die oplossing kan bouwen. Zo hang je niet vast aan één technologie.”

Jan Luts werkte zelf in een agency, leidde mee een agency en werkte als freelance developer. “Ik ontmoette onderweg zoveel talentvolle mensen: marketeers, software-ontwikkelaars, business developers,… Zo kwam ik op het idee om een nieuw soort van agency op te starten. Met een vaste kern van een paar eigen mensen, en daarrond een groot netwerk van freelancers.

“Technologie evolueert vandaag razendsnel. AI, blockchain, marketing automation,...: je kan als agency onmogelijk alle expertise in huis hebben. Maar je kan wel een ecosysteem bouwen, waarbij je de juiste expert op het juiste moment kan inschakelen. Ik geloof dat collaborative agencies het model van de toekomst zijn.”

“Agencies die veel verschillende profielen en expertises in house hebben, moeten die ook allemaal laten renderen. Zo verkopen ze soms dingen die klanten eigenlijk niet echt nodig hebben. Wij draaien die redenering om, wij vertrekken niet van ons eigen team. We luisteren naar de noden en de uitdagingen van klanten, en stellen dan pas het team samen dat die uitdagingen moet beantwoorden. Ik ben een beetje de spelverdeler, ik lijst op wat nodig is om het probleem van de klant op te lossen. En dan ga ik binnen ons netwerk op zoek naar het juiste talent om die oplossing te bouwen.”

Bedrijven op een tweesprong

Luts merkt dat veel bedrijven vandaag op een tweesprong staan. “Onze klanten zijn meestal bedrijven die volop aan het schalen zijn: start-ups die groeien, kmo’s die net een overname hebben gedaan, kmo’s die een nieuwe markt aanboren. Maar ze groeien niet zo snel als ze hadden gedacht of gehoopt. Ze botsen, maar ze weten niet goed waar ze tegenaan knallen. De vragen die wij krijgen, zijn meestal algemeen. Niet: ‘kan je product X voor ons bouwen?’, maar eerder dalende of stagnerende KPI’s, een afnemende groei, haperende processen,…”

Het voordeel van een collaborative agency is dat je heel breed kan gaan in de oplossingen. Je bent niet gebonden aan de expertise die je in huis hebt

Het voordeel van een collaborative agency is dat je heel breed kan gaan in de oplossingen. Je bent niet gebonden aan de expertise die je in huis hebt. Bedrijven zijn zich bewust van het probleem, maar de oplossing is niet altijd wat ze zelf dachten. Hoewel ze soms voor het oprapen ligt: een gigantische database bijvoorbeeld, waar marketing of sales niets mee doet. We nemen een beetje de rol van CTO op ons: de juiste technologie koppelen aan de juiste uitdaging, een team samenstellen, tools en platformen futureproof maken en houden,…

COVID-19 heeft de noden of de vragen van bedrijven niet echt veranderd, maar wel veel dringender gemaakt. Plots valt de verkoop stil en is er nog altijd geen webshop. Of kunnen de vertegenwoordigers ineens de baan niet meer op om klanten te werven. Of moet een heel businessmodel van seminaries omgevormd worden naar online seminaries, met bijhorend facturatiesysteem. Allemaal problemen die we heel snel moesten aanpakken toen België in lockdown ging. Heel pragmatisch, snel de juiste mensen uit ons ecosysteem aan de juiste opdracht koppelen.”

Wake-up call

Ook voor Luts en voor Digital Leap was de coronacrisis een wake-up call. “Het zette me aan het denken. Wat als ik zelf ziek word? Hoe zit het dan met de continuïteit van mijn onderneming? Ik merk dat veel ondernemers met die vraag worstelen. Het streelt je ego dat je onmisbaar bent, maar het is niet goed voor je onderneming. Je moet jezelf misbaar maken.”

Veel bedrijfsleiders hebben de neiging om de dingen zelf op te lossen als het fout loopt. Dat is op korte termijn misschien de snelste en beste oplossing, maar in de long run is ze contraproductief

Luts haalt daarvoor onder andere inspiratie uit ‘Extreme ownership’, een boek van twee gewezen Navy Seals, de elitetroepen van het Amerikaanse leger. De twee ex-militairen geven nu leiderschapscursussen aan bedrijven. “Het komt allemaal neer op verantwoordelijkheid nemen, je achter niets of niemand verschuilen. Dat geldt voor ondernemers, maar evengoed voor hun medewerkers.”

“Veel bedrijfsleiders hebben de neiging om de dingen zelf op te lossen als het fout loopt. Dat is op korte termijn misschien de snelste en beste oplossing, maar in de long run is ze contraproductief. Je moet als bedrijfsleider je mensen vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. Dat betekent ook: ze fouten laten maken én ze die fouten laten oplossen.”

“Technologie kan daar een belangrijke rol in spelen. Verantwoordelijkheid staat of valt met een duidelijke rolverdeling en heldere processen. Elk bedrijf, zelfs de kleinste kmo, heeft tientallen processen lopen. Die processen digitaliseren en automatiseren, kan de rolverdeling en de verantwoordelijkheden helpen afbakenen. Zo is het voor elke stap in het proces duidelijk waar en bij wie het ownership ligt.”


Hoe je jezelf onmisbaar maakt als ondernemer, en je bedrijf ook zonder jou gewoon kan blijven draaien én groeien? Lees er alles over in dit gratis ebook van Digital Leap.