Ook in marketingcommunicatie is meer minder: “Vertel je te veel, dan vertel je eigenlijk niets”

Ook in marketingcommunicatie is meer minder: “Vertel je te veel, dan vertel je eigenlijk niets”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Comith

De beste marketingstrategie, wat is dat? Volgens Johan Van de Velde en zijn team bij Comith is het vooral de zaken niet onnodig moeilijk maken. “Het gaat om de juiste vragen stellen en daarop goeie antwoorden formuleren”, vindt de founder van het marketingcommunicatiebureau. “Zo maak je met jouw boodschap geen lawaai, maar muziek.”

Van de Velde begon aan zijn carrière met een diploma lichamelijke opvoeding op zak. Maar ondernemersbloed kruipt waar het niet kan gaan. “Ik ben 25 jaar geleden begonnen met Comith, op mijn eentje. Ondertussen is het uitgegroeid tot een bureau met 25 mensen. Zo ben ik toch nog coach geworden van een fantastische ploeg. En de grootte van die ploeg is voor mij perfect zo”, zegt hij. “We kunnen veel klanten helpen, maar nog altijd een persoonlijke aanpak garanderen. Ideaal.”

Johan Van de Velde

Team van generalisten

De visie van Comith is duidelijk: “Wij zijn een team van generalisten. Van alle markten thuis: strategie, branding, conceptcreatie, uitwerken van foto, tekst, video, noem maar op. We bieden een breed spectrum van mogelijkheden aan. We zijn creatief en flexibel, en kunnen klanten aanbieden wat het best bij hen past. Hadden we enkel videospecialisten in huis, dan hadden we er alle baat bij om potentiële klanten te overtuigen dat video the way to go is. Maar niet elk bedrijf heeft nood aan video...”

Het gaat om de juiste vragen stellen en daarop goeie antwoorden formuleren. Zo maak je met jouw boodschap geen lawaai, maar muziek

Daarmee willen ze bij Comith niet gezegd hebben dat er geen plaats is voor specialisten in het marketinglandschap. “Zeker wel. Het is gewoon niet de weg die we willen bewandelen met Comith. Als wij een sollicitant over de vloer krijgen die alleen maar social media wil doen, verwijzen wij die vriendelijk door naar een gespecialiseerd social media bureau. Mijn voorkeur gaat uit naar een team dat wendbaar is, multi-inzetbaar. Een voetbalploeg met alleen maar spitsen zal niet zo ver geraken als een ploeg met verschillende soorten spelers. Dat is misschien een andere filosofie dan wat de meeste marketingbureaus toepassen, maar voor Comith klopt het.”

Die filosofie werkt ook voor de klanten van Comith. “De top 20 van onze klanten heeft een gemiddelde anciënniteit van 15 jaar. Ze keren regelmatig terug omdat ze bijvoorbeeld een nieuwe divisie hebben in hun bedrijf en daarrond een campagne of webpagina willen opzetten. Het feit dat we duidelijk communiceren, snel schakelen en efficiënt zijn, schept vertrouwen.”

Alles begint bij het DNA van de klant

Die generalistische benadering zorgt er volgens het Comith-team ook voor dat ze erin slagen om de juiste vragen te stellen én te beantwoorden voor klanten. Vragen als ‘is je USP duidelijk?’, ‘komt je tone of voice overeen met je waarden?’ of ‘waarom wil je eigenlijk communiceren?’, ‘wat is je doelgroep?’ en ‘hoeveel wil je spenderen?’

Brainstormmeeting bij Comith

“Die vragen moet je stellen om een degelijk communicatieplan op te zetten”, weet Van de Velde. “In marketing wordt er te vaak gedacht in ‘kanalen’. ‘We moeten video hebben, of socials’. Nee, alles begint bij het DNA van je bedrijf. Daarom stellen wij ook die vragen, zodat wij onze klanten door en door leren kennen. Dan pas bepalen we welke kanalen van belang zijn.”

Een klant kan bij Comith binnenstappen met één vraag en buitenkomen met een antwoord op een totaal andere vraag. “Misschien niet het antwoord dat die klant had verwacht, maar wel het antwoord dat hij nodig heeft. Door goeie vragen te stellen, komen we erachter welke communicatiestrategie dat bedrijf echt zal helpen. Dat maakt dat we ons plan ook efficiënt kunnen uitvoeren. We verliezen geen tijd met wat overbodig is, we concentreren ons op de dingen die gaan werken.”

Mee met de klant, tot voorbij de eindstreep

Keep it simple, dus. “Doen wij hier aan rocket science? Nee, maar we zijn wel duidelijk en consistent in ons verhaal. We engageren ons. Onze bedrijfsnaam is niet voor niets een afgeleide van ‘commitment’. We gaan met onze klant mee tot voorbij de eindstreep”, aldus Van de Velde. “Dat wil zeggen dat we alles aanpakken wat hij nodig heeft. Noem het gerust ontzorgen. Niet elke klant volgt een traject van a tot z. Sommigen hebben hun eigen vooranalyse gedaan en komen naar ons voor de uitvoering. Voor ons is dat even goed, er staat geen ‘nee’ in ons woordenboek.”


Wil je de marketingcommunicatie van je bedrijf aanpakken, maar weet je niet waar te beginnen? Leer jezelf de juiste vragen te stellen én antwoorden te formuleren met het communicatiekompas van Comith.

Ook in marketingcommunicatie is meer minder: “Vertel je te veel, dan vertel je eigenlijk niets”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Comith

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief