Moeder en dochter ondernemen samen: “Rozengeur en maneschijn? Niet altijd. Maar samen staan we wél heel sterk”

Moeder en dochter ondernemen samen: “Rozengeur en maneschijn? Niet altijd. Maar samen staan we wél heel sterk”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Glory of Excellence

Het horecaleven is haar met de paplepel ingegeven. Geen wonder dus dat Petra Forknell Penel net als mama Katleen Penel haar hart eraan verloor. Samen richtten ze The Glory of Excellence op. Met hun expertise, begeleiding en groot netwerk helpen ze high-end horecazaken de top te bereiken en er te blijven. Gemeenschappelijke interesse: check. Maar passen ze als ondernemers ook bij elkaar? “We zijn erg complementair en goed op elkaar ingespeeld. Zitten we samen in een meeting, dan zijn we een deadly duo”, klinkt het.

Er zijn weinig mensen zo geboren en getogen in de horeca als Katleen Penel. Haar wieg stond in het hotel dat haar grootvader en vader jarenlang uitbaatten aan de Belgische kust. “Ik heb geen gewone kindertijd gehad. Ik woonde in het hotel, zag mijn ouders en grootouders altijd aan het werk en leefde tussen de gasten. Pas toen ik mijn man leerde kennen, ben ik in een echt huis ingetrokken”, zegt ze. Maar Penel is altijd in die wereld blijven hangen. Als docente aan verschillende hotelscholen en manager of consultant in hotels gaf ze de knepen van het vak door aan anderen.

Ook aan haar eigen kinderen. Want net als zij altijd betrokken werd bij het professioneel leven van haar ouders, heeft zij haar zoon en twee dochters betrokken bij het hare. En dat zinde oudste dochter Petra wel. Herinneringen aan “lang uitgestrekte ontbijtbuffetten en à volanté ijsjes eten in de hotelkeuken” toveren een glimlach op het gezicht van de 26-jarige. De horeca, dat is de sector die mensen gelukkig maakt, weet ze. “Je brengt hen lekker eten of een drankje dat smaakt. Wie wordt daar niet blij van?”, klinkt het bij Forknell Penel. “Maar ik heb van kinds af ook gezien dat horeca keihard werken is. Familie komt niet altijd op de eerste plaats, wel de klanten. Je moet ten dienste staan van hen, er netjes uitzien, en vooral altijd beleefd blijven in om het even welke situatie: deze sector vraagt véél van de mensen die er in werken.

Katleen Penel, oprichtster van The Glory of Excellence

De een hands-on, de ander creatief

Forknell Penel wil dan ook niets liever dan die horecasector naar een hoger niveau tillen met The Glory of Excellence. De taken binnen het bedrijf zijn goed verdeeld tussen moeder en dochter: “Mijn dochter is zaakvoerster. Zij is heel sterk in de praktische kant: afspraken regelen, juridische en financiële zaken, offertes en facturen opvolgen”, glundert Penel. “Ik hou me meer bezig met de creatieve kant: nieuwe concepten voor high-end horecazaken bedenken, thema’s voor events uitzetten of mensen in mijn netwerk met elkaar verbinden.”

We staan allebei anders in het ondernemerschap, maar dat is net onze sterkte

Kortom, de twee zijn erg complementair. En dat is goed, want: “Ik ben te braaf”, geeft Penel toe. “Ik geloof altijd in de goedheid van de mens en dat is me in het verleden een aantal keer zuur opgebroken. Mijn dochter zal dat niet zo gauw voorhebben.” Dochter Petra pikt meteen in: “Net omdat ik van dichtbij heb gezien hoe anderen mama’s vertrouwen geschaad hebben en wat daar de gevolgen van zijn, ben ik meer afwachtend. Ik bekijk alles vanop een afstand voor ik toehap.”

Of hoe mama Katleen het nog ziet: “Voor Petra is een contract een contract. Ze zal geen toegevingen doen over iets dat op papier staat. En als een factuur niet klopt, zal ze het meteen aankaarten. Ze is harder als onderneemster, en maar goed ook.” Moeder en dochter staan dus anders in het ondernemerschap, maar “dat is net onze sterkte”, zeggen ze.

Petra Forknell Penel, ‘dochter van’ en mede eigenaar van The Glory of Excellence

Een mannenwereld

De ene heeft geleerd uit de lessen van de andere. En dat moet, want de horecasector is een mannenwereld. “Wij hebben het gevoel dat we als vrouwen meer moeten bewijzen, dat we beter moeten zijn dan mannen. Een man komt rapper met iets weg, krijgt makkelijker iets gedaan”, weet Forknell Penel.

Haar moeder heeft er na een lange carrière in de sector voorbeelden genoeg van, maar houdt het bij eentje: “Ik begeleid veel CEO’s en investeringsmaatschappijen in de hospitality. Veelal mannen. Wat ik voor hen gedaan krijg bij een bank, krijg ik voor mijn eigen bedrijf niet makkelijk gedaan.

Wij hebben het gevoel dat we als vrouwen meer moeten bewijzen, dat we beter moeten zijn dan mannen

Terwijl wij met The Glory of Excellence op twee jaar tijd al een mooie omzet draaien en ik voor ik dit bedrijf begon al een sterk ondernemersparcours heb afgelegd met andere bedrijven. Toch moeten wij extra hard ons best doen wanneer we om funding vragen, zelfs al gaat het eigenlijk om exact dezelfde criteria. Die mannelijke CEO’s moeten daarvoor minder effort doen”, zucht Penel.

Mooi schouwspel

Het steekt weleens dat ze minder makkelijk erkenning krijgen dan anderen in de sector. Maar de dames laten het niet aan hun hart komen, daarvoor zijn ze te goed in wat ze doen. “We voelen de ander goed aan”, zegt Forknell Penel. Een deadly duo, zo beschrijft mama Katleen de vibe die er heerst als ze met haar dochter in een meeting zit. Niet omdat ze meedogenloos zijn, wel omdat ze met zijn twee een enorme kracht uitstralen naar klanten toe. “Mensen zeggen ons dat het een mooi schouwspel is om te zien, wij twee in een meeting. Hoe we elkaar aanvullen en op elkaar inpikken: we stààn er.”

Met zijn twee stralen we een enorme kracht uit naar klanten toe

Of alles dan rozengeur en maneschijn is tussen moeder en dochter? Dat nu ook weer niet, lacht Forknell Penel. “Het zou een utopie zijn om te zeggen dat het altijd goed gaat. We hebben al beter onze draai gevonden dan in het begin, maar het is wel een kwestie van mekaars grenzen te respecteren”, zegt ze. “Ik hecht bijvoorbeeld meer belang aan een gezonde balans tussen werk en privé. Mama is altijd bezig met haar job, haar gsm staat niet stil. Ik kan mijn telefoon op vakantie gerust enkele dagen uitzetten.”

Penel geeft toe dat ze daarin anders is dan haar dochter. Vakantie, dat woord plaatst ze steevast tussen aanhalingstekens, want zelfs dan is ze in werkmodus. “Beroepsmisvorming”, lacht ze. “Ik ga praten met de barman of de hotelmanager, of ik zie dingen die beter kunnen. En nee, mijn telefoon staat op reis nooit uit. Ik kan dat niet. Maar chapeau voor mijn dochter dat zij het wél kan.”

Genieten van de reis

Dat de dochter vanuit Amsterdam werkt en de moeder op dit moment in Dubai vertoeft, maakt de samenwerking des te beter. “Moesten we in hetzelfde kantoor zitten, zouden er misschien meer wrijvingen zijn”, geeft Penel toe. Ook dochter Petra vindt het goed zo: “We bellen elkaar sowieso een paar keer per dag. Als we elkaar dan eens zien, is het nog zo plezant.”

Penel bereidt in Dubai de volgende editie van The Tables voor, een concept van The Glory of Excellence dat zakenmensen en topchefs samenbrengt aan tafel om hen te inspireren en van elkaar te laten bijleren. Voorlopig werkt ze nog vanuit een hotel — of wat had u gedacht — maar binnenkort zullen de dames er hun derde kantoor openen, naast dat in Gent en Amsterdam.

Voor de verdere toekomst hebben de twee ook nog plannen, maar op mijlpalen pinnen ze zich niet te hard vast. Moeder en dochter genieten vooral van en route zijn. “We zijn evengoed trots op de kleine stappen als de grote. Zitten we op een terrasje in de zon van Dubai, dan blikken we vaak terug op wat we al samen gedaan hebben, en dan kunnen we niet anders dan tevreden zijn”, zegt dochter Petra. Haar moeder sluit het zo af: “It’s all about the journey, en ik ben blij dat ik die kan delen met mijn dochter.”

(Copyright foto’s: Caroline Dupont Photography)


Wil jij eens over het muurtje van de hospitality sector kijken en zo inspiratie opdoen als ondernemer? Ideeën uitwisselen met topkok Wout Bru en andere ondernemende zielen? Registreer je dan voor het volgende event van The Glory of Excellence in Durbuy door te mailen naar venues@thegloryofexcellence.com.

Moeder en dochter ondernemen samen: “Rozengeur en maneschijn? Niet altijd. Maar samen staan we wél heel sterk”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Glory of Excellence

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief