Proudly-oprichter Maarten Van de Vondel en Sofie Vanspeybroeck

De gps zijn die bedrijven helpt navigeren op de moderne talentenmarkt. Dat is de ambitie van Proudly. Het platform dat uit de Bloovi-stal komt, zet artificiële intelligentie in om de talentenpool waar ondernemingen uit vissen een pak groter te maken. “Veel bedrijven rekruteren zelfs in volle war for talent nog altijd met oogkleppen op”, vertellen Maarten Van de Vondel en Sofie Vanspeybroeck. “85 procent van alle talent is latent op zoek naar een job en leest geen vacatures. Traditionele rekrutering laat deze gigantische groep links liggen, wij maken én houden die wel warm voor een job in jouw bedrijf.”

First things first: Proudly is zelf géén rekruteerder. “Integendeel, we geven bedrijven net de tools om hun rekrutering in eigen huis te houden”, benadrukt Maarten Van de Vondel. “Het is ons doel om ondernemingen de volledige controle over hun rekrutering te geven.”

“Bedrijven weten zelf het beste welke fit ze zoeken bij een kandidaat”, vult Sofie Vanspeybroeck aan. “Dat stuk nemen wij niet over, wel het hele luik dat ervoor komt. Wij automatiseren een deel van de zoektocht naar talent. We nemen vooral het saaie, tijdrovende stuk voor onze rekening: talent zoeken, talent aanspreken, talent warmhouden. Bedrijven kunnen zich dan volledig focussen op de sollicitatiegesprekken, op de fit met de juiste kandidaat.

Proudly geeft bedrijven de tools om hun rekrutering in eigen huis te houden

Proudly focust daarnaast ook op de lange termijn, verduidelijkt Van de Vondel. “We leggen stap voor stap een talentenpool aan die we voortdurend uitbreiden en vernieuwen. We zetten AI in om het juiste talent te bereiken. Dat is maar een stap, daarna zorgen we er ook voor dat we die talentenpool warmhouden.”

“Proudly komt uit de stal van Bloovi. Als we daar één ding geleerd hebben, dan is het wel de kracht van een sterk verhaal. Door sterke, relevante content te brengen en talent te voeden met nieuwe inzichten kan je een relatie opbouwen. Misschien staan de mensen in die talentenpool nu niet open voor een nieuwe job, maar binnen 6 maanden wel. Als je dan van nul moet beginnen om hen te benaderen, dan ben je al te laat. Why should they care, als ze nog nooit van je bedrijf hebben gehoord? Sta je al op hun radar, dan sla je een paar stappen over en begin je met een voorsprong te rekruteren.”

Maarten Van de Vondel - © Frederick Van Grootel

Klassieke rekrutering mist 85% van de kandidaten

De oorlog om talent vraagt om een andere manier van rekruteren, zegt Van de Vondel. “De talentenmarkt is radicaal veranderd. De traditionele manier van rekruteren is te hoogdrempelig geworden voor talent. Een vacature plaatsen, afwachten hoeveel sollicitaties je krijgt en dan de beste kandidaten op gesprek laten komen, dat werkt niet meer. De rollen zijn omgedraaid. Bedrijven moeten zichzelf vandaag verkopen, niet de kandidaten.”

“Wij zetten AI in om talent te bereiken buiten het klassieke netwerk van bedrijven. Ze vissen altijd in dezelfde vijver, wij zorgen ervoor dat hun blik verruimd wordt naar minder voor de hand liggende kandidaten. 85 procent van de mensen is latent op zoek naar werk. Ze hebben een job, zijn niet actief aan het zoeken of aan het solliciteren, maar ze staan bij een interessant aanbod wel open voor een nieuwe uitdaging. Maar die groep bereik je onmogelijk met klassieke vacatures, want daar kijken ze niet eens naar. Dat is een gigantische vijver. Als je erin slaagt om die proactief te bereiken en de drempel om te solliciteren weg te nemen, dan maak je die talentpool in één klap enorm veel groter.

Achter de berg kijken

“Stel dat je een PR-consultant zoekt: bij de klassieke manier van rekruteren eindig je dan bij een paar honderd profielen van PR-consultants. Dan moet je al het geluk hebben dat die én van job willen veranderen én dat ook nog eens binnen hetzelfde wereldje willen doen. Het wordt veel interessanter als je ook andere mensen kan bereiken, die misschien wel een achtergrond hebben in communicatie, maar nog niet als PR-consultant hebben gewerkt. Dan maak je die vijver in één keer misschien wel tien, twintig keer groter. Wij navigeren met Proudly ook achter de berg, op plekken die je op het eerste zicht niet kan zien.

Dankzij onze AI kunnen we het hele proces versnellen, vereenvoudigen én verbeteren

“Artificiële intelligentie maakt de eerste selectie, we voegen data van veel verschillende platformen samen en laten daar machine learning op los. We gooien veel databronnen samen om te vermijden dat je toch weer alleen op diploma of werkervaring gaat zoeken. Daarna gaan wij aan de slag en kijken we of de profielen die AI naar voor schuift ook echt passen bij wat de klant zoekt.”

“Ik geloof niet dat je de zoektocht naar talent volledig kan automatiseren of digitaliseren”, aldus Van de Vondel. “De menselijke factor blijft cruciaal, uiteindelijk hak je als bedrijf zelf de knoop door en moet je zelf in een persoonlijk gesprek nog altijd zien of er een klik is. Maar je kan wel een aanzienlijk deel van dat hele proces versnellen, vereenvoudigen én verbeteren door technologie in te schakelen.”

Sofie Vanspeybroeck - © Frederick Van Grootel

Buiten de lijntjes kleuren

“We gebruiken onze expertise ook om bedrijven te challengen”, legt Vanspeybroeck uit. “Ik heb wel eens een CEO horen zeggen dat vrouwen en IT niet samengaan. (lacht) Maar ik ben zo’n nerd die in haar vrije tijd zelf computers uit elkaar haalt en in elkaar steekt. Alleen staat dat niet op mijn CV. Zoals ik zijn er ontelbare profielen.”

AI helpt een handje om verder te kijken dan je neus lang is. Een deel van de ondernemingen is er gelukkig al van teruggekomen, maar ik zie er ook nog veel die zich nog altijd blindstaren op diploma’s. Terwijl iemand zonder het juiste diploma misschien tien keer harder heeft moeten knokken om er te komen, en dus veel gemotiveerder en gedrevener is. Ik snap dat een architect moet weten hoe je een huis bouwt zonder dat het instort, maar veel jobs zijn zo getransformeerd dat een diploma niet veel meer betekent. Durf toch eens buiten de lijntjes kleuren!

Hokjesdenken kunnen bedrijven zich nu op een krappe arbeidsmarkt niet meer permitteren

Het is echt een beetje heropvoeden wat we doen. Grote corporates hebben lang met oogkleppen op gerekruteerd: alleen mensen met het juiste diploma en x-aantal jaar werkervaring in een strak omlijnde sector. Dat hokjesdenken kunnen ze zich nu op een krappe arbeidsmarkt niet meer permitteren. Ze moeten hun blik verruimen.”

Bedrijven moeten ons niet geloven op ons woord. We hebben de data om ons punt te bewijzen. We kunnen bepaalde vooroordelen ontkrachten en objectiveren. Ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt zoeken veel bedrijven nog altijd dat ene schaap met vijf poten. Wij kunnen hen op basis van harde data zwart op wit zeggen: ‘Sorry, maar dat profiel dat jullie zoeken, bestaat simpelweg niet. Het is onmogelijk te vinden.’ Als je die objectiviteit in de discussie hebt gebracht, kan je breder beginnen zoeken en je criteria beginnen aan te passen. Maar dat werkt veel beter op basis van data dan op basis van een vaag buikgevoel.”

CEO Maarten Van de Vondel en Head of Product & Sales Sofie Vanspeybroeck - © Frederick Van Grootel

Op café of op LinkedIn?

Proudly helpt vandaag bedrijven als Flow Pilots, Attentia, Century 21 en Metamaze om het juiste talent aan te trekken. “We willen hen ontzorgen”, verduidelijkt oprichter Maarten Van de Vondel. “Laatst vertelde een onderneemster mij dat ze op zaterdagavond thuis vacatures aan het posten was en mensen aan het aanspreken was op LinkedIn. Het was het enige moment van de week dat ze daar nog tijd voor had. Daar gaat het in deze war for talent soms over: ga je zaterdagavond op zoek naar talent, of ga je op café? Een CEO wil een bedrijf runnen, een cultuur bouwen. Die wil niet op zaterdag LinkedIn afschuimen naar talent.

Wij willen met Proudly de gps zijn die bedrijven helpt navigeren op de talentenmarkt

“Wij willen met Proudly de gps zijn die bedrijven helpt navigeren op de talentenmarkt. Vandaag is daar nood aan, want de talentenmarkt is op korte tijd radicaal veranderd en bedrijven kunnen dat tempo niet volgen. Maar binnen 20 jaar zouden we eigenlijk niet meer mogen bestaan. Dan zou iedereen moeten doen wat wij vandaag doen: het hokjesdenken overstijgen en investeren in een talentenpool die voortdurend nieuw talent aflevert.