Kenneth Van Daele en Valérie Fornoville

Start-up en welzijnsgids Move To Happiness begon in 2021 met online workouts en yogasessies, vooral om mensen in coronatijden voldoende te laten bewegen. Al gauw besloten zaakvoerders Valérie Fornoville en Kenneth Van Daele het aanbod uit te breiden met, naast fysieke gezondheid, ook programmas om het mentaal en sociaal welzijn te boosten en daarbij op B2B te focussen. Ze gingen – aanvankelijk vruchteloos – in gesprek met ruim honderd HR-directors, op basis waarvan ze hun dienstverlening non-stop tweakten en optimaliseerden. Tot ze een product op maat van bedrijven hadden. “Als je als ondernemer all-in gaat, komt er uiteindelijk altijd wel een oplossing uit de bus.”

Uit die gesprekken met HR-directors detecteerden we drie problemen die regelmatig terugkwamen”, begint Kenneth Van Daele het verhaal van Move To Happiness. “Ten eerste hebben nog maar weinig bedrijven een gestructureerd wellbeing-beleid en worden activiteiten ad hoc georganiseerd, ten tweede is het engagement vaak te beperkt waardoor de interne organisatoren wel eens de moed verliezen. En ten derde komt wellbeing bovenop de kerntaken van HR, een team dat het vandaag sowieso al ontzettend druk heeft.”

Het hele concept van Move To Happiness dat we sinds mei hebben uitgerold, is erop toegespitst die drie problemen te coveren en aan te pakken. We hebben in elk geval een vliegende start genomen, met al meteen drie klanten die samen goed zijn voor 1500 medewerkers en dus users, aan de slag op het platform. Onze ambitie is om tegen eind 2022 7000 medewerkers te kunnen inspireren op ons online wellbeing platform. Of we op schema zitten? Laten we zeggen dat we erop vooruitlopen (lacht). Tegen 2025 mikken we zelfs op 85.000 users. Momenteel focussen we op kmo’s van minstens 200 medewerkers.

Wellbeing in de strategie

“We worden natuurlijk ook geholpen door het steeds maar verder groeiende besef bij bedrijven dat wellbeing – naast sustainability – een steeds belangrijkere pijler wordt, en dat het welzijn van hun medewerkers vooral door henzelf zal moeten aangepakt worden, omdat de overheid zich doorgaans beperkt tot sensibiliseringscampagnes. Vandaag wordt wellbeing zelfs opgenomen in de strategie van het bedrijf. Dat merken we ook aan het succes: één van onze drie klanten heeft ons aangeprezen op het internationale hoofdkwartier, waardoor wij binnenkort wel eens global zouden kunnen worden uitgerold. Maar dat is voorlopig nog afwachten. In elk geval kan ik nu al enthousiast zeggen: 2022 en 2023 worden goede jaren voor ons.”

Meer en meer bedrijven beseffen dat wellbeing een steeds belangrijkere pijler wordt, en dat het welzijn van hun medewerkers vooral door henzelf moet aangepakt worden

De hevig woedende war for talent

“In die toegenomen focus op welzijn heeft corona uiteraard een rol gespeeld”, vult Valérie Fornoville aan. “Werkgevers beseften dat het welzijn van hun medewerkers enorm onder druk stond, en dat er connectie moest blijven tussen medewerkers, zelfs al konden die elkaar niet fysiek op kantoor ontmoeten. Nu corona op de achtergrond verdwijnt, zien we gelukkig dat die aandacht niét afneemt.

Voor young potentials wordt wellbeing een steeds belangrijker criterium om ergens aan de slag te gaan. Ze willen hun werk op een zo aangenaam mogelijke manier kunnen doen

“Eén belangrijke reden is alvast de hevig woedende war for talent: voor young potentials wordt wellbeing – en dat kan je heel breed als ‘welbevinden’ invullen, dus ook telewerken – een steeds belangrijker criterium om ergens aan de slag te gaan. Ze willen hun werk op een zo aangenaam mogelijke manier kunnen doen. Daarom zetten wij met ons platform in op een breed welzijnsaanbod, dat steunt op vier pijlers: work-life, recharge, energy en toned. We bieden dat aan volgens een plug&play-model, waarbij medewerkers op hun eigen ritme, en op eigen interessegebieden, online dan wel offline kunnen werken aan hun geluk en gezondheid. Om de eenvoudige reden dat het vandaag heel moeilijk is geworden om medewerkers op hetzelfde moment samen te krijgen.”

Geen Ten Miles

“Dankzij de vier pijlers en het plug&play-model kunnen medewerkers aan cherrypicking doen. Medewerkers kiezen vrijwillig of ze aan de slag willen met workouts, meer willen leren over hun slaappatroon, hun energiemanagement willen boosten of een digitale detox willen aangaan. Op die manier willen we met ons platform eigenlijk de Netflix van wellbeing worden. Zeker omdat we aan de hand van de data gepersonaliseerde lijsten kunnen maken en visualiseren. Dat kan ook de bedrijven zelf inzichten geven: bijvoorbeeld dat in een bepaalde afdeling meer slapeloosheid gedetecteerd wordt dan elders. Vervolgens kunnen wij on site een workshop organiseren voor die afdeling. De experts die de programma's en workshops geven behoren echt tot de top in België.

Het Move To Happiness team: (vlnr) Valérie Fornoville, Kenneth Van Daele, Ellen Schouppe, Ann De Bisschop, Dr. Inge Declercq, Michaël Sels en Jenny van den Brandt.

“Verder werken we met digitale en fysieke teasers om Move To Happiness te laten leven op de werkvloer en focussen we op verbinding aan de hand van challenges. Die uitdagingen gaan ook breder dan het sportieve”, vertelt ze verder. “Het is niet zo dat we een team gaan opdragen om de Ten Miles te gaan lopen of de Mont Ventoux te beklimmen. Het moet voor iedereen haalbaar zijn. Zo loopt momenteel de 500 gram groenten en fruit challenge, waarbij het niet gaat om tegen elkaar te spelen, maar elkaar aan te moedigen en tips te delen.”

B2C-ervaring

Er zijn vandaag wel meerdere welzijnsplatformen, om het even met een eufemisme te zeggen. Wat Move To Happiness dan onderscheidt van die concullega’s, willen we weten. “Dan vermeld ik toch ons kant-en-klare communicatiepakket, waardoor werkgevers en HR heel gericht kunnen inzetten op hun kerntaak”, aldus Kenneth Van Daele.

Wij onderscheiden ons van andere welzijnsplatformen door ons kant-en-klare communicatiepakket, waardoor werkgevers en HR heel gericht kunnen inzetten op hun kerntaak

Wij voorzien werkelijk alles: intranet-posts, Q&A, nieuwsbrieven, presentaties om het aanbod intern kenbaar te maken. Ook data-inzichten, globaal en anoniem uiteraard, worden gedeeld met de bedrijfsleiding. Die communicatie is voor ons cruciaal, omdat het succes van ons platform afhankelijk is van het feit dat mensen vrijwillig deelnemen. Aan ons om die goesting aan te wakkeren. Niet evident, omdat we volledig online werken. Maar wij hebben het voordeel van ervaring met B2C-marketing via onze welzijnsclub. Uiteraard is B2B voor ons belangrijk, omdat we op die manier nieuwe klanten binnenhalen, maar dan moeten die medewerkers bereikt en getriggerd worden om aan de slag te gaan. En dan kan je perfect B2C-marketingtechnieken toepassen.”

Heel erg coachende aandeelhouders

In de beginfase kregen de twee founders vaak het deksel op de neus. Hebben ze in het vrij korte traject met hun start-up al waardevolle lessen geleerd of inzichten opgedaan? “Dat je als startende ondernemer in de beginfase heel wat geld op de brandstapel moet gooien voor je tot resultaten komt”, lacht Kenneth Van Daele. “Maar ook dat, als je als ondernemer all-in gaat, er uiteindelijk altijd wel een oplossing uit de bus komt.”

“Zelfs al krijg je eerst honderd keer ‘nee’: nooit opgeven als je overtuigd bent van je idee – op het moment dat je het hoofd wil laten hangen, moet je nog even doorbijten, want dan komt vaak net het kantelpunt, weet ik uit ervaring (lacht). En als gevolg van die nee’s hebben wij vandaag wel een topproduct, perfect op maat van medewerkers.

“Zorg er ook voor dat je goeie eerste aandeelhouders hebt”, vult Valérie Fornoville aan. “Die van ons waren bijvoorbeeld heel erg coachend, wat wij als zaakvoerders van een start-up erg konden appreciëren. Voor ons was dat echt goud waard. Kortom, laat je goed omringen. Ook door de juiste medewerkers en experts, zoals wij doen.