Business coach Maurice Van Kerkoerle is een man met een missie. “Veel van mijn cliënten hebben hun schaapjes al lang op het droge. Maar zij beseffen meer dan wie ook dat tijd de grootste schaarste is die er bestaat.” Met zijn Inner Strength methodiek helpt hij bedrijfsleiders en beslissingnemers om de teugels terug in handen te krijgen in plaats van steeds achter de feiten aan te rennen.

Het is een donkere winterdag als Maurice Van Kerkoerle me via een videocall welkom heet in zijn weelderige kantoor, hoog boven het Antwerpse eilandje. Ik wil weten hoe hij business coach is geworden, maar met zijn typisch Nederlandse snedigheid wijst hij me eerst op het volgende: “Ik noem mezelf geen coach, maar Result Catalyst. Een resultaatversneller. De term coach is een onbeschermde titel, en dat heeft de voorbije decennia voor een ware wildgroei aan coaches gezorgd. Denk aan burn-out coaches, sales coaches, sleep coaches, smile coaches … Het is te gek om los te lopen. Al die coaches hengelen natuurlijk steeds naar werk. Daardoor krijgen gedreven ondernemers wel vijf keer per week een coach aan de lijn die hen briljante coachingsprogramma’s probeert aan te smeren. En dat terwijl veel van die coaches zelf vaak nooit een bedrijf gehad hebben of personeel hebben moeten aansturen.”

Organische groei

Maurice Van Kerkoerle had in een vorig leven wel personeel in dienst. Op zijn tweeëntwintigste ging hij aan de slag in de sportsector en bouwde meerdere bedrijven uit. Op zijn vierendertigste had hij vijftig mensen in dienst. “Mij is toen overkomen wat ik vandaag bij veel andere ondernemers zie. Ik leidde geen business, maar een uit de hand gelopen hobby. Ik had geen duidelijk meetbaar doel maar kreeg het wel alsmaar drukker. Op mijn vierendertigste heb ik al mijn bedrijven verkocht en ben ik opnieuw begonnen.”

Maurice ging aan de slag als personal coach, maar merkte al snel dat er veel ondernemers onder zijn klanten waren die hem ook op zakelijk vlak advies begonnen te vragen. Hij ging zich verdiepen en volgt nu al tien jaar in San Francisco een high-end coachingopleiding die hem steeds laat zien hoe hij ondernemers een groter spel kan laten spelen. “Veel kmo’s zijn gewoon vanuit hun passie in hun garage begonnen met een bedrijf. Dat is in veel gevallen een succes geworden omdat de bedrijfsleider goed is in wat hij doet. Zo groeit het bedrijf organisch, maar in die groei komt vaak het punt dat het bij de bedrijfsleider ontbreekt aan de juiste competenties om op dat niveau het bedrijf in goede banen te leiden.”

Mij is toen overkomen wat ik vandaag bij veel andere ondernemers zie

“Ik werk bijvoorbeeld met verschillende architecten. Die hebben architectuur gestudeerd en zijn daar fantastisch bedreven in. Maar wat ze op school niet geleerd hebben – en dat geldt voor de meeste studies – is hoe ze een werkvergadering moeten leiden of een team van tien architecten moeten aansturen. Hoe ze een sales gesprek moeten voeren, of een gesprek met slecht nieuws. Of waar ze op moeten focussen wanneer iemand op sollicitatiegesprek komt. Ze zijn daardoor nog te vaak in hun eigen bedrijf aan het werken, in plaats van het bedrijf leiding te geven. Omdat ze nooit geleerd hebben hoe dat moet.”

Een kwestie van afspraken

Leidinggeven valt volgens Maurice nochtans te herleiden tot een eenvoudige essentie: “Om te kunnen leiden, moet je krachtige afspraken kunnen maken. Dat geldt voor elk bedrijf, of het nu een Albert Heijn is of een metaalproducent. Want elk bedrijf bestaat altijd uit vier pijlers. De eerste pijler is de groep medewerkers die een bedrijf heeft verenigd rond zijn activiteiten. De tweede pijler is dat die mensen gesprekken hebben met anderen. Onderling, maar ook met klanten, onderaannemers en zo meer. Die gesprekken moeten leiden tot afspraken. De derde pijler is commitment: als een persoon een afspraak maakt, dan moet hij die ook nakomen. En de vierde pijler is tot slot meetbaar resultaat. In ieder bedrijf ontbreekt er wel eens resultaat of gaat er iets mis. In 96% van de gevallen omdat het misgelopen is in de tweede of de derde pijler, de afspraken of het commitment. Misschien heb jij geen duidelijke afspraken gemaakt met je medewerker, klant of leverancier. Of misschien houdt die zich niet aan zijn woord. Daarom zijn heldere afspraken noodzakelijk.”

“Ik heb heel veel Belgen als cliënt, en de meesten zeggen dat die Hollanders makkelijk praten hebben”, grijnst Maurice. “Die zijn allemaal goedgebekt. Maar het gaat er niet om goedgebekt te zijn, wel om heel veel duidelijkheid te leggen in wat je zegt.”

De grootste schaarste

Veel ondernemers hebben het volgens Maurice moeilijk om zaken uit handen te geven. “Want als ze het zelf doen, dan zijn ze ten minste zeker dat het goed zal gebeuren. En dat klopt inderdaad. Maar steeds die controle willen hebben kost ook veel meer tijd. Veel van mijn cliënten hebben geen financiële zorgen meer, die hebben hun schaapjes al lang op het droge. Maar zij beseffen meer dan wie ook dat tijd de grootste schaarste is die er bestaat. We leven allemaal maar heel kort op deze planeet. Met duidelijk afspraken en een sterk commitment ben je wel in staat om zaken uit handen geven en gaan versnellen.”

Haasten, haasten, haasten

Maurice haalt het voorbeeld aan van een van zijn klanten, een landbouwer. “Van die man zijn verhaal gaat mijn hart echt sneller kloppen. Hij was opgevoed met de leuze ‘niet lullen maar poetsen’. Zeven dagen in de week werken, nooit op vakantie, en wie niet horen wil, moet maar voelen. Dat had hem geen windeieren gelegd. Het bedrijf boerde goed en had meer dan 200 medewerkers. Maar hij had nooit echt leren ondernemen. Hij deed gewoon verder wat mama en papa voor hem hadden gedaan. Daardoor was het altijd maar haasten, haasten, haasten. En zijn vrouw was een echt gevoelsmens, dat woog zwaar door.

Met duidelijke afspraken en een sterk commitment ben je wel in staat om zaken uit handen te geven en te gaan versnellen

Die mensen hebben bij mij een traject gevolgd, en nu communiceren ze veel duidelijker, met krachtige afspraken. Het zijn echte ondernemers geworden die zich heel bewust zijn van alle keuzes die ze maken. Ze maken tijd voor zichzelf en elkaar, voor de kinderen. Ze hebben een toekomst gecreëerd voor zichzelf, los van hun bedrijf. In die mate dat ze nu zelfs tijd hebben gecreëerd om andere bedrijven op te starten. Maar het mooiste van allemaal? Ik kwam daar onlangs binnen, en het was meteen van: hey Maurice joh, ga zitten! Ze hebben gewoon tijd voor je, omdat ze de leiding hebben overgedragen. Kijk, dat is de reden dat ik doe wat ik doe. Want ik weet dat die mensen dat tot aan het einde van hun dagen kunnen verderzetten.”