‘Gouden toekomst voor gespecialiseerde webshops’

Het is perfect mogelijk om als gespecialiseerde webshop mee te spelen met de e-commerce giganten. Founder Elies Van der Graaff komt op de Webshop Vakbeurs haar visie op de webwinkel van de toekomst geven. Dit evenement, dat plaatsvindt op 25 en 26 april in de Nekkerhal Mechelen, richt zich op ondernemers die willen starten met een gloednieuwe webshop, entrepreneurs die hun online kanaal willen optimaliseren en medewerkers van gevestigde bedrijven die naast een fysiek verkooppunt de stap naar een online verkoopkanaal willen maken. De Nederlandse brengt een rooskleurige visie met een gouden randje. “Dankzij een unieke merkbeleving en persoonlijke service kan je echt het verschil maken ten opzichte van de e-commerce reuzen waar klanten zich eerder een nummertje voelen.”

Toen Elies Van der Graaff in 2008 begon met Medpets.nl werden gezondheidsproducten voor huisdieren alleen nog maar via de dierenarts verkocht. Offline dus. Medpets.nl dook in het gat in de markt, en begon als eerste in Nederland een groot assortiment diergeneesmiddelen, voedingssupplementen, dieetvoer en verzorgingsproducten online aan te bieden.

Tien jaar later telt Onlinepets, het bedrijf boven de webshop, 70 medewerkers die vanuit het eigen distributiecentrum in Roosendaal elke maand meer dan 60.000 pakjes versturen. Naar adressen in Nederland, maar ook naar huisdierbaasjes in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk.

Samen de markt vergroten

Elies heeft de markt van de e-commerce de voorbije tien jaar zien exploderen. E-commerce boomt, en zal dat volgens haar blijven doen. De gespecialiseerde webshops, die zich richten op een specifieke niche in de markt, zullen daar mee van profiteren. “Ik zie de grote giganten als bol.com en Coolblue niet als concurrenten, maar als medestanders. Ons succes gaat hand in hand. De reuzen vergroten de markt voor e-commerce, en ze helpen de drempel voor de consumenten verlagen. De markt is zeker nog niet verzadigd. Er zijn nog altijd heel veel mensen die de stap naar online shoppen nog niet hebben gezet. Zeker in onze doelgroep, die gemiddeld toch al een beetje ouder is.”

“De e-commercesector zal blijven professionaliseren, en ook de schaalgrootte zie ik verder toenemen. De zolderkamersites zullen er onherroepelijk tussenuit vallen. Maar de grotere gespecialiseerde webshops hebben nog heel wat groeimarge. Als ze kunnen beantwoorden aan de steeds strengere eisen van de consument en hun klanten tegelijkertijd een ervaring kunnen bieden die ze bij de echte e-commercereuzen niét vinden, dan wacht hen een gouden toekomst.

De markt is zeker nog niet verzadigd. Er zijn nog altijd heel veel mensen die de stap naar online shoppen nog niet hebben gezet

Hoe je als niche e-shop onderscheiden?

E-commercereuzen als bol.com en Coolblue (ook te vinden op de Webshop Vakbeurs) zijn dan geen concurrenten (medpets.nl verkoopt bijvoorbeeld veel producten via bol.com), maar élke webshop voelt hun impact. “Vooral dan in de verwachtingen van consumenten. Die worden veeleisender. We hebben van meet af aan een heel grote hoeveelheid producten aangeboden, met een grote stock die onmiddellijk beschikbaar was. Maar ook wij hebben onze snelheid doorheen de jaren nog verder moeten aanscherpen. Wie voor 22 uur bestelt, krijgt zijn producten de volgende dag thuis bezorgd.”

Een groot aanbod en een al even grote stock die razendsnel beschikbaar is, ziet Elies eigenlijk niet als een troef waarmee je als webshop het verschil kan maken. Eerder als basisvereisten om een succesvolle webshop te runnen.

Waar kunnen gespecialiseerde webshops dan wel het verschil maken? Hoe kunnen ze blijven groeien in de immer boomende markt van de e-commerce, waar ook nieuwe technologieën opduiken en nieuwe landen (met natuurlijk het Chinese Ali Express als meest sprekende voorbeeld) het terrein betreden? Hieronder vijf recepten om als nichewebshop het verschil te maken:

1/ Merkbeleving

“Een huisdier neemt een ontzettend belangrijke plaats in het leven van mensen in. Ze willen het beste voor hun huisdier, en ze gaan dat niet zomaar eender waar kopen”, weet Elies Van der Graaff. “Ze moeten erop kunnen rekenen dat jij hun liefde voor dieren deelt, en dat je dé expert bent als het op de verzorging van huisdieren aankomt. Dat doe je niet met een anonieme webshop. Alles draait bij ons rond het huisdier. Je komt naar Medpets.nl om iets te kopen, maar je krijgt een heel totaalconcept.”

“We hebben een eigen blog, geven veel meer uitleg bij onze producten dan de twee lijntjes die je bij de heel grote webshops krijgt, we delen ook tips. Allemaal manieren om het verschil te maken, en een eigen merkbeleving op te bouwen. Webshops die veel verschillende doelgroepen moeten bedienen, krijgen daar geen ruimte voor.”

2/ Persoonlijke service

“Wij hechten heel veel belang aan een goede, persoonlijke service. Bij grote webshops is het soms zoeken naar een naald in een hooiberg als je contactgegevens te pakken wil krijgen. Je moet bereikbaar en toegankelijk zijn. We hebben zelfs een dierenarts in dienst die onze klanten helpt als ze twijfelen welk product het meest geschikt is voor hun huisdier of wanneer ze zich afvragen of ze het wel op de juiste manier gebruiken.”

“Onze klanten zijn vaak iets ouder. Ze zijn minder vertrouwd met de e-commerce, dan maakt een uitstekende service echt het verschil. Soms zijn ze ook eenzaam, en voel je dat ze gewoon nood hebben aan een praatje. Daar verdien je dan niets mee, maar het schept wel een band. Vergis je niet, ook voor een webshop is een goed klantencontact goud waard.

==> Meer tips van Elies? Schrijf je gratis in voor de Webshop Vakbeurs!

3/ Alles in eigen huis

“Wij doen alles zelf: ICT, customer service, inkoop, distributie, marketing. Alles zit in huis. We hebben de voorbije tien jaar wel eens geëxperimenteerd met het outsourcen van bijvoorbeeld de marketing voor de webshop, maar zijn daar telkens weer van teruggekomen. Ik merk dat alle succesvolle webshops dat ondertussen doen. Als alle activiteiten onder één en hetzelfde dak zitten, kan je veel sneller schakelen en ook veel sneller anticiperen als er toch ergens een kink in de kabel zit. Je bent van geen enkele andere partij afhankelijk”, aldus Van der Graaff.

ls alle activiteiten onder één en hetzelfde dak zitten, kan je veel sneller schakelen en ook veel sneller anticiperen als er toch ergens een kink in de kabel zit

4/ Eerst stappen, dan lopen

“Behalve Nederland zijn we nog actief in vijf andere landen. Dat is stap voor stap gegaan. Niet willen rennen voor je kan stappen. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Onze webshop moest tot in de puntjes in orde zijn voor we een andere markt aanboorden. Pas als land X vlot draaide, hebben we gelanceerd in land Y. Dominosteentje per dominosteentje. Elk land is anders, je moet met heel wat factoren rekening houden. Liever een marktlancering nog heel even uitstellen, dan te vroeg lanceren en na een paar maanden terug te moeten afdruipen.”

5/ Marge van meet af aan

“Al zolang Medpets.nl bestaat, zijn er webshops die ons puur op prijs proberen te beconcurreren”, vertelt de Nederlandse. “Ze zijn er altijd geweest, maar het zijn er wel telkens anderen. Ze bieden lage prijzen aan, maar vanaf het moment dat ze groeien moeten ze investeren en kosten maken om de vraag te bolwerken, en dan kunnen ze hun prijzen niet meer volhouden en crashen ze. Zo gaat het elke keer opnieuw, bij elke prijsbreker. Wij hebben van meet af aan met marges gewerkt. Dan groei je misschien iets trager, maar je blijft wel groeien.”

Wil jij meer tips van Elies Van der Graaff over hoe je jouw webshop succesvol(ler) kan maken? Woon dan haar, of een van de andere 55+ lezingen, bij op de Webshop Vakbeurs! Registreer je gratis en kom op 25 en 26 april naar de Nekkerhal Mechelen. Tickets en het volledige programma vind je hier!