Veel start-ups zijn bekend door hun disruptief karakter, andere zijn dan weer de kers op de taart die sommige sectoren misten. Tot die laatste categorie behoort DinnerGift, opgericht en geleid door zussen Astrid, Laurien, Charlotte en hun broer Filip Van den Broeck. Daarmee kan iedereen online geschenkbonnen kopen voor etentjes en ervaringen op verrassende locaties. Onder de vleugels van accelerator Start it @KBC groeide het Lierse bedrijf afgelopen maanden razendsnel. Tijd dus voor een gesprek met Astrid Van den Broeck, één van de bezielers van DinnerGift!

Van hecht gezin naar complementaire start-up

DinnerGift is een familiebedrijf pur sang. Astrid en haar broer Filip waren samen op wandel, toen het idee voor gepersonaliseerde cadeaubonnen voor etentjes ontstond. “Later die dag zouden we naar een feestje gaan, en we hadden nog geen geschenk”, lacht Astrid Van den Broeck. “Traditionele cadeaubonnen zijn vaak zo onpersoonlijk, en bezorgen de ontvanger flink wat keuzestress. Natuurlijk is er altijd Viva of Bongo, maar voor je het weet, is zo’n bon vervallen. Wat als we mensen konden inspireren met een uniek, experience-driven cadeaugeschenk? Het zaadje voor DinnerGift was geplant. Volgens het motto ‘the perfect gift is just around the corner’ werkten we het idee uit voor fysieke en online cadeaubonnen met een twist. Op die manier brengen we de horecasector en mensen die op zoek zijn naar een leuke food ervaring samen.”

Ons grootste voordeel als familiestart-up? We kunnen frustraties direct uitklaren

‘Uniek’ en ‘experience-driven’ zijn allesbehalve marketingpraatjes. Van een visbar op het Antwerpse Eilandje tot vegan hotspots: de start-up richt zich op restaurants en speciaalzaken die een uitzonderlijke werking, concept of locatie heeft. Filip Van den Broeckneemt de software ontwikkeling voor zijn rekening, terwijl zus Astrid ondersteuning biedt in product design en het financiële plaatje. Zussen Laurien en Charlotte focussen zich dan weer respectievelijk op sales en customer service. “We krijgen regelmatig de vraag of het runnen van een familiestart-up wel geen gigantische uitdaging is”, zegt Astrid Van den Broeck. “Ik denk dat dat in veel gezinnen het geval is of zou zijn, maar bij ons gaat het allemaal vanzelf. We komen uit een hecht gezin, en willen elkaar naar een hoger niveau tillen. Uiteraard zijn er soms frustraties, maar wij hebben het voordeel dat we die meteen kunnen uitklaren. En bovendien niet onbelangrijk: we zijn een heel divers founding team. Ieder heeft een andere achtergrond.”

Ode aan eerste believers en kruisbestuiving

DinnerGift bestaat vandaag drie jaar, maar vorig jaar belandde de start-up in een stroomversnelling. Toen besloot het viertal een dossier in te dienen voor de accelerator Start it @KBC. “In het begin heb je als jong bedrijf nauwelijks referenties en moet je je keihard bewijzen”, vervolgt Astrid Van den Broeck. “Naast die eerste klanten was de selectie van Start it @KBC meer dan gewoon een extra validatie voor ons bedrijf. De mentoren en community managers maken deel uit van die eerste believers die fungeren als klankbord en waardevolle adviseurs. Zonder dat er vanuit eender welke hoek financiële belangen of kleine lettertjes mee gemoeid zijn.”

v.l.n.r. Charlotte, Laurien en Astrid Van den Broeck - credit: fotografe Joke De Nef

Door bepaalde lessen mee te geven vanuit hun eigen ervaring, wordt de groei van DinnerGift naar verluidt ‘letterlijk geaccelereerd’. “Onze vaste mentor is Sebastian Matoso, en het moet gezegd: we hebben heel wat te danken aan hem”, knikt Astrid Van den Broeck. “Hij stelt de dingen in vraag, maar steeds op een constructieve manier. Door Sebastian hebben we ons echt een “gewoon doen”-mindset aangemeten. Oeverloze gesprekken over het al dan niet invoeren van functionaliteiten hebben geen zin. Testen, documenteren en leren: zo ga je het snelst.”

In deze acceleratorcommunity dienen nieuwe opportuniteiten zich voortdurend aan

Los van de vaste mentor heeft DinnerGift de jongste maanden heel wat kruisbestuiving ondervonden. In de acceleratorcommunity dienen nieuwe opportuniteiten zich, zo zegt Astrid Van den Broeck, voortdurend aan. Zo kwam de vierkoppige start-up binnen het Start it @KBC netwerk in contact met de start-up en sociale coöperatie Give A Day. “In volle coronacrisis organiseerden we samen de grootste virtuele buurtbistro ooit”, glundert Astrid Van den Broeck. “Mede dankzij de steun van partners zoals Google en Deliveroo zetten we deelnemende horecazaken in de schijnwerpers. Niet alleen de gezelligheid, maar ook de dankbaarheid en voldoening waren enorm. We kregen plotsklaps ook interesse vanuit de steden zelf voor stadsbonnen, wat we natuurlijk geweldig vinden.”

Mentale cursus

Die momenten van voldoening zijn in elk geval van onschatbare waarde. Tijdens het gesprek stipt Astrid Van den Broeck herhaaldelijk het belang van het mentale facet in ondernemerschap aan. “Belgen zijn risicoavers en trekken in het begin je idee meermaals in twijfel”, vertelt ze. “Eens je bedrijf een eerste groei meemaakt, zeggen ze dat ze van meet af aan in je geloofden (lacht).

“Het komt erop aan om een olifantenvel aan te maken, en mede dankzij waardevol advies je eigen weg te volgen. Verrassend genoeg heb ik de jongste jaren heel wat zelfvertrouwen gekweekt. Ik had altijd wel de droom om een eigen onderneming te stichten, maar dat kleine stemmetje in mijn hoofd betwijfelde mijn capaciteiten. Maar doordat je als groeibedrijf verschillende uitdagingen tegenkomt, kweek je een probleemoplossend vermogen. Je moet zoveel zelf doen, en je hebt geen baas die het even voor jou komt oplossen.”

v.l.n.r. Laurien, Charlotte en Astrid Van den Broeck - credit: fotografe Joke De Nef

Toch mag dat volgens de Lierse geen vrijgeleide geven om 24/7 aan het werk te zijn, waar zo vaak op wordt gehamerd. “Ik vroeg me af hoe onze mentor Sebastian er altijd in slaagt om ons een energy boost te bezorgen”, gaat Astrid Van den Broeck verder. “Wel, soms werkt hij zeven dagen aan één stuk door, maar hij tankt ook energie door meerdere keren per jaar op reis te gaan en regelmatig tijd te maken voor zijn familie. Vroeger had ik het gevoel dat daar een taboe op rustte, maar ik denk dat dat stilaan verdwijnt - ook dankzij Start it @KBC. Een belangrijke pijler van hun programma is de ‘Wellbeing Academy’, die zich richt op het mentale welzijn van founders. Zo heb ik geleerd hoe cruciaal het is om af en toe de pauzeknop in te drukken.”

Focus op focus

Een start-up is nooit rozengeur en maneschijn, dat weet inmiddels iedereen. De grootste uitdaging van DinnerGift? Focus, focus en nog eens focus.

Dankzij Start it @KBC verdwijnt het taboe dat je 24/7 moet werken om een succesvolle ondernemer te zijn

Toen DinnerGift samen met enkele andere bedrijven uit het Antwerpse in maart Let’s Support (een non-profit webplatform waarmee consumenten met een waardebon lokale restaurants, café’s en kmo’s konden steunen, nvdr) opstartte, twijfelde de start-up om de markt van horeca open te trekken. “Het is niet makkelijk om voortdurend afwegingen te moeten maken”, geeft Astrid Van den Broeck toe. “Zeker nu meerdere partijen uit verschillende hoeken en industrieën ons vinden. Maar dankzij het advies van onder meer Lode (Uytterschaut, de oprichter van Start it @KBC, nvdr) weten we dat focus de heilige graal is van een onderneming.

“Daarom bedienen we andere sectoren binnenkort op een ander platform, The Gift Collection. Zo blijft voor bestaande ambassadeurs duidelijk waarvoor we staan. In het begin voelden we ons misschien geneigd om voortdurend nieuwe klanten van overal aan te trekken. Maar misschien is het behouden en tevreden houden van die bestaande believers nog veel belangrijker. En dat is misschien wel de grootste les die we met DinnerGift hebben geleerd: probeer niet alle problemen en uitdagingen aan te pakken, los vooral de belangrijkste op.”

Klaar om zelf de stap te zetten met je eigen onderneming, en hulp te genieten van de grootste accelerator in België? Meld je dan voor 21 september aan voor het programma van Start it @KBC, en krijg workshops en waardevolle connecties voor de volgende stap!