Jurka Vanthournout, vennoot en directeur legal bij Titeca Pro Accounts & Experts

Familiebedrijven zijn de hoekstenen van onze economie. Van alle vennootschappen met personeel is zelfs bijna 80 procent een familiebedrijf in ons land. Ze zijn dus cruciaal. Maar vroeg of laat komt in deze bedrijven een belangrijk, maar gevoelig onderwerp naar boven: wie zorgt voor de opvolging? In de ene familie is dat duidelijk, in de andere moet er nog heel wat gediscussieerd worden. Een netelige kwestie, waar meer bij komt kijken dan mensen denken. Daarom hebben de accountants en experts van Titeca een eigen podcast gemaakt. In ‘Wat als?’ nemen ze ondernemersfamilies mee in de wereld van familiale opvolging.

Vijf afleveringen lang volgen luisteraars het verhaal van de familie De Keyser-Koninckx die samen de toekomst van het familiebedrijf bespreekt. Een fictieve familie met een verzonnen bedrijf, maar wel gebaseerd op de vragen die bij klanten van Titeca vaak de kop opsteken. De kwesties die aan bod komen zullen ongetwijfeld bij veel ondernemersfamilies bekend in de oren klinken.

“De opvolging in een familiebedrijf is geen gemakkelijk topic. Los van de vraag wie de fakkel overneemt, is het voor velen ook niet altijd duidelijk wat er komt kijken bij zo’n opvolging”, zegt vennoot Jurka Vanthournout. “Met de podcastreeks willen we op een plezante manier duidelijkheid scheppen.”

Laagdrempelig dat is de podcast vooral. “We willen vooral de jongere generatie ondernemers bereiken. Zij hebben geen tijd of zin meer om nieuwsbrieven en kranten te lezen. Zij absorberen al hun informatie door naar video’s te kijken of podcasts te luisteren. Met ‘Wat als?’ willen we onze expertise tot bij hen brengen”, aldus Vanthournout. En dat doet Titeca met het verhaal van een ondernemerskoppel en hun drie kinderen die samen de opvolging proberen te regelen.

Met de stemmen van collega’s

De medewerkers van Titeca schreven zelf het script van de vijfdelige reeks. “We hebben hier met veel collega’s aan gewerkt, iedereen heeft zijn ervaring gedeeld. Door die input van onze eigen medewerkers kreeg het verhaal snel vorm.” Niet alleen het script, ook de opnames en verwerking van de podcast heeft het accountancykantoor op eigen houtje gedaan.

VOKA heeft hen geholpen met de infrastructuur voor de opnames, maar het effectief opnemen van de afleveringen werd in goede banen geleid door een jonge digiteer van Titeca. Meer nog: “We hadden intern een vacature uitgeschreven om de stemmen van de fictieve familieleden in te spreken. Dus de mensen die je hoort, zijn onze collega’s”, klinkt het trots.

Jurka Vanthournout

De podcast staat sinds 16 november live op Spotify en Apple Podcast, en Jurka Vanthournout net als haar collega’s merken dat er over gesproken wordt in het ondernemerswereldje. “We horen uit verschillende hoeken dat mensen luisteren naar onze reeks”, zegt ze. Luisteraars vinden ‘het eens iets anders’. “We krijgen fijne reacties. Vooral het feit dat de informatie op een begrijpbare, maar leuke manier wordt gebracht, lijkt wel aan te slaan.”

Verrassend en vernieuwend

Bij Titeca zijn ze helemaal overtuigd van het podcastformat. “Wij kunnen onze expertise tonen op een verrassende manier en de luisteraar leert snel iets bij”, concludeert Vanthournout. Of er een tweede seizoen komt? “Wie weet! Als we merken dat het veel impact heeft gehad, dan sluit ik dat zeker niet uit.”

Het is alleszins eens iets anders voor een accountancykantoor, zo een podcastreeks maken. Maar dat is precies wie de mensen van Titeca zijn: anders. “We houden de dingen graag eenvoudig, uit het echte leven gegrepen. Maar we pakken ze wel anders aan. Als iets al eens gedaan is, dan zoeken we naar een manier om het net dat tikkeltje vernieuwender te maken.”

We houden de dingen graag eenvoudig, uit het echte leven gegrepen. Maar we pakken ze wel anders aan

Verrassend en vernieuwend: het is een visie die bij Titeca wordt doorgetrokken doorheen de hele bedrijfsvoering. “We zijn niet de accountants en experts die vanop een afstandje meekijken”, klinkt het. “Vanaf de geboorte van je eerste kind tot wanneer je klaar bent om de fakkel over te dragen: we houden nauw contact en geven voortdurend advies.” Dat wil niet zeggen dat de accountants en experts van Titeca hun klanten naar de mond praten. “Oh, nee, absoluut niet”, lacht Jurka Vanthournout. “We zijn geen volgers die zomaar jaknikken omdat ons dat beter uitkomt. We geven correct advies, zelfs als we zo in ons eigen vel snijden.”

Jurka Vanthournout

De accountants en experts van Titeca leren hun ondernemersfamilies door en door kennen. “We staan heel dicht bij onze klanten. Logisch ook, we werken vaak al jaren samen met deze mensen. We kennen hen goed op professioneel en persoonlijk vlak. En dat is belangrijk, want wil je iemand goed bijstaan en adviseren, dan moet je weten wie die persoon is”, vertelt Vanthournout. “Voor ons is die persoonlijke relatie op lange termijn dus erg belangrijk.”

Op de lange baan schuiven? Doe je beter niet!

Een goede band hebben met de ondernemersfamilies is een must voor Titeca. Vooral omdat familiebedrijven een speciale dynamiek hebben. Je spreekt niet met een CEO, CFO of COO, maar met een moeder, neef of nonkel. “Die familieband is mooi om te zien, maar het leidt er ook vaak toe dat bepaalde discussies vermeden worden. Sommige zaken kunnen gevoelig liggen en mensen willen hun familieleden niet schofferen. Uit schrik voor onenigheid schuiven ze belangrijke beslissingen op de lange baan.”

Een successieplan hebben, is belangrijk voor de toekomst van je bedrijf

Dat doe je beter niet, vertelt Dominique Haelewyn. Want een successieplan hebben, is belangrijk voor de toekomst van je bedrijf. “Als je al vroeg je toekomstvisie op papier zet, dan is daar duidelijkheid over voor nieuwe generaties. Wie het roer dan ook overneemt, weet wat de visie van de familie is en hoe hij of zij die kan voortzetten. Dit komt niet alleen het bedrijf ten goede, maar is ook de beste manier om persoonlijke, familiale conflicten te vermijden.”

Dominique Haelewyn, successieplanner bij Titeca Pro Accountants & Experts

“Tijdens de gesprekken kunnen de emoties misschien wel eens de overhand nemen en kan een verhitte discussie volgen, maar de ervaring leert dat de afspraken die hieruit voortvloeien op lange termijn de familiale banden alleen maar versterken”, zegt Haelewyn. Geen gemakkelijke opdracht, natuurlijk. En dat begrijpen ze bij Titeca maar al te goed. Het accountancykantoor biedt daarom trajectbegeleiding waarbij ze ondernemersfamilies door alle netelige kwesties loodsen.

Taboes doorbreken

Taboes doorbreken en moeilijke gesprekken opstarten, hoort daar ook bij”, aldus Jurka Vanthournout. Hoe gaan de ouders verder nadat de opvolger is gestart? Hoe gaat die overdracht concreet verlopen? En wat met toekomstige generaties? Hier zijn geen pasklare antwoorden voor, want geen enkele familie is hetzelfde en geen enkel bedrijf lijkt op een ander.

Titeca helpt familiebedrijven om out of the box te denken en hun eigen antwoorden te formuleren. “De volgende generatie zal je dankbaar zijn dat je goed hebt nagedacht over de toekomst van het bedrijf, want een duidelijk plan neemt heel wat onzekerheid en frustraties weg.”