On-Hertz founders Renaud Schoonbroodt & Benjamin Lardinoit

VRT, DPG, RTBF, RTL, Canal + in Frankrijk: ze gebruiken allemaal software van de Belgische start-up On-Hertz voor hun audioproducties. Grote mediabedrijven stappen af van hun logge hardware, ze gebruiken nieuwe tools en applicaties om efficiënter en intuïtiever audiocontent te maken. On-Hertz speelt een pioniersrol in die evolutie.


  • Wie? Benjamin Lardinoit en Renaud Schoonbroodt
  • Sinds? 2018
  • Werknemers? 7
  • Omzet? /
  • Funding? 450.000 euro

De twee oprichters van On-Hertz hebben allebei een achtergrond in de mediasector. “We zagen daar dat grote mediabedrijven nog altijd grotendeels afhankelijk waren van logge hardware voor hun audioproducties”, vertelt Benjamin Lardinoit. “Zo kwam mijn co-founder Renaud op het idee om tools en applicaties te bouwen die hen toelaat om flexibeler, schaalbaar en gebruiksvriendelijker te werken. Zowel in de studio als op andere plekken: thuis, vanop festivals of sportevenementen,… Van hardware naar software, een totale paradigmashift voor de sector.”

Coronacrisis als accelerator

COVID-19 was een accelerator voor de paradigmashift bij de mediabedrijven”, zegt Lardinoit. “Plots waren hun gebouwen verboden terrein voor veel medewerkers. Ze moesten thuis audiocontent maken. Maar die bedrijven hebben natuurlijk niet de middelen om élke journalist of elke presentator van een batterij hardware te voorzien. Dus moesten ze op zoek naar nieuwe, innovatieve tools. Zo kwamen ze bij ons terecht.”

“De mensen die de audiocontent maken, hebben meestal zelf weinig technische kennis. We hebben dus voor een heel intuïtieve interface gezorgd, waar ook niet-technische profielen snel mee weg zijn. Aan de andere kant van het spectrum hebben we er ook voor gezorgd dat de technici, de mensen die de audioproductie doen, dezelfde mogelijkheden hebben als in hun klassieke studio.”

Internationaal groeien

Mediabedrijven moeten steeds meer audiocontent maken voor steeds meer verschillende platformen. Tegelijkertijd staan hun budgetten fors onder druk, zeker die van de openbare omroepen. “Met onze technologie laten we mediabedrijven efficiënter werken”, benadrukt Lardinoit. “Iemand die niets anders doet dan kabels trekken van de ene plek naar de andere of dezelfde opnameknop voortdurend aan en uit zetten, die kan toch veel meer betekenen door creatieve insteken te bedenken of de kwaliteit van de audio naar een hoger niveau te tillen? Door bepaalde audioprocessen te automatiseren, komt er tijd en ruimte vrij voor taken met een grotere toegevoegde waarde.”

On-Hertz is vandaag niet alleen actief in België, maar ook in landen als Frankrijk, Zweden en Luxemburg. Lardinoit wil nu verder internationaal schalen. “Onze technologie staat op punt en heeft een zekere maturiteit bereikt. Hij is perfect schaalbaar, audiocontent maak je overal op dezelfde manier. We zijn nu kapitaal aan het ophalen om verder te groeien, ook op nieuwe markten. De mediawereld is er klaar voor.”


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts
  17. Westray
  18. Urban Crop Solutions
  19. Tractonomy
  20. Bloomlife
  21. On-Hertz