De hype rond Metaverse is in 2021 alleen nog maar toegenomen. De grote merken hebben niet stilgezeten en vonden steeds makkelijker hun weg naar de wonderlijke 3D-wereld waar de commerciële opportuniteiten voor het rapen liggen. Intussen spaart Microsoft kosten noch moeite om te voorkomen dat Facebook de metaverse claimt. Geen makkelijke missie nu het moederbedrijf van het grootste sociale netwerk ter wereld voortaan als meta wil aangesproken worden. Benieuwd of en hoe deze bitchfight in 2022 gaat eindigen.

Back to the future: 2021

2021 zal in de geschiedenisboeken staan om veel redenen waarvan ik er persoonlijk maar weinig wens te onthouden. Sta mij toe in dit overzicht de nadruk te leggen op die evenementen en gebeurtenissen die wél de herinnering waard zijn. En wie weet, als we de fijne, boeiende en spectaculaire dingen uit vorig jaar aan elkaar blijven herhalen vergeten we traag maar zeker dat het jaar, alles opgeteld, het beste van ons leven was.

We believe the metaverse will be the successor to the mobile internet. We'll be able to feel present – like we're right there with people no matter how far apart we actually are (Mark Zuckerberg)

Onvergetelijk is de naamsverandering van Facebook. Zo’n imperium dat zijn naam verandert, daar moet een goede reden voor zijn. We kunnen het glas half leeg zien, en dan lijkt het een schamele PR-stunt om de stroom aan klachten en klokkenluiders stil te leggen. Of we kunnen het glas half vol zien (zullen we dat doen?) en de naamsverandering naar Meta zien als het begin van het Metaverse, een evolutie mogelijks nog groter dan de komst van het internet.

Facebook - of sorry: Meta - en Microsoft, die houden elkaar goed in de gaten, en dus kon het niet anders dan dat ook daar beweging in de richting van het Metaverse zou komen. Microsoft bouwt aan Mesh - Microsoft Mesh enables presence and shared experiences from anywhere, on any device, through mixed reality applications - hun antwoord op de komst van het Metaverse en plant het dit jaar te lanceren.

Microsoft Mesh enables presence and shared experiences from anywhere, on any device, through mixed reality applications

Als je wil weten waar ‘het’ allemaal staat te gebeuren, dan volg je toch gewoon het geld? Wel, in 2021 stroomde dat en masse richting Metaverse projecten. Diegene die crypto-gelinkt zijn, zagen hun assets door het dak gaan. In Decentraland worden veilingen gehost waar NFT’s voor fortuinen onder de hamer gaan voor MANA coins en in Sandbox kochten Snoop Dogg en Adidas met de SAND coin wat grond of land of pixels of hoe je het ook wil noemen.

Het Metaverse is de flavor of the year, zoveel is duidelijk. Alle grote merken breiden hun territorium uit naar de 3D-wereld. In Roblox bouwde Nike ‘Nikeland’ en Vans ‘Vans World’. Dat klinkt misschien een beetje onnozel, schoenen die landen stichten, maar ze trekken 50 miljoen gebruikers, dagelijks welteverstaan! RFTKT, de grootste virtuele schoenontwerper is ondertussen al ingelijfd door Nike, zodat iedereen in Nikeland er even blits kan uitzien.

Fast Forward: 2022 - ...

Hoe graag we het ook zouden willen, dat tikkeltje zekerheid, de toekomst laat zich niet voorspellen. Toch is er wel voldoende collectieve intelligentie aanwezig op deze aarde om enkele adviezen, richtlijnen of zinvolle hypotheses op te werpen. Al was het om ze gaandeweg bij te sturen. Ik probeerde enkele vragen die 2022 nu al voor mij typeren te beantwoorden, met de hulp van diezelfde intelligentie.

Hoe kan je vandaag nog mensen hun aandacht vangen? Drie magische woorden: interactief, interactief, interactief. Zeg niet dat jongeren niet lang kunnen stilzitten of aandachtig zijn als ze uren en uren aan een stuk achter een scherm kunnen zitten waarop ze koninkrijken, boerderijen of voetbalploegen bouwen en draken of terroristen verslaan. Die jongeren kijken de reclame niet uit, luisteren niet naar de radio, die consumeren niet wat je ze voorzet. Ze willen mee koken.

De thirtysomething die nog in de kelder van z'n ouders woont, enkel pizza eet en een neonverlichte bureaustoel heeft, is een stereotype diep begraven onder het fortuin dat rondgaat in de gaming-industrie

Hoe bereik ik mijn publiek? Volg je publiek! Dat is logisch. Dat is de open deur. Maar waar zit dat publiek in 2022? Mogelijks in Fortnite. Maar vergis je niet, er is niet zoiets zoals dé gamer. De thirtysomething die nog in de kelder van z'n ouders woont, enkel pizza eet en een neonverlichte bureaustoel heeft, is een stereotype diep begraven onder het fortuin dat rondgaat in de gaming-industrie. Er zijn klassieke media, blogs, sociale media en er zijn games en elk van die media vragen om een specifieke aanpak, taal en strategie.

Hoe kan ik aanwezig zijn in het Metaverse? Ik heb het hier al geschreven en ik zal het blijven herhalen: het universum is passé. Games, blockchain, AR, VR en web 3.0 waar iedereen mee de content produceert, vormen samen de basis voor de Metaverse. Je wil mee zijn met al die ingrediënten, wil je het finale resultaat een beetje begrijpen. Tenzij je ergens halverwege het verleden wil blijven steken is dit hét moment om een Metaverse team op te zetten in je bedrijf. Niet bevolkt met je achterneef die een beetje kan gamen, maar met creatieve doeners en denkers die niet enkel technologie produceren maar voluit durven fantaseren, over hoe dat Metaverse er dan wel zou mogen uitzien.

Het gebruik van Augmented en Virtual reality in de werksfeer wordt bon ton

Moet ik dan een heel Metaverse bouwen? Nee, zot! Het mag snel gaan, maar liefst met babystapjes. Daarom spreken we soms ook over mini verses. Op platformen zoals Roblox of Fornite kan je kleine virtuele communities creëren. De ideale kans voor merken, die sowieso al op identiteitsvorming werken, een onontgonnen domein in de digitale wereld. Een ander voordeel van die miniverses is dat je kan surfen op een reeds bestaande userbase die waarschijnlijk een pak jonger is dan wie je advertentie in de krant opmerkt.

Hoe gaan we werken in 2022? Moeilijke vraag. Maar moeilijk gaat ook. Het gebruik van augmented en virtual reality in de werksfeer wordt bon ton. Denk remote teams, digitale meetingrooms, virtuele collaboratieplatforms of zelfs volledig gedigitaliseerde beursvloeren, inclusief de rondschuifelende avatars. Teambuilding? Een beurs? Een bootcamp? Het kan. En het kan er fantastisch vet uitzien. Platforms zoals Glue, Horizon Workrooms en Mesh zijn daar het lichtend voorbeeld van.

Het jaar van de hardware

De aankondigingen van grote spelers die een nieuwe headset gaan ontwikkelen, waren niet meer te volgen. Zowel augmented als virtual reality zijn dan ook nog altijd sterk afhankelijk van de hardware, van de kwaliteit van de bril die je op hebt. Apple, Playstation, Snapchat, Meta en Google zijn allemaal van plan in 2022 ons van onze sokken te blazen met een nieuw model. Dat kan ik alleen maar toejuichen!

Werken in deze sector is altijd een feest geweest, maar dit jaar gaat echt knallen! De simultane opgang van hardware en de brede acceptatie van en nood aan virtuele werelden doet de nood stijgen. Er zullen vele virtuele werelden gebouwd worden. 2022, Ik ben er gi-gan-tisch klaar voor. Jij ook?