Als gevolg van een zeker virus werken we sinds twee jaar massaal remote. Of dat een goede zaak is of niet, daarover zijn de meningen nog steeds verdeeld. Één ding is zeker: al lijkt corona de handdoek in de ring te hebben gegooid - knocks on wood -, de kans dat we binnenkort weer collectief naar kantoor trekken, is klein tot onbestaande. Geen wonder, want remote werken brengt heel wat voordelen met zich mee: van een betere work-life balance over hogere productiviteit tot minder pendelen.

Waar heel wat bedrijven nog lang geen vrede hebben met deze nieuwe manier van werken, zetten anderen (lees: techreuzen) dan weer grote stappen richting de toekomst. Wat die toekomst dan inhoudt? Meer authentieke vormen van samenwerken op afstand - mogelijk in de metaverse. (Mocht je uit de lucht vallen: de metaverse is een soort virtueel universum waarin je via een avatar - je digitale dubbelganger - van alles kunt doen, van gamen over shoppen tot vergaderen. De toekomst van het internet dus.)

“Within the next two or three years, I predict most virtual meetings will move from 2D camera image grids to the metaverse, a 3D space with digital avatars”, aldus Bill Gates, iemand die weet waar hij het over heeft.

De metaverse heeft dus meer te bieden dan geavanceerde videospelletjes. Het kan onze werkplekken revolutionair veranderen. Hierboven genoemde techreuzen investeren volop in metaverse-technologie - en zetten daarbij zwaar in op online collaboration software. Om er enkele te noemen: met Meta’s Horizon Workrooms en Mesh van Microsoft werken teams via VR-technologie samen in dezelfde virtuele ruimte, ongeacht de fysieke locaties van de werknemers. Zoom calls? Zoooo 2020.

Virtuele kantoorinrichting

Nu de metaverse steeds meer vaste voet aan de grond krijgt in ons werkleven, is het geen slecht idee even stil te staan bij de vraagtekens en uitdagingen die daarbij komen kijken. Bijvoorbeeld: hoe zullen bedrijven hun metaverse inrichten? Dankzij het virtuele aspect van de metaverse krijgen organisaties de kans werkplekken te creëren die samenwerking, creativiteit en besluitvorming bevorderen. Oftewel: een productieve, creatieve werkomgeving die een brug slaat tussen een fysiek kantoor en een virtuele ruimte - én die de bedrijfscultuur ondersteunt. Tijd om op zoek te gaan naar een manier om er het allerbeste uit te halen.

Dankzij het virtuele aspect van de metaverse krijgen organisaties de kans werkplekken te creëren die samenwerking, creativiteit en besluitvorming bevorderen

Vraagteken nummer twee: biedt een metaverse-gebaseerde werkomgeving mogelijkheden om meer rechtvaardige werkplekken op te bouwen - of zullen bestaande verschillen juist harder benadrukt worden? Een voorbeeld: waar een metaverse voor jongere werknemers vrij natuurlijk zal aanvoelen, zullen heel wat anderen moeten leren om dingen op een volledig nieuwe manier aan te pakken. Bedrijven moeten zaken als diversiteit en inclusie dus serieus blijven nemen - virtuele werkruimte of niet.

Talentacquisitie

En tot slot: wat met HR? Kan de metaverse een positieve impact hebben op het aannemen van nieuwe werkkrachten? Het ziet ernaar uit van wel. Veel bedrijven experimenteren al met het gebruik van de metaverse bij het aanwerven van talent. Zo organiseerde Samsung een virtuele wervingsbeurs, en gebruikte autofabrikant Hyundai de metaverse voor de onboarding van nieuwe werknemers. Bovendien kunnen werkgevers en werknemers van over heel de wereld via de metaverse met elkaar in contact komen en kennis en ervaringen uitwisselen.

Veel bedrijven experimenteren al met het gebruik van de metaverse bij het aanwerven van talent

Zal de metaverse de manier waarop we (remote) werken hervormen? Het zit er alleszins dik in. Sterker nog: de metaverse belooft dé nieuwe manier van werken op afstand te worden. Gaan we meer en meer remote werken, dan moeten we op zoek naar de beste manieren om dat te doen - en naar manieren om die ontwikkeling zelf mee te sturen. Want laat ons eerlijk zijn: het gevoel van een metaverse-ervaring gaat toch wel boven saaie Teams-meetings en het daarbij horende, voortdurende “je micro staat uit”.