In de marge: 'Discriminatie in Europese tech industrie is alarmerend'

In de marge: 'Discriminatie in Europese tech industrie is alarmerend'

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Robot Sophia steelt de (mode)show

Schoon volk op de eerste rij tijdens de modeshow van Alexander Wang die vorige week in New York zijn nieuwste herfst- en wintercollectie voorstelde. Meestal richten de paparazzi hun telelenzen op de aanwezige celebrities, maar dit keer was het robot Sophia -speciaal opgekleed voor de gelegenheid- die met alle aandacht ging lopen.

Het is niet de eerste keer dat Sophia, een creatie van het in Hongkong gevestigde Hanson Robotics, zich laat opmerken in de modewereld. In het verleden was ze ook al present tijdens de Shanghai Fashion Week. Modebewust als ze is, beschikt Sophia duidelijk over een uitgebreide garderobe want bij elk publiek optreden heeft ze andere kleren aan. Vorige maand dook Sophia op tijdens The Tonight Show op de Amerikaanse tv-zender NBC waar ze onder meer een duet zong met presentator Jimmy Fallon.

7-jarige verdient miljoenen als YouTube-vlogger

Amper 7 is hij, en toch mag Ryan zich al mini-miljonair noemen, als grootverdiener onder de vloggers op YouTube. Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes berekende dat zijn unboxing-video’s, waarin hij telkens nieuw speelgoed uittest, op een jaar tijd (tussen juni 2017 tot juni 2018) zomaar eventjes 22 miljoen dollar in het laatje brachten.

Zijn immens populaire YouTube-kanaal -Ryan Toysreview gedoopt - kan rekenen op meer dan 17 miljoen volgers, uiteraard vooral kinderen. De video’s zijn sinds de lancering in maart 2015 al bijna 26 miljard keer bekeken.

‘Discriminatie in Europese tech industrie is alarmerend’

Uit ‘The State of European Tech 2018’, het jaarlijkse rapport van Europa’s grootste investeringsfonds Atomico van Skype-oprichter Nikolas Zennström, zijn wel meer interessante conclusies te trekken maar één springt toch wel echt in oog: het gebrek aan diversiteit. De onderzoekers noemen het één van de grootste uitdagingen voor het tech ecosysteem in Europa.

Vooral de discriminatie ten aanzien van vrouwen is alarmerend, staat in het rapport te lezen. Maar liefst 46% van de vrouwen in de Europese tech industrie heeft er als eens mee te maken gehad. Onthutsende vaststelling: 93% van al het kapitaal dat in het afgelopen jaar werd opgehaald ging naar Europese start-ups met uitsluitend mannelijke founders.

Het gebrek aan diversiteit zorgt ervoor dat enerzijds de Europese VC-markt heel wat rendement mis loopt en anderzijds dat start-ups minder presteren

Het schrijnend gebrek aan diversiteit beperkt zich overigens niet tot genderdiscriminatie. Een aanzienlijk aantal respondenten kreeg ook al te maken met discriminatie omwille van leeftijd of afkomst. Ironisch, concludeert het rapport, voor een sector waar the ‘war for talent’ volop voedt en waar de meeste bedrijven hun vele vacatures niet ingevuld krijgen.

“Het gebrek aan diversiteit zorgt ervoor dat enerzijds de Europese VC-markt heel wat rendement mis loopt en anderzijds dat start-ups minder presteren”, besluit Nikolas Zennström in het rapport.

Gentse start-up Stampix wil AI inzetten

Stampix lijkt helemaal klaar voor de next step. De Gentse start-up, die een app ontwikkelde waarmee consumenten hun smartphone gratis kunnen laten afdrukken en thuis ontvangen, krijgt van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) een innovatiesubsidie van 125.000 euro. Geld dat zal dienen om de artificiële intelligentie achter het platform verder uit te bouwen, waarbij de beste foto’s van de consument automatisch worden klaargezet om te printen.

Bovendien zal Stampix samen met een aantal grote merken een pilootproject rond ‘brand matchmaking’ opzetten. Hierbij zal een algoritme voorspellen welk merk of boodschap best past bij een specifiek gebruikersprofiel, zodoende de relevantie van de advertentie te maximaliseren. Want daarin zit het verdienmodel van Stampix, trouwens één van de alumni van The Birdhouse. Naast de twee founders wordt het team momenteel uitgebreid met 3 personen, waaronder een ervaren CTO die het ontwikkelingsproject in goede banen moet leiden.

Stampix-founders Simon Tavernier & Anton Mussche

“We zien dat één van de grootste drempels om foto’s te printen - naast prijs - de mentale effort is om een goede selectie te maken”, vertelt CEO Simon Tavernier. “Dit willen we oplossen met een slim algoritme dat de foto’s op voorhand klaarzet, net zoals Spotify voor jou het volgende liedje klaarzet. De consument dient enkel nog op de printknop te drukken.”

Alexa en Google Home kunnen je relatie redden

Virtuele assistenten zoals Amazons Alexa en Google Home zullen binnen twee à drie jaar met 75% zekerheid kunnen voorspellen of onze relatie al dan niet zal standhouden, zo blijkt uit een recente studie van de Londense Imperial College Business School.

Aan de hand van een akoestische analyse van de dagelijkse gesprekken tussen de huisbewoners, waaronder dus ook de ruzies met bijhorende scheldtirades, gaat een digitale assistent kunnen inschatten hoe gezond je relatie is. Straffer nog, wanneer een echtpaar een woordenwisseling heeft, zou Alexa of Google Home in de toekomst kunnen interveniëren met advies om de explosieve situatie in de huiskamer te ontmijnen. Thank you for saving my relationship, Alexa.

nieuwsbrief
Connecteer met 26.858 abonnees