Een zakenreis naar de ruimte? Een robot die bagage vervoert op de luchthaven? Reizen zonder cash of bankkaart op zak? Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel is het allemaal geen verre toekomst meer. De wereld verandert in snel tempo, en zakenreizen blijven niet achter. Onder meer economische groei en technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de sector een boost krijgt en het leven van de business traveller een stuk makkelijker wordt.

De vooruitgang die we vandaag zien, is het resultaat van een reeks gebeurtenissen die vorm kregen in 2018. Denk bijvoorbeeld aan de GDPR: hoewel de invoering ervan niet bij iedereen op veel bijval kon rekenen, is het basisidee wel dat consumenten het heft in eigen handen nemen en zelf bepalen welke en hoeveel informatie over hen wordt gedeeld. Power to the consumer, dus.

Virtual assistants begonnen in 2018 ook volop aan hun opmars en zullen binnenkort niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijks leven. Zo ontvingen virtual assistants vorig jaar een miljard vragen via spraakherkenning per maand, terwijl dat er 200 miljard zullen zijn in 2020.

Last but not least, was 2018 ook het jaar dat ruimtereizen dichterbij kwamen. SpaceX lanceerde zijn Falcon Heavy raket en Tesla Roadster terwijl de Virgin Galactic, het ruimtetoerismebedrijf van Richard Branson, er een succesvolle eerste testvlucht heeft opzitten.

Verschillende luchthavens wereldwijd hebben plannen om spaceports te bouwen om zo binnen enkele jaren commerciële ruimtereizen aan te bieden.

Als je dacht dat dat het was, think again. Verschillende luchthavens wereldwijd, zoals Al Maktoum International, hebben plannen om spaceports te bouwen om zo binnen enkele jaren commerciële ruimtereizen aan te bieden. Wat ooit werd afgeschreven als science fiction, komt plotseling sneller dichterbij dan gedacht.

Als we voortborduren op die evoluties, belooft 2019 een interessant jaar te worden voor de reissector. Zakenreisexpert BCD Travel zette de trends voor het komende jaar op een rijtje, die een constante gemeen hebben: it’s all about the traveler. Benieuwd naar wat zakenreizigers te wachten staat? Dit zijn de 6 voorspellingen:

1. Vergeet ‘one size fits all’

Iedereen is uniek, en wil graag zo behandeld worden. Zakenreizigers zijn daarin niet anders. Allemaal ontvangen ze het liefst gepersonaliseerde aanbiedingen op een simpele en consequente manier. Daarom zijn ze bereid bepaalde relevante informatie te delen om hun gebruikerservaring te verbeteren.

Denk bijvoorbeeld aan Spotify: de digitale muziekservice maakt gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van de muzieksmaak van de gebruiker. Spotify herkent die smaak op basis van een algoritme dat rekening houdt met vorige keuzes van de luisteraar.

Veel gebruikers vinden dat leuk, en maken er bijgevolg geen probleem van hun voorkeuren te delen. Een win-win situatie. Ook voor zakenreizigers biedt zo’n aanpak alleen maar voordelen. Door relevante data over reizigers te verzamelen en deze te matchen met het reisbeleid van het bedrijf, kunnen zakenreizigers consequent en persoonlijke ondersteuning krijgen voor, tijdens en na hun reis.

2. Robot als hulpje

Dat robots het werk van mensen kunnen vereenvoudigen, staat als een paal boven water. Of reizigers daarentegen klaar zijn voor het hele robot-gebeuren, is een ander verhaal. Maar hoewel ze er vaak nog twijfelachtig tegenover staan, duiken robots wel steeds vaker op in het dagelijks leven.

Zo helpt een robot op de luchthaven van Düsseldorf met auto’s parkeren, een andere robot om gates en restaurants te vinden op de internationale luchthaven van Incheon in Zuid-Korea en nóg een andere robot verwelkomt binnenkort reizigers en vervoert bagage op de luchthaven van Tokio. Onder het motto time is money zijn robots de ideale hulpjes voor zakenreizigers om tijd te besparen op alledaagse, tijdrovende taken.

3. Geen geld op zak

Wat Uber en de Londense metro gemeenschappelijk hebben? Beiden ontwikkelden ze een manier om contactloos te betalen, zodat de gebruikers niet langer cash of betaalkaarten op zak moeten hebben. Een slimme zet, want zo wordt de betaalfrictie weggenomen om van punt A naar B te geraken én kan men sneller reizen.

Niet alleen daarom is contactloos betalen ideaal. Bedrijven maken er ook gebruik van om op een veilige manier betalingen te voltooien en zichzelf zo te beschermen tegen data inbreuken. Voor de zakenreiziger zal het dus overbodig worden om geld of betaalkaarten mee op zakenreis te nemen. Dat maakt betalen net iets vlotter én veiliger, wat dan weer voor gemoedsrust bij zowel de zakenreiziger als bij de werkgever zorgt.

4. De kracht van Internet of Things

Het begrip Internet of Things (IoT) is alomtegenwoordig, en kan op verschillende manieren ingezet worden om het leven te vergemakkelijken. Tegen 2050 wordt verwacht dat de stadsbevolking verdubbeld zal zijn en dat er zo’n 6,3 miljard personen in steden zullen leven. Dat is een groot aantal, wat zal zorgen voor een impact op verschillende vlakken zoals verkeer, werk en zakenreizen. De oplossing? Smart cities. Wat je daarvoor nodig hebt? Juist, het Internet der Dingen.

Door IoT kunnen steden zich aanpassen aan het grote aantal inwoners en worden ze de zogenaamde smart cities. Auto’s die zich al op de baan bevinden, kunnen bijvoorbeeld real-time data aanleveren over het verkeer op de baan waardoor verkeerslichten zich aanpassen aan het huidige volume. Steden zoals Wenen, Chicago en Singapore hebben zich al omgetoverd tot smart cities, en met de vele andere steden die dezelfde overstap zullen wagen, komen zakenreizigers ongetwijfeld met zo’n smart city in aanraking in 2019.

5. Kies zelf waar, hoe en wanneer je werkt

Dat het over and out is voor de klassieke 9-to-5 job, hoeven we je niet meer te vertellen. Dat het aantal co-workers 5,1 miljoen zal bedragen in 2022, dat wel. Meer en meer werknemers willen zelf bepalen hoe ze werken, wanneer ze werken en waar ze dat doen. Steeds vaker wordt de 'waar' ingevuld door informele co-working ruimtes: gedeelde ruimtes waar professionals, ongeacht leeftijd, cultuur en bedrijf, samenkomen om te werken, inspiratie op te doen en samen te lunchen.

De perfecte kans voor zakenreizigers om waar ze zich ook ter wereld bevinden, op een gebruiksvriendelijke en aangename manier in een vernieuwende omgeving te werken. Denk bijvoorbeeld aan technologie die gebruikt wordt om bezoekers te herkennen vanaf het moment dat ze binnenkomen, automatisch geconfigureerde wifi en mobiele nummers die automatisch aan de vaste telefoon op het bureau worden gekoppeld.

6. The sky is the limit

Wat in 2018 misschien nog een ver-van-ons-bed-show leek, staat in 2019 al een stuk dichterbij: ruimtereizen. De start-up Orion Span kondigde hun plan aan voor het eerste luxueuze ruimtehotel, Aurora Station, dat gasten wil verwelkomen vanaf 2022. Geïnteresseerden kunnen nu al een plaats reserveren door een voorschot te geven in dollar of cryptogeld.

Of er binnenkort ook zakenreizen naar de ruimte plaatsvinden? Hoe het HR-beleid aangepast moet worden wanneer het grondgebied zich veel verder uitstrekt dan de aarde? En of ruimtestations hun eigen luchthavencode zullen hebben? Terechte vragen, die bovendien snel beantwoord zouden moeten worden.

Hoe dan ook belooft 2019 een jaar van innovatie en vooruitgang te worden voor zakenreizen. Meer dan ooit zal er rekening gehouden worden met de noden van de zakenreiziger. Personalisatie is daarbij key.