Hoe voer je als werkgever een goed sollicitatiegesprek? “Stel je open en voer het gesprek op basis van gelijkwaardigheid”

Hoe voer je als werkgever een goed sollicitatiegesprek? “Stel je open en voer het gesprek op basis van gelijkwaardigheid”

Voor de kandidaat-werknemer is een sollicitatiegesprek hét moment om zichzelf te bewijzen. Maar ook om de organisatie in kwestie beter te leren kennen. Voor het bedrijf is het evenzeer een uitgelezen kans om goed voor de dag te komen. Maar hoe doe je dat? Hoe voer je als werkgever een goed sollicitatiegesprek? Manon ten Holter, corporate recruiter bij YoungCapital, deelt haar quick wins: stel je open en voer het gesprek met de kandidaat op basis van gelijkwaardigheid.

Sollicitatiegesprek is geen vragenvuur

Een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer”, vindt Manon ten Holter. “Daarom creëer ik een open sfeer, waarbij de sollicitant zich vrij voelt om vragen te stellen. Het liefst zitten we niet tegenover elkaar, maar aan een ronde tafel of in een driehoek.”

Bij aanvang van elke sollicitatiegesprek legt ze het CV van de kandidaat die voor haar zit altijd even aan de kant en vertelt ze eerst iets persoonlijks over zichzelf. “Ik geef de ander mijn volle aandacht en leg nooit mijn telefoon op tafel. Met die open, geïnteresseerde houding hoop ik hetzelfde te bereiken bij mijn gesprekspartner.”

Houd nooit iets achter

Manon ten Holter heeft tijdens zo’n gesprek twee doelstellingen voor ogen: de sollicitant leren kennen en hem zo geïnformeerd mogelijk weer huiswaarts laten keren. “Ik neem altijd iemand mee die een vergelijkbare rol heeft en onze organisatie goed vertegenwoordigt. Die persoon kan dan uit eigen ervaring over de betreffende functie vertellen. Wij houden nooit iets achter, de sollicitant moet op basis van werkelijke informatie beslissen of hij ergens wil gaan werken.”

Draag bij aan de beleving van de sollicitant

Indruk maak je voor, tijdens en na het sollicitatiegesprek. Niet alleen het gesprek zelf telt. Ook het contact voor- en achteraf, de ontvangst en de koffie dragen bij aan de beleving. Manon ten Holter: “Wat ook altijd een goed idee is: loop een rondje door het gebouw met de sollicitant die jou een goede match lijkt, met de bedoeling hem een zo volledig mogelijk beeld te geven.”

Maak van een nee een ja

Het gebeurt soms dat een sollicitant alsnog vriendelijk bedankt voor de job. Je kan dat accepteren, maar Manon ten Holter stelt liever de vraag: “Onder welke omstandigheden zou je de baan wel accepteren?” Als je de sollicitant nog van gedachte zou kunnen doen veranderen, dan weet hij zelf het beste hoe. Door die ene vraag te beantwoorden, kan hij zichzelf overtuigen.

Zo leer je ze écht kennen

Niet alleen voor de sollicitant is het leuk om eens andere vragen te krijgen dan de standaardvragen, maar het is ook voor diegene die ze stelt zoveel leuker. Hieronder een paar originele vragen die je tijdens het sollicitatiegesprek zou kunnen afvuren:

  • Wat is het grootste compliment dat je al op de werkvloer gekregen hebt?
  • Wat is het grootste misverstand dat bestaat over jou?
  • Wat zou je doen als je heel de dag alleen thuis was?
  • Wat heb je vanuit huis meegekregen waar je trots op bent?
  • Wat is voor jou een fijne manager?

Afwijzen is ook een kunst

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je geen match ziet tijdens het gesprek of zelfs al bij het lezen van de sollicitatiebrief. Op dat moment kan je de sollicitant nog steeds ambassadeur maken van jouw merk. Een mooi voorbeeld is Eveline Praal, content manager bij YoungCapital. Zij solliciteerde jaren geleden bij Tony’s Chocolonely, maar weet nog precies hoe ze werd afgewezen. “Ik kreeg een Tony’s-reep thuisgestuurd met een getypt afwijzingsbriefje. Zo attent. Vanaf dat moment wist ik: dat is écht een toffe organisatie. Ik draag het merk, hoewel ik niet eens op gesprek mocht, nog steeds een warm hart toe”, getuigt ze.

Voor een sollicitant kan er veel misgaan tijdens het sollicitatiegesprek, maar hetzelfde geldt voor de werkgever. Vandaar deze gouden tip: stel je open en voer het gesprek op basis van gelijkwaardigheid. Op die manier kun je de concurrentie net dat ene stapje voor zijn in de strijd om jong talent.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.659 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief