Deze week zullen we waarschijnlijk, net zoals in juni, nog wel enkele temperatuurrecords doorbreken. En dat betekent dat de airco op kantoor stevig draait. Voor sommigen is dat net weer te fris, voor anderen kan het niet koel genoeg zijn. Hoe houdt u iedereen comfortabel op de werkvloer? Wat is de ideale temperatuur op kantoor? En bestaat die wel?

Mannen versus vrouwen

Temperatuur is en blijft het eeuwige twistpunt op kantoor. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de populariteit van de openlandschapskantoren de voorbije jaren waar iedereen samen in één ruimte werkt. Terwijl de temperatuur en luchtvochtigheid waarbij iemand zich comfortabel voelt, net erg individueel zijn. Zo hebben mannen het doorgaans sneller warm dan vrouwen.

Daar is een goede fysiologische reden voor. Een man heeft doorgaans meer spierweefsel, en dat staat in voor de warmteproductie. Rillen (spieractiviteit) wanneer het koud is, is daar een duidelijk voorbeeld van. Een mannenlichaam houdt zichzelf dus eenvoudiger warm, en verdeelt die warmte bovendien beter dan vrouwen. Fysiologisch gezien hebben vrouwen meer vetweefsel en minder bloeddoorstroming. Het vrouwenlichaam is erop gefocust om de organen warm te houden, en dat gaat ten koste van de verspreiding van de warmte met name naar handen en voeten. Vandaar dat het voor een vrouw sneller koud aanvoelt.

Deze fysiologische verschillen zorgen ervoor dat een vrouw zich – gemiddeld - het meest comfortabel voelt op kantoor bij een temperatuur tussen 23°C en 24°C. Voor mannen ligt de ideale temperatuur een graad of twee lager (tussen 21°C en 22°C).

Comfort is meer dan temperatuur

Temperatuur is echter maar één aspect van de klimaatervaring. Je hebt bijvoorbeeld ook stralingswarmte: wie bij het raam zit zal het in eenzelfde ruimte warmer ervaren dan de collega die verder in de ruimte werkt.

Daarnaast zijn de luchtstromen (een briesje kan deugd doen), de luchtvochtigheid en zelfs het CO2-gehalte belangrijke parameters om het comfortniveau op kantoor te bepalen. In theorie zijn moderne kantoren voorzien van complexe klimatologische systemen die voor een sublieme luchtkwaliteit zorgen. In de praktijk zijn dergelijke systemen niet altijd optimaal afgesteld of niet goed onderhouden, en beginnen medewerkers te klagen omdat ze bijvoorbeeld ook geen raam meer kunnen openzetten.

Het is een goed idee om van tijd tot tijd de klimaatsituatie in een onderneming in kaart te brengen. Dat kan door middel van metingen, dus een specifieke risicoanalyse. Zo krijgt een bedrijf een juister beeld van de werkelijke temperatuur, weet het of de luchtvochtigheid niet te hoog of te laag ligt, en of er wel voldoende frisse lucht binnenkomt. Op basis daarvan kunnen dan maatregelen genomen worden om het binnenklimaat te optimaliseren.

Sensibiliseren

Zullen alle collega’s op kantoor dan tevreden zijn? Waarschijnlijk niet, maar de overgrote meerderheid zal zich wel comfortabel voelen. De praktijk wijst uit dat tot 10% klachten over de temperatuur normaal zijn. Pas als er meer medewerkers van zich laten horen, heeft een bedrijf echt een probleem. De realiteit is dan ook dat het onmogelijk is om voor een grote kantoorruimte een temperatuur te kiezen waarmee iedereen tevreden is.

Je kan wel sensibiliseren en collega’s duiden op bijvoorbeeld de fysiologische verschillen. Als er een beter begrip ontstaat voor de verschillen in elkaars ervaring over warm en koud, ontstaat er minder wrevel. Mensen die het sneller koud hebben, zullen zich sneller warmer kleden, zodat de collega’s met een warmere ingestelde interne thermostaat zich niet suf hoeven te zweten. Dat geldt trouwens ook in de wintermaanden.