Hoe dit agency hoge ogen gooit met growth marketing: “Dit vak gaat vooral over durven experimenteren, daarom trekken we graag durvers aan”

Hoe dit agency hoge ogen gooit met growth marketing: “Dit vak gaat vooral over durven experimenteren, daarom trekken we graag durvers aan”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Growth Revolution

Josephus Ayoola, aka Joey, Growth Consultant bij The Growth Revolution

Als allereerste Belgische Growth Hacking agency heeft The Growth Revolution de voorbije twee jaar gepionierd. Met groot succes, want vandaag helpt het bedrijven over de hele wereld, waaronder heel wat Fortune 500 bedrijven. Maar hoe speelt een team van amper 6 medewerkers dat klaar? Waar heeft deze Antwerpse speler haar snelle groei aan te danken? Bloovi sprak met Growth Consultant & Experiment Designers Josephus Ayoola also known as Joey en Frederik Vandenweghe.

Experimenteren in korte sprints

Toegegeven: vandaag zijn er tal van bedrijven die zich toeleggen op growth marketing. Op welke manier weet The Growth Revolution zich te differentiëren? “Onze kernactiviteit is het op punt stellen en uitvoeren van de marketingstrategie van zowel corporates als start-ups - waarmee we op zich geen unieke speler zijn”, erkent Frederik Vandenweghe. “Maar we hebben een streepje voor op de markt met onze manier van werken. Zo geloven we in de kracht van experimenten: itereren, testen en tot slot valideren.”

“Dat betekent dat we geen enkele campagne op grote schaal benaderen”, vult Joey aan. “We werken steeds in korte sprints, destilleren de data en resultaten uit iteraties en gaan na wat werkt. Dat rollen we dan uit. Interessant is vooral dat we daarmee aan snelheid winnen. Start-ups appreciëren dat, terwijl grotere bedrijven daar ook veel van kunnen leren.”

Zelfontwikkeling in creatieve chaos

En niet te vergeten: het Antwerpse agency leert zelf óók voortdurend bij. “Qua zelfontwikkeling kan je geen betere werkomgeving hebben”, lacht Joey. “Zelf werk ik hier nu een jaar, en nog nooit heb ik zoveel geleerd in zo’n korte tijd. Deze manier van werken houdt je gewoon scherp, en in een snel veranderende wereld is dat een must.”

Je krijgt hier veel inspraak, en iedereen die hier werkt druist graag in tegen het status quo... Maar daarvoor moet je wel een get shit done-mentaliteit bezitten!

Minstens zo uitdagend is volgens Vandenweghe de creatieve chaos die een start-up zoals The Growth Revolution helemaal typeert. “Net zoals Joey kan ook ik door onze methodes en benadering veel bijleren op korte termijn”, meent hij. “Je krijgt hier veel inspraak, en iedereen die hier werkt druist graag in tegen het status quo. Maar daarvoor moet je wel een get shit done-mentaliteit bezitten. Plantrekkerij, zoals wij dat hier zeggen (lacht). Dat maakt dat hier eigenlijk zo goed als geen hiërarchie is. Yannick (Khayati; nvdr) is onze CEO, maar hij laat ons vrij in de manier waarop we resultaten behalen.”

Het kantoor is dan ook zo ingericht dat het die mindset moet voeden. “We hebben een aparte hoek met een boekenkast, waarmee je even zoet bent als je de laatste trends en ontwikkelingen uit de sector wil kennen”, bevestigt Vandenweghe. “En wanneer die creatieve chaos even te veel wordt, kan je altijd verpozen met een FIFA-wedstrijd op de Playstation of met een partijtje pingpong.”

Cultuur van feedback en kennisdeling

Een veelvoud aan experimenten en zelfontwikkeling vereisen natuurlijk een cultuur die dat toelaat. Open communicatie en kennisdeling staan dan ook centraal in het bedrijf. “Daarom investeren we enorm in persoonlijke relaties”, knikt Vandenweghe. “Bij elke nieuwe samenwerking proberen we een frisse blik te werpen op de klant en zijn business. We vinden het belangrijk om dicht bij de klant te staan, zodat we snel kunnen schakelen én open kunnen communiceren. Dit is geen fabriek - we willen niet gewoon aan projecten werken, maar klanten vooral een fantastische ervaring bezorgen.”

We willen alle belanghebbenden de kans geven om hun kennis bij te spijkeren

Dat het bedrijf deze menselijke benadering ook toepast op haar medewerkers, staat buiten kijf. “We geloven in een cultuur van eerlijke feedback”, gaat Vandenweghe verder. “Hier kan ieder zijn opmerkingen en suggesties op een eerlijke en respectvolle manier uiten - én zelf ook op een constructieve manier ontvangen.”

“Zolang het maar constructief gebeurt”, voegt Joey daar nog aan toe. “Transparantie en nauwe samenwerkingen zijn onmogelijk als je geen opbouwende kritiek kan geven of krijgen. Per slot van rekening werken we allemaal naar hetzelfde doel toe. Daarom zal niemand persoonlijk worden of elkaar aanvallen: de mentaliteit van willen helpen en kennisdeling is echt een sleutelbegrip. Heb je iets nieuws ontdekt dat relevant is voor het team? Een speciale methodologie uitgetest die zijn vruchten afwerpt? We delen het allemaal.”

The Growth Conference 2018

Om maximaal in te zetten op kennisdeling, organiseert The Growth Revolution jaarlijks The Growth Conference. Dit jaar vindt de vierde editie plaats. “Steeds nodigen we thought-leaders uit de sector uit”, licht Vandenweghe toe. “In een professioneel, maar toch aangename setting delen professionals, start-ups en goeroes hun inzichten en ervaring. Op die manier willen we alle belanghebbenden de kans geven om hun kennis bij te spijkeren.”

Internationaal team, internationale klanten

Die visie heeft The Growth Revolution geen windeieren gelegd. Het bedrijf, bestaande uit amper zes medewerkers, werkt samen met Fortune 500 bedrijven, grote organisaties en start-ups over de hele wereld. Het succesrecept: inzetten op een internationaal team dat diversiteit uitstraalt. “Een team met verschillende culturen en achtergronden kunnen bepaalde expertise of invalshoeken aan de dag leggen”, knikt Joey uit ervaring. “Ieder heeft zijn eigen afkomst en een bepaald traject afgelegd, maar dat maakt dat er nooit sprake is van verveling. Bovendien vind ik het mooi om te zien hoe hecht het team is. ‘s Middags lunchen we steeds samen, en praten we bij. Hier heerst dus echt een samenhorigheidsgevoel: we zijn allemaal enthousiast om voor the extra mile te gaan.”

Vandeweghe knikt instemmend: “En uiteraard is het plezant dat we daar veel voor terugkrijgen. We gaan meermaals per jaar op reis om klanten te bezoeken, conferenties af te schuimen en vooral veel op te steken van andere bedrijven en culturen.”

“Ik ben vorig jaar naar Saoedi-Arabië gegaan - mijn eerste keer in het Midden-Oosten”, zegt Joey enthousiast. “Zulke kansen krijg je niet overal.”

Smaakt dit naar meer? Dan is het misschien tijd om ook je kans te wagen! Check snel de openstaande vacatures van The Growth Revolution en solliciteer!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Growth Revolution

Connecteer met 28.052 abonnees