De afgelopen twee jaar zijn gevestigde merken begonnen met het omarmen van een wereld waarin fysieke en digitale sferen samengaan. In juli 2021 lanceerde Coca-Cola NFT's ten voordele van Special Olympics International. Een jaar later bracht Nike zijn Cryptokicks-collectie uit, waarbij een NFT-sneaker voor meer dan €125.000 werd verkocht. Ondertussen heeft Gucci regelmatig geëxperimenteerd met Web3 door digitale mode, beeldhouwkunst en meer.

Nu is Porsche aan zet. De fabrikant van luxe sportwagens kondigde deze week zijn officiële intrede in Web3 aan en onthulde de eerste plannen voor zijn gedecentraliseerde toekomst. Het eerste Web3-project dat Porsche heeft gepland is een NFT-collectie van 7.500 stuks, gebaseerd op de klassieke Porsche 911. De NFT's zullen in januari 2023 worden uitgebracht, de Hamburgse ontwerper en 3D-kunstenaar Patrick Vogel zal elk stuk creëren.

Na aankoop kunnen eigenaars het ontwerp van hun individuele NFT mee bepalen. Mensen kunnen een "route" kiezen voor hun NFT: “Performance”, “Lifestyle” of “Heritage”. Elke route belichaamt een specifiek aspect van de merkidentiteit van Porsche en beïnvloedt het algemene ontwerp en het karakter van de NFT. In de daaropvolgende maanden zal Vogel met de gebruikersinput uit de eerste verkoop werken om elke NFT voor te bereiden als een speciaal 3D object in Unreal Engine 5.

Porsche wilt met deze nieuwe virtuele merkpresentatie de aantrekkingskracht van zijn sportwagens uitbreiden tot begeerde kunstwerken in de digitale wereld. Naast het helpen vormgeven van de esthetiek van hun NFT, krijgen eigenaren ook exclusieve toegang tot ervaringen in de virtuele en echte wereld.

Deze NFT-collectie is echter nog maar het begin van de Web3-plannen van Porsche. "Ons Web3-team heeft alle vrijheid om ook in deze dimensie innovaties te ontwikkelen", aldus Lutz Meschke, plaatsvervangend voorzitter van Porsche en lid van de raad van bestuur voor financiën en IT.

Naast de NFT release in januari werkt Porsche ook aan de integratie van blockchaintechnologie in bestaande (en toekomstige) processen. Het bedrijf merkte op dat de innovatieteams veelbelovend zijn in het overbrengen van de inkoopervaring en de toeleveringsketen naar Web3. Ook voertuig- en duurzaamheidskwesties worden onderzocht.

Wanneer merken werken met Web2-frameworks, richten ze zich meestal op het verbeteren van hun engagement op sociale media. Dat doen ze door content te creëren die de massa aanspreekt en die gericht is op het genereren van zoveel mogelijk betrokkenheid van online gebruikers.

Deniz Keskin, directeur Brand Management and Partnerships van Porsche, merkte op dat Web3 het bedrijf een manier biedt om consumenten nieuwe digitale ervaringen aan te bieden. Bovendien breiden NFT's en andere Web3-technologieën het creatieve proces uit, waardoor merken kunnen co-creëren met hun klanten en hun ervaringen meer op maat kunnen aanbieden.

"Het betreden van nieuwe gebieden is altijd de geest van ons merk geweest", aldus Keskin. "We zijn enthousiast om Web3 te betreden met onze eerste NFT-collectie. Ons doel is een uitbreiding van ons merk naar een volledig digitale omgeving.”