E-mailmarketing is oorlog voeren. Stap 3: Sterke content is het beste offensief

E-mailmarketing is oorlog voeren. Stap 3: Sterke content is het beste offensief

De XII werken van Flexmail - Werk 3/12: Sterke content is het beste offensief

In een twaalfdelige reeks geef ik als communicatie & marketing specialist bij Flexmail tips rond E-mailmarketing. Het eerste deel van de reeks ging over het ontwikkelen van een battle plan. In het tweede deel bekeken we hoe we leads kunnen verzamelen. Vandaag zoomen we dieper in op hoe je content kan gebruiken als je sterkste wapen.

Wanneer een e-mailbericht binnenkomt bij je contact, begint de veldslag om de inbox. Tientallen andere aanbieders en concurrenten strijden immers om hetzelfde: een impact maken bij de ontvanger. Iedereen wil immers dat zijn e-mail geopend wordt. Om de slag om de aandacht te kunnen winnen, heb je één belangrijk wapen: content.

Belang van relevantie en waarde

Je contacten dragen bij tot het succes van je bedrijf of product. Zij moeten geïnspireerd worden door goede tips, geprikkeld worden met nieuwe updates, aangemoedigd worden om te delen via sociale netwerken, … Je abonnees moeten voelen dat ze een exclusief voordeel ontvangen omdat ze lid zijn van jouw mailinglijst.

Maar hoe blijf je interessante en nieuwe dingen bedenken om over te schrijven? Wat is waardevol voor je contacten? We geven je alvast enkele ideeën mee:

  • Nieuwe producten
  • Trends
  • Interviews
  • Een kijkje achter de schermen
  • Vorige succesvolle artikels
  • Kortingen
  • Wedstrijden, puzzels en quizzen
  • Social media

“I try to leave out the parts that people skip” – Elmore Leonard

Wees toegankelijk en snel

Weg zijn de dagen van “werken aan een artikel voor de nieuwsbrief gedurende de hele week”. Speel kort op de bal. Is het artikel waardevol? Post het dan. Zelfs als je niet 100% tevreden bent over de woordkeuze. Zorg voor een vlot artikel. Je krijgt er geen punten op. Je wordt gelezen, opgenomen, en als je geluk hebt, word je gedeeld.

Ga dus aan de slag. Schrijf in functie van je community. Heb je nog geen community? Schrijf dan in functie van je community die je het liefst wil bedienen. Als dat geen goeie tip is?!

Goede onderwerpregels

Wij maken altijd de referentie naar de krantenstand langs de straat. Wanneer je daar in hun aanbod gaat kijken, strijden allerlei tijdschriften en kranten om jouw aandacht. Ze doen dat met korte en krachtige slogans en zinnen. Wanneer een bepaalde kop onze aandacht trekt, is dat meestal omdat die net inspeelt op onze interesses. Probeer je onderwerp dus te formuleren zoals die sterke koppen in de krantenkiosk.

Hieronder vind je nog een aantal tips die je onderwerpregels kunnen optimaliseren:

Gebruik locatie
Maak je e-mail persoonlijk en relevant door de woonplaats of de gemeente van je contact mee te geven: “De beste aanbiedingen in #gemeente#!” Hoewel we de wereld ons dorp is, houden we toch nog graag van lokaal. Dat wekt vertrouwen op  omdat je contacten het gevoel hebt dat je in de buurt bent als je ze je nodig hebben. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat dit beter werkt dan het personaliseren met de voornaam!

Wil je toch personaliseren met de voornaam? Doe het dan op de juiste manier. Het is niet genoeg om te schrijven: “#voornaam#, hier krijg je een coupon met 10% korting”. Er is geen reden waarom de naam daar zou moeten staan. Beter zou zijn: “Hallo #voornaam#, we hebben dit artikel voor jou gevonden”.

Deze methode vraagt ook om een beetje creativiteit. We ontvingen enkele dagen geleden een mail van een techblog met als onderwerpregel: “Bedrijf X vindt #voornaam# charmant.” We vroegen ons meteen af waarom zij ons charmant zouden vinden, en openden de mail.

Vraag maar op!
Onderwerpregels die een vraag bevatten behalen in het algemeen betere resultaten. Bedenk de behoeftes, vragen en interesses van je contacten bij het formuleren van je vraag.

Hou het kort en simpel
Sommige e-mail clients breken lange onderwerpregels al af vanaf 35 tekens. Probeer je boodschap te vertellen in zo weinig mogelijk woorden.

Dringend
Refereer aan einddatums of deadlines, zodat je contacten sneller geneigd zijn je e-mailbericht te openen. In deze categorie passen ook topics die recent in het nieuws gekomen zijn.

Identificeer jezelf
Is het voor je contacten duidelijk wie het e-mailbericht stuurt? Of moet je product misschien ook vermeld worden in het onderwerp?

Wek nieuwsgierigheid
Licht een tipje van de sluier over de inhoud van je nieuwsbrief, maar geef niet meteen alles weg. Zorg wel dat de onderwerpregel nog altijd duidelijk is.

Check jezelf
Maak verschillende onderwerpregels en stuur ze naar jezelf. Welke versie zou jij openen?

Bovenstaande teksten zijn een samenvatting van de eerste drie werken. Wil je de volledige hoofdstukken en bijhorende gratis downloads ontvangen? Schrijf je dan nu in! (http://nl.flexmail.be/12werken.php)

Heb je zelf nog tips & tricks? Deel ze in de comments!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief