De rol van technologie en digitalisering als groeimotor van bedrijven wordt steeds bepalender. Logisch dus dat iedere ondernemer op de hoogte wil blijven van de laatste tech trends in het B2B-landschap. Welke die anno 2019 zijn? We vroegen het aan Filip Smet, CEO van het Antwerpse technologiebedrijf Lemon Companies.

1. Modulaire programmeersystemen ontgroeien de kinderschoenen

Jarenlang moesten we ongeduldig de komst van echte modulaire programmeersystemen afwachten. Volgens Filip Smet mogen we dit jaar eindelijk grote verschuivingen verwachten. “Ik denk dat we straffe dingen gaan zien, en dat die het domein van softwareontwikkeling grondig door elkaar zullen schudden”, voorspelt hij. “Ken je engineer.ai? Zij bouwen platforms die het creëren van nieuwe software zo behapbaar en eenvoudig maken, dat iedereen het kan. In plaats van dat je elke module opnieuw moet ontwikkelen, kan je simpelweg bestaande softwarecomponenten samenvoegen tot een kant-en-klaar product. Dat de klus bovendien in enkele uren of dagen geklaard is, is fenomenaal.”

Smet gelooft dat er zo ook minder iteratiecycli nodig zijn om software tot stand te laten komen. “Bepaalde ideeën zullen sneller het levenslicht zien”, stelt hij. “Dat maakt dat het speelveld boeiender wordt dan ooit tevoren: concurrenten kunnen overal vandaan komen!

2. De hyperpersonalisatie van marketing

Afgelopen jaren kwam het internettijdperk bol te staan van targeting- en advertisingmogelijkheden. Facebook alleen al heeft honderden dimensies waarop marketeers zich kunnen baseren. Smet is ervan overtuigd dat hyperpersonalisatie deze trend in 2019 verder zet.

Door de overvloed aan data en de steeds stijgende macht van AI behoort geen enkel individu nog tot een segment”, legt hij uit. “Marketeers weten zich steeds meer te richten op jou als individu. Panikeren is niet nodig - ik denk dat het legio voordelen biedt voor consumenten zoals jij en ik. Het zou mooi zijn als we niet langer worden overweldigd met zinloze advertenties, maar enkel met relevante content die beantwoordt aan wat we écht willen.”

3. Artificiële intelligentie wordt steeds geavanceerder

In de tweede voorspelling werd AI al genoemd, al is het ongetwijfeld een afzonderlijke paragraaf waard. “Ik geloof dat artificiële intelligentie zichzelf snel zal overtreffen”, zegt Smet. “En dat op een manier die vooral Business Intelligence tools met zich meebrengt - de software Pentaho is daar een treffend voorbeeld van.”

Er zijn weinig professionals die goed en wel begrijpen hoe AI in een bedrijf het beste tot zijn recht komt. Soms ben ik bang dat AI zodanig gesofisticeerd geraakt dat bedrijven de technologie links zullen laten liggen

Toch moet de technologiewereld zich vergewissen van enkele stevige uitdagingen. Zo zijn er weinig professionals die goed en wel begrijpen hoe AI in een bedrijf het beste tot zijn recht komt. Soms ben ik bang dat AI zo gesofisticeerd geraakt, dat bedrijven de technologie links zullen laten liggen. Of dat ze, ten einde raad, AI uitbesteden aan consultants en freelancers. Terwijl ik net geloof dat elk bedrijf AI-experts inhouse nodig heeft. Want deze technologie raakt elke afdeling van je bedrijf. Het is alleen afwachten welke ondernemingen daar vat op gaan krijgen.”

4. Internet of Things wordt volwassen

Tot op heden heeft Internet of Things ervoor gezorgd dat bepaalde vernuftigheden met elkaar verbonden zijn. Voor veel Belgen is het toekomstmuziek, maar in verschillende Amerikaanse gezinnen zijn pakweg koelkast en Google Home reeds langer dan vandaag geconnecteerd. “Ook in onze contreien werpt Internet of Things haar vruchten af, en zie je steeds meer knappe realisaties”, stelt Smet. “Zelf hebben we een joint venture met een bedrijf dat speciale stopcontacten ontwikkelt: dat is een hardware product waaraan een software component is gelinkt. En net dat stukje Internet of Things zal alomtegenwoordig zijn in ons dagelijks doen en laten. Doordat onze omgeving connecteerbaar is, worden er voor zowel bedrijven als consumenten eindeloos veel mogelijkheden gecreëerd.”

Type caption (optional)

5. AI en crypto worden twee handen op één buik

In 2017 kon niemand stoppen met praten over crypto. Plots werd het in 2018 allemaal menens. En wat brengt 2019? “Crypto zal zich aansluiten bij andere technologische ontwikkelingen zoals AI en doorgedreven automatisatie”, aldus Smet. “Ken je Moonshine Trading? Zij zijn voorlopers op niveau van crypto, vooral omdat zij artificiële intelligentie integreren in de cryptohandel. Crypto currencies worden meer stabiele beleggingscategorieën, en worden voor menige investeerder beschouwd als een veilige beleggingskeuze. Het zal steeds vaker deel uitmaken van de beleggingsportfolio’s.”

De integratie van zulke eenvoudige, professionele asset management tools binnen diensten voor klanten gebruiken, zal volgens Filip Smet de norm worden. “Door inzicht te verwerven in de klant en zijn aan- en verkooppatronen met alle mogelijke risico’s, kan AI het portfolio management op een veilige manier overnemen”, zegt hij. “De cryptomarkt zal daar al snel de voordelen van genieten.”

6. Blockchain zegt crypto vaarwel

Oorspronkelijk was blockchain ontwikkeld om problemen in de cryptosector op te lossen. Maar al snel werd er gepalaverd over de opportuniteiten die blockchain aan andere sectoren kon bieden. Toch begreep niemand hoe ze die konden omzetten naar de praktijk.

Heel lang was er weinig kennis over blockchain beschikbaar die verder reikte dan de cryptowereld

“Heel lang was er weinig kennis over blockchain beschikbaar die verder reikte dan de cryptowereld”, weet Smet. “Maar daar lijkt verandering in te komen. Eigendomsaktes, archivering bij stadsdiensten, nationale veiligheid, transportbeheer,… blockchain is nuttig in élke sector. Zelf werken we samen met een bedrijf voor de integratie van blockchain binnen een ‘Lean Legal’ beheersysteem van documenten. Het is al veel te lang een ‘wat als’-verhaal geweest. Als er in 2019 een technologie centraal staat, dan is het wel blockchain!