Als je een platform of online marktplaats opzet, is het kiezen van een betaaldienstverlener een cruciale stap. Anders dan gedacht zijn online betalingen namelijk geen commodity. Het selecteren van een betaaldienstverlener of payment service provider (PSP) is niet simpelweg een kwestie van een shortlist maken en de goedkoopste aanbieder selecteren. Het gaat erom per aanbieder de zaken te evalueren die voor jou belangrijk zijn en de groei van je platform of marktplaats het best ondersteunen. Daarom is het goed je in het selectieproces te richten op de volgende 5 aandachtspunten.

Er bestaat een groot verschil tussen betaaldienstverleners die zich richten op webshops of gespecialiseerde PSP’s voor platformen en online marktplaatsen. Als je een webshop hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor de levering en de kwaliteit en service van goederen. Een platform of online marktplaats biedt anderen de gelegenheid om producten en diensten aan te bieden en brengt zo vraag en aanbod bij elkaar. Dit maakt dat je deels andere behoeften en eisen hebt waar een PSP aan moet voldoen.

Welke betaalmethodes heb ik nodig?

Als eigenaar van een platform of online marktplaats moet je eerste vraag zijn welke betaalmethodes de PSP aanbiedt en of dit aansluit bij wat de gebruikers van jouw platform nodig hebben. Zo is in België Bancontact onmisbaar, in Nederland geldt dat voor iDeal, en in China kun je geen zaken doen zonder Alipay.

Verder is het heel belangrijk 100% zeker te weten of je bij de keuze voor een bepaalde betaaldienstverlener voldoet aan de geldende wet- en regelgeving (PSD2). Daarmee sluit je ook uit dat je zelf verantwoordelijk wordt voor de levering en garantie van de goederen en diensten die op jouw platform worden verhandeld. Als je kiest voor een gespecialiseerde platform-PSP zal deze ook het vereiste klantonderzoek (KYC) uitvoeren voor jou en kunnen garanderen dat de verkopende partij een geverifieerde ‘Merchant of Record’ is.

Multi-split payments en escrow

Een ander element dat essentieel is voor de gebruiksvriendelijkheid van een platform of online marktplaats, is de ondersteuning van een PSP voor multi-split payments. Hiermee zorg je ervoor dat als gebruikers bijvoorbeeld producten van zes verschillende verkopers in hun mandje hebben, ze in één keer kunnen afrekenen in plaats van zes keer.

Om betalingen te waarborgen en risico’s rond de transacties op je platform te beperken, is het goed om na te gaan of de PSP die in aanmerking komt ook een escrow-oplossing aanbiedt. Dit betekent dat het geld dat de gebruikers van je platform betalen door de PSP wordt vastgehouden tot door de verkoper aan bepaalde verplichtingen is voldaan.

Evalueren prijszetting PSP

Bij het evalueren van de prijs van een PSP voor je platform of marktplaats is het belangrijk om een transparant beeld te krijgen van hoe de pricing is opgebouwd. Kijk niet alleen naar de kosten per transactie, maar vraag welke services wel en niet inclusief zijn. Moet je bijvoorbeeld maandelijks kosten betalen voor het aantal actieve verkopers, worden er aansluitkosten berekend en zijn er eventuele additionele kosten voor het totale betalingsvolume op je platform?

Door hier gedegen onderzoek naar te doen ontdek je wellicht verborgen kosten en kun je een goede afweging maken zonder dat je later voor onaangename verrassingen komt te staan.

Welke support biedt de betaaldienstverlener?

Voor online marktplaatsen en platformen is een PSP die goede support levert cruciaal. Als er iets niet goed loopt in de betaling tussen de verkoper en koper wil je dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. De kans is immers groot dat gebruikers op social media hun klacht uiten, met alle reputatieschade van dien.

Als gebruikers op alle mogelijke manieren snel geholpen worden, is de kans veel groter dat ze ambassadeur worden van je platform

Is de supportafdeling van de betaaldienstverlener die je op het oog hebt in staat om zowel bedrijven als consumenten waarmee je zaken doet te helpen? En voldoen zij aan de eisen die volgens de AVG/GDPR worden gesteld? Kunnen klanten via verschillende kanalen zoals telefoon, e-mail of een chatbot contact opnemen? Als gebruikers op alle mogelijke manieren snel geholpen worden, is de kans bovendien groter dat ze ambassadeur worden van je platform.

Welke inzichten wil je hebben over je platform/marktplaats ?

Om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor je platform of online marktplaats heb je inzicht nodig. Om te ontdekken welke betaaldienstverlener jou hierbij het best kan helpen, bedenk je best vooraf eerst over welke inzichten je wil beschikken. Vrijwel iedere PSP biedt een dashboard om te zien hoeveel transacties er worden gedaan en waarmee mensen afrekenen.

Maar als eigenaar van een platform of online marktplaats wil je waarschijnlijk meer, zoals inzicht in de verkopers op je platform. Hoeveel volume draaien zij op jouw platform? Hoeveel nieuwe verkopers komen er dagelijks bij? Hoeveel zijn er afgekeurd en waarom? Let erop dat de interface die de PSP van jouw keuze biedt deze specifieke, gedetailleerde inzichten kan leveren zodat je kan bijsturen indien nodig en blijven optimaliseren.