Deze maand in de wondere wereld van XR: waarom deze Gentse scale-up elke werknemer een VR-headset cadeau deed

Deze maand in de wondere wereld van XR: waarom deze Gentse scale-up elke werknemer een VR-headset cadeau deed

We zijn nog een heel eind verwijderd van de mass adoption van extended reality (XR), wat een verzamelnaam is voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR), maar onder de grote technologiereuzen woedt de strijd om wat zij zien als ‘the next big computing platform’. De coronacrisis heeft het vuur alleen nog maar harder aangewakkerd en daarom serveer ik jullie elke maand op Bloovi een overzicht van de belangrijkste, meest opvallende gebeurtenissen en veranderingen in het XR landschap.

Londen lanceert grootste ‘onzichtbare’ kunstexpo

Sinds deze maand is London gastheer voor de allereerste augmented reality-groepstentoonstelling. Het evenement, getiteld ‘Unreal City’, zal 36 virtuele sculpturen doen verschijnen op verschillende locaties langs de Thames. Ze zijn onzichtbaar voor het blote oog, maar je tovert ze tevoorschijn door de lens van jouw smartphone. Het algemene doel van de organisatoren van ‘Unreal City’ is om de werelden van kunst en technologie te verenigen op een manier die voor iedereen toegankelijk is.

Dergelijke AR exposities, of noem het interactieve wandelingen, bieden enorm veel opportuniteiten voor citymarketeers maar ook voor merken. Het is eigenlijk jammer dat zo’n initiatieven niet veel eerder het daglicht zagen. 2020 is omwille van lockdown en staycation het jaar van de wandelaars geworden en augmented reality had daarbij voor een extra entertainende factor kunnen zorgen.

Ik ben vooral benieuwd hoe dit in de toekomst zal evolueren en vooral naar de regelgeving hieromtrent. Zal je als bedrijf bijvoorbeeld het recht hebben om vrij gebruik te maken van bepaalde publieke locaties om mensen te laten connecteren met jouw merk en hoe lang mag je daar dan gebruik van maken?

Deliverect doet elke werknemer een VR-headset cadeau

Deliverect, dat met zijn softwareoplossing het kassasysteem van restaurants koppelt aan online bestel- en bezorgplatforms, heeft er een absoluut recordjaar op zitten. Om hun medewerkers te bedanken voor hun tomeloze inzet, gaf de Gentse scale-up elk teamlid een Oculus-Quest 2 cadeau, één van de meest geavanceerde VR-headsets die momenteel op de markt is. En dat deden ze niet zomaar.

Omdat het dit jaar helaas niet mogelijk was om alle werknemers fysiek samen te brengen en er de laatste maanden heel wat nieuwe gezichten bijkwamen die hun collega’s nog niet in het echt hebben ontmoet, kwam co-founder Jan Hollez op het idee om hun kerstfeest te organiseren in virtual reality. Hiervoor maakten ze gebruik van het social VR platform Altspace van Microsoft.

Virtual reality is ‘the second-best experience’ en heel anders dan in een Zoom-sessie kan je in een platform als Altspace vrij navigeren en van het ene naar het andere groepje bewegen om met mensen te praten. De ogen en mond van jouw avatar bewegen mee en met je controllers kan je zwaaien naar elkaar of een virtuele hand schudden. Via multimedia schermen is het bovendien perfect mogelijk om presentaties of video’s te integreren, waardoor er naast een informeel gedeelte met netwerken en spelletjes ook een formeel gedeelte aan kan gekoppeld worden.

In Amerika zien wij heel veel klanten massaal VR-brillen kopen om hun medewerkers samen te brengen in de virtuele realiteit. Zij gaan zelfs nog een stapje verder en bouwen op maat gemaakte werelden op het Altspace platform. De identiteit en cultuur van het bedrijf wordt dan verwerkt in de virtuele omgeving en men bouwt er aan een langetermijnvisie om bijvoorbeeld ook meetings te gaan houden in VR. Want de Zoom of Teams-sessies in groep zijn we intussen allemaal grondig beu, maar het thuiswerken an sich zal niet meer verdwijnen.

Dat social VR platformen in de lift zitten, heb ik de vorige maanden al uitvoerig besproken. Maar ik wou toch nog even aanhalen dat het Amerikaanse ‘Rec Room’ deze maand een extra 20 miljoen dollar heeft getankt. Ook zij zijn de grote winnaars van de coronacrisis, met een verdrievoudiging van het aantal gebruikers in het afgelopen jaar. De in totaal 10 miljoen geregistreerde users zijn vooral jongeren.

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens

Zoals bij velen staat meer sporten of gezonder leven ook altijd bovenaan mijn lijstje van goede voornemens voor het nieuwe jaar. En misschien kan het wel eens lukken, want er zit een nieuwe hype aan te komen, VR Fitness apps. Deze schieten als paddenstoelen uit de grond en zorgen soms voor behoorlijk grappige taferelen.

Doordat ik in het verleden heel veel demo’s heb gegeven op events, weet ik dat een spel als Beat Saber enorm populair is bij alle leeftijden. En waar de jongeren puur spelenderwijs aan de slag gaan met de virtuele drumsticks horen we van de oudere generaties dikwijls dat ze dit als ideale ochtendgymnastiek zien. Je beweegt eigenlijk met al jouw ledematen en als je er echt 100% voor gaat, kan je wel eens goed bezweet jouw VR-bril afzetten.

Dit succesvolle VR rhythm game werd vorig jaar rond deze tijd overgenomen door wie anders dan Facebook. Een acquisitie die perfect past binnen de strategie van Zuckerberg en de zijnen, want in september van dit jaar lanceerden Facebook Oculus Move: een app die beschikbaar is via de Oculus Quest 2 en die al jouw bewegingen en fysieke activiteiten trackt doorheen alle apps, alsook het aantal calorieën dat je verbrandt.

Andere populaire voorbeelden van VR fitness apps die jou kunnen helpen met jouw goede voornemens zijn onder andere ‘Supernatural’, dat gelijkenissen vertoont met Beat Saber maar dan met een echte focus op fitnessoefeningen. De app geeft je iedere 24 uur een nieuwe work-out en is beschikbaar via een abonnementsformule (20 euro/maand). Tot slot zijn er nog ‘The Thrill of The Fight’ of ‘Creed VR’. Beiden zijn ‘boxing games’ en laten je ervaren hoe het is om in de ring te stappen. Je bent volledig buiten adem wanneer je er terug uitstapt, dat kan ik je alvast verzekeren!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief